TEST: Pro Cycling Manager

Hardware udlånt af: SoftAir.dk.
Skrevet af Chistian Slot den 12. Sep 2005. Testen er vist 6592 gange.

Over en længere årrække har spilproducenten Cyanide udgivet diverse spil i forbindelse med det famøse og legendariske Tour de France-cykelløb. I år var bestemt ingen undtagelse, samme type spil blev beordret til trykken fra det franske spilselskab, som er blevet kendt som værende en ”one trick pony”. Dog har franskemændene denne gang leveret et ganske fornøjeligt resultat!

Inden undertegnede begynder på selve anmeldelsen af spillet, skal det lige tilføjes, at spilnavnet har ændret navn til Pro Cycling Manager. Om det er fordi at brugerfladen samt grafikken er blevet udbygget således det giver spillet en hel ny omfang af muligheder, eller blot for at få lidt fornyelse indsprøjtet i den vanlige navnerække, er et spørgsmål, som må have sit forblivende i det ubesvarede.

Undertegnede har spillet de tidligere udgaver af Cycling Manager. I samtlige udgaver har der været visse restriktioner på gameplayet og mulighederne, hvilket gjorde spillet svært medgørlig, under forudsætning af, at man ville have flere eventualiteter set med taktiske briller. Gameplayet i de tidligere udgaver har også været delvist fejlfyldte til trods for de mange patches der har været udgivet løbende. Udover grafiske tvivlsspørgsmål har Cyanide indtil nu også måtte sande, at visse spilformer har været fyldt med bugs. Bl.a. har man i de tidligere udgaver af spillet efter blot én sæson måtte sande, at konkurs var den eneste vej ud af spillet – ikke just tillokkende, når man tænker på virkelighedens realiteter.

Gameplayet i PCM (red. Pro Cycling Manager) har fået store ændringer. Grundprincippet i PCM er blevet forblevet uændret. Grundsætningen er stadig, at man får en vifte af cykelhold stillet til rådighed, hvor man efterfølgende skal forsøge at skabe en succeskarriere med det pågældende hold. Mål og forventninger varierer naturligvis fra de respektive holds karaktertræk og egenskaber. Ydermere så man i de tidligere udgaver af spillet, at mange navne var mere eller mindre indefinitte. Cyanide har beklageligvis endnu ikke sikret sig licenser til samtlige ryttere og holdnavne, hvilket trækker en smule på både første- og helhedsindtrykket. Danskerne kan dog se frem til én ting: Team CSC er fuld licenseret, hvilket opvejer de andre komplikationer en smule.

Ca. 1600 navne er tilgængelige i spillet (hertil med oplysninger om nogle individuelle individer), dernæst er der omkring 500 løb, som kan gennemføres.

Pro Cycling Manager handler stadig ikke blot om rå action på vejene – man skal faktisk også gøre sig organisatoriske overvejelser, så vidt man vil gøre en god karriere, hente de bedste ryttere og vinde de bedste løb. PCM har fået enkelte udvidelser i henhold til kontraktforhandlinger: bl.a. kan man denne gang kategorisere rytternes funktion socialt såvel som på vejene. Man kan som et eksempel bestemme, om Armstrong skal være øverst i rangordningen eller om individualismen skal erstattes med satsninger på flere ryttere. Dernæst har man som manager fået endnu flere muligheder, omhandlende kontakten med rytterne. Bl.a. har man fået en funktion hvormed man kan spørge sine ryttere om de er velbehagelige med deres nuværende form, kontrakt etc.

I de tidligere spil har der ikke just været de største muligheder for søgningen efter talenter og vigtigere: udviklingen af disse. Dette er der rådet bod på i den nye version, hvorfor man har mulighed for, at træne sine talenter målrettet mod et senere gennembrud i spillet. Dette har vi bl.a. set succesfuldt praktiseret i Championship Manager-spillene, hvor dette har været en vigtig del af gamet og karrieren. Man kan sige, at dette giver spillet en større, exceptionel omfang. En slags yderligere realisme, som samtidig betyder, at man skal vælge og vrage med omhu – men samtidig følge med, og ikke blot lade talentudviklingen virke som en selvproducerende foretagende.

Hvis vi holder os til det organisatoriske, er der stadig mulighed for at slå sig løs i et univers med indkøb af udstyr – eller optimering af selv samme. I karrierespillet fordres man i starten til at vælge mål, som selvindlysende afhænger af holdets potentiale. Disse mål beskriver bl.a. hvilket løb man kræves at deltage i. Dette har tilmed i sidste ende indflydelse på det antal point man får tildelt og fordelt på fire forskellige områder. Disse kan naturligvis udvikles igennem spillet, således man får muligheden for at stige i ”hall of fame” – som det hedder sig i folkemunde.

