TEST: The Lord of the Rings: Battle for Middle-earth

Hardware udlånt af: Softwair.
Skrevet af Lasse Olfert den 19. Mar 2005. Testen er vist 11414 gange.

Eventyret Ringenes Herre, af J. R. R. Tolkien er vist kendt af de fleste, især efter Peter Jacksons succes med filmatisering af eventyret om hobitten Frodo, der sammen med sine venner må igennem det store og spændende Middle-earth, for at sikre sejren til det gode i kampen mod det onde, meget kort fortalt.

Historien om Ringenes Herre, er blevet så stor en succes, at der de seneste år er dukket flere digitale spil op med dette tema som grundlag. Spil producenten Electronic Arts (EA) har indtil videre udgivet 4 titler til PC og konsol markedet, samt er i gang med en femte titel bygget på Tolkiens verden og eventyr om Ringenes Herre.

PC spillet “The Lord of the Rings: Battle for Middle-earth” blev udgivet af EA i december 2004 og er et 3D ”real time” strategi spil (RTS) bygget over hele eventyret om Ringenes Herre, hvor spilleren selv får mulighed for at deltage i eventyrets udvikling, set enten fra de gode eller det ondes synsvinkel. EA har tidligere udviklet 3D RTS spil med titler, som fx Command & Conquer: Generals.

Battle for Middle-earth er opdelt i 2 store kampagner med 20-30 missioner og kan enten spilles solo eller multiplayer, hvor op til 8 spillere kan udkæmpe slag mellem det gode og onde, men også mellem Gondor/Rohan og Isengard/Mordor. I denne anmeldelse af Battle for Middle-earth vil der dog kun blive taget udgangspunkt i solo spillet.

Selv om man ikke er erfaren med strategi spil, så kan man sagtens få glæde af Battle for Middle-earth, for man kan starte med en træningsbane, som giver god introduktion til styring af spillet, der foregår nemt med musen på smart udformede menuer og oversigts kort. Desuden medfølger der en velskrevet manual til spillet, som anbefales man læser først.

Når spilleren har valgt side mellem god og ond, samt valgt hvilke styrke fra Ringenes Herre, nemlig mellem Gondor og Rohan for de gode eller Isengard og Mordor for de onde, så er det med at vælge sværhedsgrad og komme i gang med den første kampagne og de missioner den indeholder. Sværhedsgraden kan vælges til let, mellem eller svær, som afgør hvor meget skade fjenden kan tildele ens styrke.

De forskellige styrker har forskellige evner og helte fra Ringenes Herre, dvs. vælger man Gondor, så har man muligheden for at lede Gondors bueskytter og Rangers, samt bl.a. helten Faramir kendt fra Ringenes Herre. Vælger man i stedet det ondes side, så har man for alvor frit spil, da man så har muligheden for at ændre hele eventyrets gang og sikre sejren for Sauron til at erobre Middle-earth, ved hjælp af skurken Saruman’s onde magi. Så bryder man sig ikke om små fæle hobitter eller langørede elvere, så har man her for alvor chancen til give dem smæk, ved bla. kampene i Helms Deep og Minas Tiriht.

Hele spillet styres ved hjælp af et stort oversigtskort over Middle-earth, med alle de kendte steder fra Ringenes Herre, som fx Mount Doom, Helms Deep og Minas Tiriht. Igennem spillet har man så muligheden for at indsætte sin styrke til at erobre de forskellige områder på kortet. På udvalgte tidspunkter vil man dog blive nødt til at vælge særlige helte missioner, som fx da Sam redder Frodo i Shelobs hule eller enternes angreb på Isengard.

En typisk mission i Battle for Middle-earth, er som et hvert andet RTS, man bygger sin base op, samler økonomiske ressourcer, forøger antallet af mænd i sine hære og gør klar til kamp mod fjenden om at erobre et område. Til at opbygge og forbedre sin hær har man mulighed for at bygge alt fra mandskabs barakker, stalde, værksteder, smede og handelspladser. Desuden kan man forbedre sine styrker med forskellige evner som ild pile, stærkere rustning og ridder skjolde.

Når man så begynder kampen for det gode, så udbryder der totalt kaos med et hav af onde fjender, der stormer imod ens hær enheder og helte, som med kampråb kaster sig frygtløse ud i kamp mod alt i nærheden, hvilket til tider kan betyde, at ens hårdt sårede Aragorn angriber en trold og dør. Hver gang man erobre et område, så får man kommando points plus 1-2 bonus og samt power points, som man kan bruge på at forbedre sin styrkes evner med alt fra fx hurtigere healing til at hidkalde ”Army of the dead” eller en Balrog på det ondes side.

Kommando points har betydning for hvor stor man kan bygge sine hær enheder. Det er derfor vigtigt man samler sine points fornuftigt, så man satser mere på at få samlet sig en stor og stærk styrke til det endelige opgør, i stedet for at samle sig en masse rigdom, som ikke kan bruges til særligt meget i slutningen af spillet. Ens helte stiger stille og roligt i level for hver mission til et maksimum på 10, hvor de virkelig kan tage en masse slag og affyre nogle mægtige spells.

