Hvad er SEO?

campaign-creators-pypeCEaJeZY-unsplash
SEO står for Search Engine Optimization og kan på dansk oversættes til søgemaskineoptimering. Det handler om at optimere en hjemmeside, dens placering og synlighed i søgeresultaterne på søgemaskiner som for eksempel Google.

Det kan man blandt andet gøre ved at optimere indholdet og strukturen på hjemmesiden, så den spiller bedst muligt sammen med søgealgoritmerne. Det er især på Google, da dette er verdens største og mest populære søgemaskine. 

Søgemaskinerne vil jo helst præsentere folk for søgeresultater, som stemmer overens med deres søgning og formålet med søgningen. Derfor kan man blive belønnet for at lave godt, relevant og brugbart indhold på sin hjemmeside. På den måde bliver det nemlig fordelagtigt for søgemaskinerne at rangere indholdet på en god plads i søgeresultaterne, så folk kan finde det, de leder efter.

SEO kan være med til at øge kendskabet til din virksomhed, fordi jo bedre rangering på Google, jo større sandsynlighed er der for, at folk opdager din virksomhed. Der er lavet studier, der viser, at folk sjældent klikker forbi side 1 på Google, så derfor er der stor forretningsmæssig værdi i at blive vist på side 1. 

Målet med SEO er at øge den såkaldte organiske trafik til din hjemmeside, så der kommer flere besøgende, og din hjemmeside og virksomhed er mere synlig online. At have en god online synlighed er i dag en vigtig del af at drive en virksomhed og en af de vigtigste søjler inden for marketing. 

Digital marketing er i dag mere dominerende og populært end analog marketing, om end analog marketing stadig er ret vigtigt i nogle brancher. Men digital marketing giver helt andre muligheder for at sprede kendskabet til virksomheder og er især vigtigt, hvis virksomheden ikke er bundet af en fysisk butik eller fysiske rammer. 

Man kan blandt andet forbedre SEO på sin hjemmeside ved at gøre den mobilvenlig. Dvs. at den skal være brugervenlig og hurtig at tilgå fra mobilen. Mange bruger i dag deres mobiler mere end deres computer, især når man er på farten og ikke er hjemme. Derfor er det et godt sted at starte i forhold til at gøre sin side SEO-venlig.

Derudover kan man også optimere sin SEO ved at sørge for, at andre sider linker til ens egen, den såkaldte linkbuilding. Det gøres bedst ved at sørge for at det er relevante kvalitetslinks. Det er en vigtig del af en succesfuld SEO-strategi, da det kan være med til at give autoritet og troværdighed på det online marked, når andre linker til ens side. 

Det er vigtigt at nævne, at SEO er en kontinuerlig proces. Man skal hele tiden opdatere og ajourføre sin side og eventuelt opdatere indhold, hvis man gerne vil opnå gode resultater med SEO. Hvis du gerne vil sætte mere ind på SEO i din virksomhed, men har brug for hjælp, kan du købe dig til ekspertise på området. Og hvis det er for dyrt til dit budget, kan du tage et virksomhedslån hos Broaden. På den måde kan du øge din SEO-indsats og forhåbentligt få flere kunder i butikken og øge kendskabet til din virksomhed. 

Vores partnere