Valget af målene for sit hold føjer endvidere endnu et organisatorisk aspekt til spillet, da det har af den betydning, at man skal planlægge sin kalender taktisk. Dels for at opnå de forskellige mål med bedst mulige resultater og dels for ikke at køre rytterne psykisk og fysisk trætte. Skulle det dog ske, at rytterne bliver udmattede, er det muligt at forpleje dem med ferier til forskellige rejsedestinationer forskellige steder i verden. Ens valgmuligheder spænder over hele verdenen.

I selve løbet er den generelle sværhedsgrad blevet hævet. I de tidligere udgaver var det oftest ret let, at mestre holdet med succes – endvidere var det let at vinde på fuldstændig ureelle måder: man kunne nogle gange vinde, blot ved at sende hele sit hold af sted fra begyndelse – faktisk alt for ofte. Dernæst har det, indtil nu, været overvejende let, at få udbytte af udbrud. Ydermere har det været altovervejende problemfrit at vinde sprinter, selvom man måske var ret dårligt placeret. Dette er der lavet om på i den nye udgivelse.

Man skal så at sige gøre sig betænkninger om hvorvidt man skal trække eller gemme på slagstyrkerne til eventuelle senere udbrud. Dertil kan det være vigtigt at sige, at et fatalt udbrud kan have skæbnesvangre efterfølger. Man er for så vidt nødt til at holde et vågent øje med de andre ryttere i dette spil – eftersom dette er nødt til at indgå i ens betragtninger før man sender en rytter af sted på bedste Michael Rasmussen manér.

I de første spil, vil man nok opleve spillet som rodet, da man hurtigt taber overblikket igennem småbyerne, de stejle nedkørsler og igennem bjerglandskaberne. Man er oftest tilbøjelig til at miste unødvendige kræfter i starten, da man vil oversatse på de forkerte tidspunkter og som et resultat deraf, ikke spiller kortene optimalt. Dette vil især ske, hvis man er vant til de tidligere udgaver af spillet, hvor en oversatsning ikke kostede det store – dette kan man ikke længere være bekendt.

Når alt det forvaltningsmæssige er gjort, og man skal slå slaget på landevejene igennem sine storsindede taktikker, vil man hurtigt opleve en stor ansigtsløftning på den nye udgivelse. Igennem de foregående spiludgivelser, har vi mildest talt en grafik, som var ligeså triviel og kedelig som gentagende genudsendelser af Beverly Hills. Lange, lige, ensformige og begivenhedsfattige veje, har indtil nu sat sit hovedpræg på Cycling Manager. Vi har igennem længere tid blot oplevet lige veje – noget som ganske vidst ikke er virkelighedstro mod de forskellige cykelløb.

I den nye udgivelse, er der blevet flere elementer ført til baner såvel som ryttere. Dette er naturligvis et stort trækplaster ovenpå spillets tidligere manglende elementer på det område. Banerne, som før, mest af alt, var ensformige pga. de trivielle grafiske elementer, har fået et forrygende skub i den korrekte retning. Omgivelserne passer gradvist til de forskellige løbs placeringer, banerne er blevet mere livlige i form af sving, tilskuer og endvidere er byerne blevet mere indbydende at køre igennem.

Kommentatorlyd og managerspil er to ting, som ikke korresponderer fuldstændigt med hinanden. De to kommentatorer driver gradvist en til vanvid. Ikke så meget på grund af deres gennemtrængelige stemmer, som samtidigt er svære at fortrænge. Mere på grund af den dårlige variation og manglende fornyelse. Dog har man den mulighed, at man helt kan slå kommentatorlyden fra, således man ikke bliver forstyrret. En ting er dog blevet fornyet med henhold til kommentatorernes informationer: man bliver nu oplyst om, hvem det er, som enten udbryder, vælter etc.

Derudover har Cyanide videreført sin bestræbelse på, at tæske kedeligt musik i hovedet på dig under løbet. Musikken er ikke just kedelig, men også søvnfremkaldende. Dog har man igen muligheden for at slå musikken totalt fra, så man efterfølgende – efter behag – kan smække sin musik på i winamp i baggrunden og følge sine ryttere til musik efter egen smag.

Spillet er bestemt anbefalelsesværdigt. Har man spillet de tidligere udgaver af spillet – som dog ikke bærer bestemt samme navn – er Pro Cycling Manager et must. Man vil blive positivt overrasket over forbedringerne, og hungrende efter at prøve de nye muligheder som Cyanide har bragt med i det nye spil. PCM nærmer sig et livagtigt og realistisk spil, hvor mulighederne samt realiteten er intakte. Man føler sig ganske som en ægte direktør, når det administrative skal gennemføres, og som en et adrenalinpumpende individ, når man følger sit hold på vejen. Et hold som man selv skaber igennem diverse muligheder for at få succeskriterierne opfyldt.

PCM kan, som et par af de tidligere versioner, spilles igennem klienten GameCenter over yderliggående netværk. Dog er det endnu svært at finde mange spil, hvor der ikke er stor lag på serveren, eller hvor samtlige spillere er lige seriøse – derfor skal man ikke forvente meget af multiplayer-delen.

SCORE 83

Pro Cycling Manager Pro Cycling Manager
83/ 10