Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

21

tirsdag, 4. juli 2006, 11:13

Tjek først og fremmest temp på dine HHD's

Dette kan evt. gøres med SpeedFan http://www.almico.com/speedfan428.exe

Intel Core 2 Duo E6600
ASUS P5N32-E SLI
2 GB CellShock PC-6400
2 GB Kingston HyperX PC-8000
Inno3D GeForce 8800 GTS 320MB
WD Caviar 250GB SATA II
WD Caviar 500GB SATA II
NorthQ 4100 KingKong Extreme 500W

22

onsdag, 5. juli 2006, 18:01

Hej alle sammen

Først og fremmest tak for svarene. Det har været fedt lige at kunne diskutere tingene inden jeg styrtede ud for at bruge en masse penge som åbennart ikke var nødvendige. Jeg har købt 2 stk 120mm blæsere til 100,- og monteret dem midlertidigt foran min HD's og det virker over al forventning. Temp'en på harddiskene kommer ikke over 35 grader nu, så når jeg får monteret dem og blæserne ordenligt så luftstrømningen omkring dem bliver bedre, falder temp'en garanteret endnu mere.

Så endnu engang tak for hjælpen - det var sku fedt :hb:

Har du talt med din Talk-box i dag?

23

onsdag, 5. juli 2006, 19:41

Vil lige pointere, at grunden til at jeg anbefalede vand til diskene, kort og godt er følgende:

Der er tale om 4 diske med vigtige data. Diskene bruges i musik produktion og man må derfor formode at der bliver læst og skrevet til dem hele tiden under drift...

Alt efter model kan sådan en harddisk hurtigt frigive op til 50W eller mere i ren varme, over et rimeligt stort areal. Det er lige 200W eller mere der skal fjernes effektivt, samtidig med at der ønskes forlænget levetid til så højt som muligt.

Et par gode blæsere kan klare opgaven, og kan snildt fordoble levetiden eller mere, typisk fjerner en god blæser 12° C mens en støjsvag model fjerner 6-8° C pr disk.

Med et vandkølings setup kan dette formeres til 20-30° C alt efter model, og da der er tale om diske af stor vigtighed vil jeg mene at det kan betale sig med vandkøling.

Det er ikke fordi jeg mener at vandkøling er den eneste ordentlige metode (Jah ok, det er det jeg mener... :P) men med så mange watt som der frigives, på diske der kører og læser/skriver meget, og samtidig har vigtige data man ikke ønsker at miste, så mener jeg bestemt at de 1500 kr. over de 200 kr. kan forsvares til fulde :)

Personligt vil jeg da 10 gange hellere miste min CPU end mine harddiske, CPU kan jo bare skiftes, det er lidt mere kompliceret med data :)

MaGiX

MaGiX - Jeppe Kamper

Chefredaktør H2Okoeling.dk - Danmarks vandkølings site #1

24

onsdag, 5. juli 2006, 19:50

Hmm, ville også vælge luft... - Og evt. RAID5 for at være på den sikre side..

Personligt køre jeg med næsten passiv køling ved HDD's, men alle varme komponenter ud over diske og CD-drev får fjernet varmen externt, ergo er tower ikke meget varmere end AMB for værelset.

The thrill of XtremeClocking (how it feels):
take your next paycheck.
now constantly for about 10 minutes wave a lighter all over your paycheck and say
"please dont burn, please dont burn up, please dont burn up"...
when you know it should, since your holding a lighter to it, but you still hope it doesn't.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.