TEST: The Settlers: Rise of an Empire

Hardware udlånt af: Ubisoft.
Skrevet af Henrik den 13. Nov 2007. Testen er vist 14663 gange.

Vi er så småt ved at gå en mørkere tid i møde, hvilket betyder at vi alle sammen får lidt bedre tid til at sidde i det blege skær fra vores computerskærme. Dette er spilbranchen da også godt klar over, og nye spændende spil titler pumpes på gaden i massevis i disse dage. Et af de første spil som vi vil kigge på her til den mørke tid, er fra en serie der efterhånden har eksisteret længe, nemlig det sidste nye The Settlers: Rise of an Empire. Det første Settlers spil udkom i 1993, og var til både Amiga og PC – i DOS version vel at mærke. Siden da er det blevet til ikke mindre end syv spil i serien og hele fem udvidelses pakker, så vi har at gøre med et spil der har været med fra computerens guldalder. Vi vil nu kigge lidt nærmere på The Settlers: Rise of an Empire, og se om spillet har potentiale til at hjælpe os med at fordrive den mørke tid, vi så småt går i møde. Spillet er venligst udlånt af Ubisoft Nordic, og testen er udført med patch v1.1.

Engang var Darion et mægtigt rige, der spændte sig over hele den kendte verden, og bragte fred og fremgang til dets folk og dets konge. Men ak, de dage er for længst borte. Riget er blevet ældet, tyndslidt og bragt i knæ af fjendtlige invasioner, interne stridigheder og politiske intriger. Alt hvad der er tilbage af dette engang så mægtige rige, er et virvar af små provinser der kæmper for at overleve i en nu fjendtlig verden. Det er en verden af mystik og skjulte farer, en verden hvor kolonisterne ikke ved hvad morgendagen bringer. En verden hvor de stærke har undertrykket de svage alt for længe, og en verden hvor småtskårne konger strides om magten. En verden der konstant er under angreb af Narlandir vikingerne fra det frosne nord, og de gamle Janub stammer fra syden. Du er konge i dette nedbrudte land, men du er en konge med store ambitioner. For du har viljen og styrken til at genforene levningerne af det gamle rige, og smede nye alliancer for at genoprette den fred der har manglet i alt for mange år.

Med hjælp fra dine loyale riddere kan du genoprette ære og retfærdighed til denne verden, og genopbygge et nyt storslået rige, der vil rejse sig af asken som fugl Phønix. The Settlers: Rise of an Empire er halvt strategi og halvt simulation, hvor der er lagt mere vægt på indsamling af ressourcer og placering og opgradering af dine bygninger og holde dine settlers glade og tilfredse, end opbygning af kæmpe hære.

Derudover er det også muligt at handle med nærliggende landsbyer og provinser, og på den måde rydde lidt op i dit lager, hvis du har for meget af en bestemt ressource. Du har nemlig ikke uendeligt lagerplads, så det gælder om at indsamle ressourcerne i passende målestok i forhold til hinanden. Det er heller ikke muligt at indsamle visse ressourcer i de to hårdeste vintermåneder, så når vinteren nærmer sig, er det en god idé at sørge for lidt ekstra mad og tøj i lagerbygningen. Alt imens du indsamler ressourcer, opbygger din by og sørger for at folk generelt er tilfredse, så skal du også lede din helt igennem forskellige opgaver, som er en del af den overordnede historie.