Som spillet skrider frem og man afslutter missionerne, så bliver eventyret om Ringenes Herre stille og roligt fortalt med små film klip og de velkendte stemmer fra Peter Jackson’s film, som til sammen giver den helt rigtige stemning og rigtig god underholdning.

Med Battle for Middle-earth’s mulighed for online og LAN multiplayer kan 2-8 spillere udfordre hinanden på hele 37 kamppladser fordelt på oversigtskortet for Middle-earth, hvilket klart giver en god måde at udfordre sine venner i verdenen fra Ringenes Herre. Man har desuden mulighed for at vælge ”skirmish” mode, hvor spilleren kan kaste sig i kamp mod computerens 3 sværhedsgrader af kunstig intelligens (AI), med et system til at holde styr på ens sejre, tab og anden statistisk oversigt.

EA har med imponerende flot og detaljeret 3D grafik formået, at genskabe Tolkiens verden og alle dens skabninger på flotteste maner, hvilket også giver en fryd for øjet når ens styrker smadrer i kamp mod fjendens og man fx ser hvordan en angribende trold, får ens styrker til at løfte deres skjolde i forsvar, hvorefter de med kampråb kaster sig over den.

Nogle missioner kan grafisk være temmelig hardware krævende og det tilrådes, at forringe lydkvaliteten til fordel for en mere flydende grafik, hvis man oplever ”hakken” i grafikken ved de til tider meget store slag, ved Helms Deep, Minas Tiriht og Black Gate, hvor fx flokke af Mûmakil (olifanter) kommer stormende med bueskytter på ryggen, for det ser virkeligt godt ud.

Musik, lyd effekter og stemmer er også helt i top og er virkelig med til at give spillet, den helt rigtige stemning fra Peter Jacksons filmatisering af Ringenes Herre. Det skyldes at EA har købt rettighederne til at bruge Howard Shore’s musik, samt har fået skrevet yderligere musik i samme stil.

Desuden lægger flere af de store film stjerner stemme til spillet, bl.a. Christopher Lee, Sir Ian McKellen, Andy Serkis, Elijah Wood, Sean Astin med flere, hvilket naturligvis giver ekstra stemning til spillet.

Der er ingen tvivl om at EA har udviklet et godt spil med Battle for Middle-earth, som klart oser af stemning fra Ringenes Herre filmatiseringen og indeholder de ingredienser, som skaber et strategi spil i stil med EA’s tidligere Command & Conquer titler.

Erfarende RTS spillere vil dog hurtigt finde en strategi i Battle for Middle-earth, som kan bruges igen og igen i de mange og lange missioner, som EA virkeligt har forsøgt at pifte op med de mange velkendte filmklip, musik temaer og stemmerne fra filmstjernerne. Den kunstige intelligens (AI) i Battle for Middle-earth er desværre ikke skalérbar nok, hvilket betyder man kan bygge en fæstning, sætte sit forsvar uden for og sine bedste bue- eller armbrøstskytter inden for, og så ellers se på mens fjenden forgæves forsøger at indtage fæstningen, i mens de langsomt, men sikkert bliver skudt ned.

I alt den flotte og detaljerede grafik i Battle for Middle-earth, kan man desuden have svært ved at orientere sig og holde øje med sine helte. Placeres heltene i baggrunden, for kun at bruges i strategiske øjeblikke, så får de ikke nok kamperfaring og stiger derfor ikke så meget i level, hvilket kan blive et stort problem i nogle af de sidste og store slag, hvor ens helte kan afgøre om en kamp ender i sejer eller nederlag.

Er man derfor til store historiske strategi spil som ”Rome: Total War”, så kan Battle for Middle-earth ikke anbefales, da det simpelthen er for let at gennemskue en taktik og det faktum, at realistisk krigs strategi med kavaleri og fodfolk ikke kan lade sig gøre overbevisende. Tolkien fans som kan Ringenes Herre udenad, vil nok også have svært ved at sluge hvorfor Boromir kan deltage hele spillet igennem, samt at Aragorn sagtens kan blive nedlagt i et slag i starten af spillet, for så at dukke op i senere missioner.

EA har med Battle for Middle-earth skabt et godt spil, som egner sig for dem, der kunne tænke sig at prøve kræfter med noget der ”smager” af strategi spil og som indeholder et velkendt og populært tema, nemlig Tolkiens Ringenes Herre, og det er EA faktisk sluppet meget godt fra. Spillet virker meget professionelt, det ser rigtig godt ud, hvis man altså har hardwaren, og desuden indeholder spillet en masse film klip og stemmer, fra Peter Jacksons filmatisering af Tolkiens Ringenes Herre.

Af hardware anbefales som minimum en PC med 2 GHz, 1Gb RAM, 128 Mb VGA RAM og DVD.

- Virker meget professionelt og klart på niveau med EA’s øvrige titler.
- Rigtig god introduktion til strategi spil med en nem styring via