The Darkness II test

Hardware udlånt af: .

Skrevet af Emil Bjørn den 28. Mar 2012. Testen er vist 3735 gange.

The Darkness II er et actionfyldt spil fra 2K games, som tidligere har udgivet fantastiske spil som Bioshock 1 og 2 over middelmådige spil som Mafia II til det direkte skandaløst dårlige spil Duke Nukem Forever. Det har været spændende at se, hvad der er kommet ud af efterfølgeren til ”The Darkness”, som udkom til Xbox 360 og Playstation 3 tilbage i 2007. Det er i denne omgang dog PC udgaven der er blevet testet.

The Darkness II titelskærm

The Darkness II er som navnet indikerer en efterfølger, og denne bygger oven på en historie der udfoldede sig i det oprindelige The Darkness. Spillet starter derfor med en fortælling af en halvforvirret mand der hurtigt opsummerer hvad der er sket hidtil; Mørket har eksisteret siden tidernes morgen og den har besat det ene menneske efter hinanden, der derefter har efterladt sig et blodigt spor gennem historiens gang ved hjælp af ”Mørkets” kræfter. Senest hovedpersonen Jackie Estacado der var en gangster uden familie og nogen særlige venner, da The Darkness fandt ham. Med Mørket inden i ham får Jackie superkræfter og dræber sig vej til Gangsterlivets top. Det er dog ikke alle der synes godt om at der pludselig er et monster der er bossen, og de beslutter sig derfor for at vende sig mod Jackie ved at fjerne det eneste lyspunkt i hans liv – hans kæreste Jenny. Jackie går derefter amok og Mørket i ham får næsten fuld kontrol over hans krop, men han formår dog at begrave det i sig igen, og vi er hermed nået frem til begyndelsen af The Darkness II.

Historien starter derfor fra et lavpunkt hvor man ikke har nogen kræfter og alt synes normalt. Jackie har bevaret sin plads på gangstertronen og han er på vej ud og spise på en fin restaurant. Restauranten bliver dog angrebet, og Jackie bliver nød til at lade Mørket komme ud af ham igen for at overleve. Det viser sig i løbet af spillet, at der findes et gammelt broderskab der har som mål at tage Mørket fra Jackie og bruge det til deres egne formål.

Med dette er scenen sat og man kæmper sig igennem forskellige baner i et forsøg på at forhindre dem i det mål. Historien er måske ikke den mest gennemtænkte, men den er godt fortalt via en god voice-acting af alle karaktererne inklusiv Jackie. Især karakteren Johnny Powell – Jackies in-house ekspert i Mørket – er med til at trække helhedsindtrykket op. Han er den forvirrede mand der indleder spillet og er komplet optaget af at vide mere om Mørkets historie og kræfter, men er samtidig dødbange for det, og udviser konstant en ærefrygt når han er omkring Jackie. Han er spillets humoristiske indslag, men det er også igennem ham, at man finder ud af hvorfor broderskabet er så farligt og skal stoppes. Desuden er det også igennem ham, at man får en hel masse baggrundsviden om Mørkets historie igennem diverse genstande man kan finde rundt om i verden, som han analyserer for en.

Johnny Powell

Derudover er der et par plot twists og nogle uforudsete drejninger undervejs, der gør historien interessant og giver spilleren motivation til at spille videre. Så på trods af at man har et klart billede af fjenden fra starten, er historien så godt fortalt, at man ikke føler at det bliver i trukket i langdrag.