The Darkness II

Hardware udlånt af: . Se flere tests i kategorien Spil.

Skrevet af Emil Bjørn den 28. Mar 2012. Testen er vist 3433 gange.

Selve gameplayet er næsten som et hvert andet førsteperons skydespil, med undtagelse af, at Mørket har givet Jackie to demon-arme hængende over skulderen, som man kan bruge til at slå om sig med, samt at samle ting og fjender op med for derefter at kaste om sig med dem. De bruges også til ødelægge døre og andre forhindringer og kan spise faldne fjenders hjerter for at regenere liv. Alt i alt gør armene at man føler sig magtfuld i rollen som Jackie Estacado, og det er sjovt at rende rundt og skabe kaos blandt fjenderne med dem.

Eksempel på kamscenario i The Darkness II

Der er dog et men, der skal tages højde for, og det er et stort men. Demonarmene samt alle andre bonuser som Mørket måtte give Jackie virker kun når man er i mørket. Dette betyder at hvis man er under en gadelampe er man væsentligt mere forsvarsløs end normalt. Godt nok har man stadig skydevåben man kan bruge, men den fordel som armene giver en, er pludselig væk og skærmen bliver sort/hvid og sløret. Denne mekanisme gør at man undervejs i en ildkamp måske kommer til at gå ind i et område der er oplyst, og ens prioritet bliver pludselig at finde ud af hvor lyset kommer fra og hvordan man slukker det eller slipper ud af det, da man simpelthen dør virkeligt hurtigt i lyset. Dette adskiller spillet fra de mange andre skydespil, og når spillet efter et par timer begynder at smide fjender med kæmpe lamper og flashbangs efter dig, bliver mekanismen virkeligt interessant.

Blændet af lyset bliver skærmen sort/hvid

Hvis man ser bort fra demonarmene og lys/mørke mekanismen, så er det der er tilbage meget standard FPS-elementer. Våbensystemet er meget simpelt. Man kan have to små våben, Pistoler og SMGer, og et stort våben, Riffel eller Shotgun, og der er 2-3 forskellige af hver slags. Det meget simple våbensystem fungerer udemærket når man først har vænnet sig til det, men det er lidt klodset når man måske har en pistol i den ene hånd og en SMG i den anden, og gerne vil skifte pistolen ud med den SMG der ligger på jorden, så kan spillet godt finde på at skifte SMG’en ud istedet. En lille detajle i et ellers fremragende gameplay. Endelig skal det lige nævnes at spillet er 100% linært, men spillet formår at afvikle det uden at det bliver et problem.