TEST: Quake 4

Hardware udlånt af: Tweak.dk.
Skrevet af Expendable den 23. Dec 2005. Testen er vist 8294 gange.

Så kom endelig den længe ventede fortsættelse af Quake serien på gaden, nemlig Quake 4. Det første Quake spil blev lanceret i 1996, og efterfølgeren Quake II blev sendt på gaden i 1997. To år senere kom Quake III Arena, men da dette hovedsageligt var udviklet til multiplayer, blev det ikke lige så stor en succes som de to foregående udgivelser.

Først nu har ID Software og Raven Software endelig fået udviklet endnu en singleplayer FPS i Quake universet, og det har været længe ventet af Quake fans over hele verdenen. Quake 4 er en efterfølger til Quake II, men har du aldrig spillet Quake II, så fortvivl ej, for historien kan sagtens tages ud af sammenhængen.

Jorden er under angreb af The Strogg, en barbarisk fremmed race, der bevæger sig gennem universet som en græshoppesværm, og fortærer, genbruger og udrydder enhver civilisation de møder. I et desperat forsøg på at overleve, har jorden sendt en flåde af sine bedste krigere til Strogg’s hjemplanet, for at stoppe deres fremrykning gennem universet. Du spiller Korporal Matthew Kane, medlem af Rhino Squad og jordens heroiske invasionsstyrke på Strogg’s hjemplanet.

Hele spillet foregår på den golde og meget mystisk udseende planet, hvor The Strogg har hovedsæde. Det er her under en fremmed himmel, at slaget for menneskehedens overlevelse skal slås. Du bliver som marineinfanterist i invasionsstyrken kastet hovedkulds ud i en kamp for din egen races overlevelse, men det ender med at blive en blodig kamp for din egen overlevelse som individ. Du vågner op på kamppladsen efter et alvorligt styrt med dit landgangsfartøj. Du er fortumlet, forvirret og efterladt af din gruppe, fordi de troede at du døde i styrtet. Du kommer dog hurtigt på benene, og vakler ind i den nærmeste bygning, for at lede efter dine gruppemedlemmer. Der går ikke længe, inden du støder på liget af den første maltrakterede marineinfanterist, og kort efter står du ansigt til ansigt med en ægte Strogg. Halvt organisme og halvt robot, sammensat af fremmed teknologi og soldater fra et allerede glemt slag, dog med ét eneste formål, nemlig at stoppe dig i at fuldføre din mission. Efter at have nedlagt op til flere Strogg soldater, støder du endelig på dine forsvundne gruppemedlemmer.

Gensynsglæden forbliver dog kort, for her begynder dine prøvelser for alvor. Du bliver selvfølgelig kastet rundt fra den ene selvmordsmission til den anden, hvor du hver gang klarer skærene næsten på egen hånd. Efter en heftig ildkamp bliver du slået bevidstløs og taget til fange af The Strogg. Da du vågner igen, finder du dig selv spændt fast til et transportbånd, og du kan ikke gøre andet end at se på, mens The Strogg flår dine lemmer af ét for ét, for at erstatte kød stumperne med metal og teknologi. Du er nu blevet omdannet til det, som du var blevet sendt for at udslette, nemlig en Strogg.

Du bliver heldigvis reddet af en flok marineinfanterister, inden den implementerede chip i din hjerne aktiveres, og du gøres til et fuldgyldigt Strogg medlem. Da du nu fysisk er blevet omdannet til en Strogg, har du også mulighed for at kunne interagere med alt Strogg isenkram. De høje herrer der styrer slagets gang ser hurtigt fordelen ved, at du kan bruge Strogg installationerne, og efter et hurtigt lægebesøg bliver du sendt til fronten igen, for at lukke hele Strogg foretaget ned.

Hele spillet igennem kæmper du mere eller mindre alene mod frådende horder af Strogg soldater. Du møder ganske vist egne soldater hist og her, og nogle af dem hjælper dig da også godt på vej gennem spillets missioner, men du ender som regel med at stå alene til sidst, da soldaterne enten bliver slået ihjel eller kaldt til en anden opgave. Der er også fordelt en håndfuld bosser ud over hele spillet, og det giver spiloplevelsen et frisk pust, da det ikke kun er almindelige Strogg soldater du er oppe imod. Udover at kæmpe side ved side med marineinfanterister, så har du også andre hjælpemidler i din kamp mod overmagten. Hertil kan nævnes et bugnende våbenarsenal der både dækker menneskelig såvel som Strogg teknologi, samt køretøjer som Hover Tanks og Mechanized Walkers. Online delen af Quake 4 ligger sig utrolig tæt op ad Quake III Arena, så her er der bestemt ingen overraskelser at hente. Er du ikke bekendt med Quake III Arena, så har du noget at se frem til, da online delen kun kan beskrives med ét ord… Tempo.

Grafikken i Quake 4 er flot uden at virke overvældende. Selve den grafiske motor som spillet bygger på er Doom 3 motoren, men der er kommet et par ændringer siden da. Hertil skal det nævnes at grafikken ikke er nær så tung som i Doom 3, så på dette punkt er der helt klart sket forbedringer. På mange områder er Quake 4 og Doom 3 meget ens, hvilket kan ses på den grafiske opbygning, men også på selve omgivelserne og de våben der bruges i spillet. Hvis du har spillet Doom 3, så vil du kunne nikke genkendende til mange aspekter og elementer i dette spil.

