S.W.I.N.E. test

Hardware udlånt af: JoWooD.

Skrevet af Peter Lund den 13. Aug 2002. Testen er vist 4189 gange.

Dette lille søde spil går ud på, at du skal tage rollen som hærfører hos de søde og rare kaniner, som er under invasion af de grumme og grimme grise!!

Så tænker du nok...nå, men det lyder da anderledes! Ja, men det er det egentlig ikke. De søde kaniner og de grumme grise bliver puttet ned i nogle kampvogne, og pludselig er det bare et Real Time Strategi spil, med et plat tema. Godt nok er dyrene sjove det første stykke tid, men det varer ikke længe, før de bliver dumme og irriterende at se og specielt at høre på. For deres kommentarer er med storslemme tyske og franske accenter, og det bliver for meget i længden. Man kan også vælge at styre de grumme grise, hvis man hælder mest til de tyske grynt! Spillet har også en udmærket multiplayer funktion, hvor man over LAN eller internet, kan udkæmpe slag med andre personer. Det giver SWINE et puf opad.

I sine missioner optjener man Strategy Points (SP), hvormed man køber nye køretøjer til sin hær, mellem missionerne. Man kan også vælge at bruge nogle af dem til, at opgradere sine individuelle enheder med, med fx bedre armour, mere ammo, eller gulerodsdrik til køreren!! Det giver en et mere personligt forhold til sine tanks, når man skal opbygge dem individuelt. Man passer bedre på de kampvogne, som er blevet forbedret. Noget af det som også trækker lidt op, er fx de mange tanks, som du kan vælge imellem. Alle er de virkelig detaljerede og lækre at se på. Man glæder sig til at se hvad de kan udrette på slagmarken. Derudover kan man også købe forskellige trailere med bla. extra ammunition eller brandstof. Og trailere med værktøj, som kan reparere dine enheder. Dem skal ens kampvogne så have bagpå, og slæbe dem med rundt i landskabet. Ideen med trailerne er ikke rigtig set før og er faktisk meget god, synes jeg.

Men desværre er variationen i spillet ikke helt stor nok, når man kun kan styre tanks. Der mangler nogle fly eller skibe, og specielle enheder med unikke evner! Spillet magter ikke at følge med tidens andre store RTS spil, såsom Warcraft 3 og Red Alert 2, som byder på meget mere variation. Også i form af, at man skal bygge sig nogle store baser med forsvars installationer, hvorfra man så producerer sine enheder. Det er også en stor mangel i SWINE.

En anden lidt skidt ting ved SWINE er at dine enheder ikke er særligt gode til at finde vej derhen, hvor du kommanderer dem. Og hvis de er mange, klumper de sig sammen i smalle områder, og sidder ubehjælpsomt fast. De forsøger så at bakke sig fri, hvorved der først går ged i den! Heldigvis er fjendens enheder ikke mere heldige, så man taber ikke missionen af den grund.

Grafikken i spillet er til gengæld temmelig flot. Alt, lige fra kampvogne til bygninger og landskaber er holdt i fuld 3D og er meget smukt at se på. Det hele er meget detaljeret, men kræver så også sit pc-system for at køre optimalt. Det er altid krævende med et spil i fuld 3D, med det ser som sagt også nydeligt ud. Spillet har også nogle udmærkede mellemsekvenser, som bestemt er seværdige. De kan godt trække lidt i en, for lige at gennemføre en enkelt mission mere.

Alt i alt vil jeg nok sige at dette spil ikke er noget man skal gå efter, med mindre man bare skal have ALLE RTS spil på sin hylde, eller man er helt syg med små fede dyr i kampvogne, som knevrer løs i bedste Allo Allo-stil.

SCORE 68

Ny bedømmelse per 5. september 2013.

1-3: Det er noget skidt
Her er der tale om produkter der ikke rigtigt lever op til hvad de lover. Dvs. produkter der ikke fungerer helt efter hensigten, eller produkter med graverende fejl der vil gøre at disse ikke kan anbefales.

4-6: Det fungerer egentligt helt godt, men der er nogle mangler
Disse karakterer gives til produkter der virker som de skal uden på nogen måde at imponere synderligt. Her er der plads til lidt fejl og mangler. Mængden af disse er bestemmende for placeringen i denne kategori.

7-9: Et godt gennemtænkt produkt med få "udfald"
Karaktererne fra 7-9 gives for et produkt der er rigtigt godt gennemtænkt og performer godt sammenlignet med lignende produkter. Det er i denne karaktergruppe tilladt af have enkelte udfald – dvs. enkelte småfejl som det er til at leve med. Antallet og tyngden af disse vil være medbestemmende for placeringen i denne kategori.

10: Et perfekt produkt
Denne karakter gives til et produkt der leverer ud over hvad der kan forventes i dens klasse. Det være sig i form af mange ekstra funktioner, exceptionel performance og lignende. Ved denne karakter må der ikke være nogen ”huller” – dvs. der må ikke være nogen mangler.

Indholdsfortegnelse:

Indhold