Mørke spiller en stor rolle i Quake 4, da mange af banerne er så dunkle, at du bliver nødt til at bruge din lommelygte, for at kunne navigere rundt i labyrinten af forvredet metal, kasser, tønder og fremmed teknologi. Det meget mørke miljø giver spilleren en fornemmelse af uhygge, og det giver dine modstander en mulighed for at komme helt tæt på dig, inden de angriber. På den måde opstår der mange klassiske chok effekter, hvor Strogg soldater springer lige ud i ansigtet på dig, når du mindst venter det. Omgivelserne er også med til at sprede uhyggen lidt, da du overalt i spillet vil kunne se lemlæstede marineinfanterister, blod smurt op og ned af vægge, gulv og loft og yderst makabre installationer i væggene, bestående af delvist parterede menneskekroppe koblet sammen med Strogg teknologi.

Lydsiden af Quake 4 er udmærket, og stemningsmæssigt passer det godt til resten af spillet. Bevæger du dig inde i en bygning, så vil du kunne høre den monotone brummen af Strogg teknologi, som konstant omgiver dig, men du vil også kunne høre lydende af ildkampe i nærheden, samt lyden af luftbombardementer udenfor. Der er ikke meget underlægningsmusik i Quake 4, og den smule der er at finde i spillet, forstærker hele den uhyggelige og makabre stemning som spillet er bygget op omkring.

Efter du er blevet omdannet til en Strogg, vil der på lydsiden åbne sig en helt ny verden for dig. Det er blevet muligt for dig at høre, når fjendtlige soldater er i nærheden, da du kan aflytte deres radiosignaler. Ganske vist lyder det som rent volapyk, men det giver dig en advarsel om, at der er fjendtlige soldater i nærheden. En anden sjov feature er, at du kan høre en dyb stemme der hele tiden aflægger rapport, for at opdatere alle Strogg soldaterne omkring den nuværende situation. På den måde får du informationer omkring selve invasionen og hvordan den forløber, men du får også information omkring modangreb i den sektor du befinder dig i, hvilket viser sig at være et meget nyttigt redskab i din kamp mod Strogg.

Generelt er Quake 4 et flot spil, og det er en værdig efterfølger i Quake serien. Quake 4 minder desværre bare alt for meget om Doom 3, og det er da også meget tydeligt at det er ID Software der står bag begge udgivelser. Rent grafisk ligger design af omgivelser og våben alt for tæt på hinanden, og reelt set kunne Quake 4 sagtens være et mod til Doom 3. Spillet er også lidt for kort, da det, for en hardcore gamer, kan gennemføres på et par dage. Historien i Quake 4 er en smule tynd, og den første halvdel af spillet går med trivielle missioner, der desværre ligner hinanden lidt for meget. Spillet bliver først interessant da du bliver omdannet til en Strogg. Hertil kommer der da også en masse nye features, da det er muligt for dig at bruge Strogg installationer i form af Health Stations og Work Stations, samt at det er muligt at samle Strogg våben op. Denne drejning i spillet fungerer rigtig godt, og det er med til at gøre spillet meget mere interessant.

Med hensyn til de missioner hvor du skal køre i forskellige køretøjer, så bliver disse missioner hurtigt kedelige og ensformige, og jeg syntes ikke at de fungerer ret godt set i sammenhæng med hele spillet. Jeg kan godt se hvorfor udviklerne ønsker missioner med køretøjer, for det har alle andre nye FPS udgivelser, men i denne sammenhæng så jeg hellere at banerne var blevet sløjfet. De få boss-fights der er i spillet, er til gengæld godt implementeret, og det er en fryd at nedlægge de store skabninger, som ellers kun er blevet lavet for at gøre livet surt for invasionsstyrkerne.

Spillets AI (Artificial Intelligence) kunne der godt gøres lidt mere ved. De soldater der hjælper dig igennem de forskellige missioner, følger dig som en lille hund i en snor, og selvom du løber den forkerte vej, så er de lige bag dig som en Lemming uden stedsans. Et andet irriterende aspekt ved de AI styrede soldater er, at i en ildkamp, har de den irriterende egenskab, at de enten skal stå midt i din line-of-fire, eller også stiller de sig lige bag dig, så det bliver umuligt for dig at lave en hurtig retræte. Begge dele har været et moment for megen frustration og irritation for mig, spillet igennem.

Jeg har her nævnt en del negative ting ved Quake 4, men generelt syntes jeg faktisk at spillet er udmærket. Det er bla. grafikken og lydsiden der trækker hele helhedsindtrykket op, og fordi spillet er så flot, kan der godt ses igennem fingre med den lidt tynde historie og de til tider meget trivielle missioner. Quake 4 er en hæderlig udgivelse uden de helt store overraskelser, så det er helt sikkert værd at have i tankerne, når der skal byttes julegaver til januar. Ligger spillet under dit juletræ, så vil jeg bare ønske dig god fornøjelse, da du kommer til at bruge juledagene på at frelse hele menneskeheden fra The Strogg.

· Officiel hjemmeside:

·
Hent demo (fylder 324 MB):