Nokia 7610 mobiltelefon

Hardware udlånt af: Tweak.dk.
Skrevet af Peter Carlsen den 26. Jun 2004. Testen er vist 6338 gange.

Så kom den endelig, den første mobil med megapixel kamera. I hvert fald den første i DK. En ny S60 telefon med 1 megapixel kamera og et spændende design. Mange vil nok mene, at kameraet i sig selv nok skal sælge telefonen - men har 7610 andre skjulte kvaliteter, eller er det bare en Nokia 6600 med nyt kamera? Indtil videre ser det meget lovende ud, for den har mange af de features jeg savnede ved 6600. Selvfølgelig det gode kamera, men derudover pop-port, mulighed for 10 minutters video-optagelse, videoredigering, udskiftelige covers - og naturligvis den lavere vægt, og mindre dimensioner.

Nokia 7610 bliver leveret i den sædvanlige nokia-kasse, som vi efterhånden er vant til. Man får nu en lille software-pakke med telefonen. Delvist på den medfølgende cd-rom, men også på hukommelseskortet på 64MB der følger med som standard. Til min store forbløffelse fulgte der også et datakabel med, hvilket er et rigtig godt tiltag. Nokia har endelig indset, at der ikke rigtig er nogen fidus i at forbinde sin telefon med den stationære pc trådløst. Så de har skrottet IrDa og i stedet smidt et USB-kabel med i pakken. Telefonen understøtter derimod Bluetooth, hvis man vil surfe på sin laptop eller PDA - uden ledninger. Det er meget mere behageligt og hurtigere end IrDa. Ud med det gamle, ind med det nye. Opsummeringen af pakken ser således ud:

- Nokia 7610.
- Batteri.
- Software CD-ROM.
- 64MB RS-MMC (reduced size).
- Adapter for RS-MMC.
- Håndledsrem.
- USB kabel.

Specifikationerne på mobiltelefonen kan læses her.

Lad det være sagt med det samme: Nokia 7610 er ufatteligt godt bygget. På trods af den lavere vægt ifht. dens lillebror, Nokia 6600, virker 7610 meget mere solidt skruet sammen. Her er ingen batteridæksler der rykker sig, ingen knirkelyde når man "vrider" i telefonen, og den generelle plastik-kvalitet er meget overbevisende. Al plastikken (pånær rammen) på 7610 er blank - meget blank. Det ser også utrolig godt ud, når man lige har hevet den ud af æsken. Men desværre er den flotte, blanke finish meget skrøbelig. Selv efter to dages brug, kan man se små ridser på bagsiden - mærker der kommer, når man f.eks. lægger telefonen på en bordplade. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der sker hvis man har telefonen liggende i lommen sammen med et par nøgler… Den kunne Nokia godt have tænkt lidt bedre igennem. Godt nok er 7610 næppe nogen håndværkertelefon, men det er nu de færreste brugere, der pakker telefonen ind i plastfolie 24/7 for at undgå ridser - og med dén finish, er det nærmest nødvendigt. Den føles meget mindre end 6600, da den er meget lineær og tynd - og ikke tyk, buttet og rund som 6600. Om den er kønnere, er jo lidt af en smagssag. Jeg er i hvert fald solgt. 7610 giver desuden også mulighed for at skifte cover, hvilket nok bliver nødvendigt med den føromtalte blanke finish. Normalt har telefonerne med Xpress-on cover tendens til at knirke - men som sagt, er det heldigvis ikke tilfældes her. Godt gået Nokia.

Én af mine større bekymringer lå key-layoutet. Tasterne sidder på en sær, assymetrisk facon. Men det gav ingen problemer overhovedet. Godt nok skal man lige vænne sig til det. Men efter et par timers brug, kommer det helt naturligt. Det alternative layout virker helt fint. Knapperne er dog ret hårde, og laver en meget kontant "klik"-lyd når man trykker på dem. Behagelig for nogle, måske - men jeg fandt det dog lidt irritabelt. Efter en uges brug, er tasterne dog blevet mere "tilgivende" og blødere at arbejde med. Fra starten kunne jeg især godt lide telefonens form, og efter en uges brug har det faktisk vist sig at den er ergonomisk korrekt - i hvert fald når telefonen holdes i højre hånd. Den støtter de helt rigtige steder i hånden, og giver plads til fingrene i toppen når man holder den. Det er svært at forklare. Man skal nok stå med telefonen i hånden, for at få en fornemmelse for hvordan det virker.:)

Billede og lyd
Nokia 7610 er udstyret med en aktiv TFT-skærm på 176 x 208 pixel og 65k farver. Den er rigtig godt belyst og flot i farverne. Alt står krystal klart og farverne er virkelig dybe og rige på nuancer. Nok én af de bedste skærme jeg har set til dato. En skærm af denne størrelse og type, er dog lidt af en strømsluger. Men det må man tage med - i pose og sæk. Skærmen er også perfekt til at browse de billeder man har taget med kameraet. Alt bliver gengivet helt perfekt. Det kan nærmest ikke gøres meget bedre.

Lydsiden var dog lidt af en skuffelse. Kvaliteten under samtale lader noget tilbage at ønske. Mikrofonen har det med at forvrænge lyden - selv ved lav lydstyrke. Så personen man snakker med, får fornemmelsen af at man sidder og råber. Ikke ligefrem en fejl man ønsker på en telefon til 4000kr. Desværre understøtter 7610 heller ikke stereo, ligesom lillebror 6600. Her er Nokia faldet helt igennem. Den har dog MP3-support - men gassen går ligesom af ballonen, når man sidder og hører det hele i mono. Det lyder hyklerisk, men prøv selv. Det virker utroligt, at Nokia ikke laver en S60-telefon der understøtter MP3 i fuld kvalitet i stil med SX1. For det ville virkelig være den perfekte løsning. De polyfoniske ringetoner lyder dog helt fint, lige efter bogen.

Menuerne, data og kamera
Ligesom Nokia 6600 kører 7610 med Symbian styresystemet. Brugerfladen er den kendte S60 platform,  som efterhånden har lidt af en fanskare - og når man først har vænnet sig til det, er det svært at undvære igen. Systemet er meget fleksibelt og giver næsten frie hænder, hvad angår behandling af sms, email, mms, programfiler og så videre. Muligheden for at installere 3. parts programmer giver nærmest uendelige muligheder. Mest benyttet er nok MSN og ICQ-klienter, der kan hentes gratis på nettet. S60 er klart den bedste mobil-platform efter min mening, da der er rigt med muligheder for at "nørde" lidt med telefonen. Man har jo et helt styresystem at pusle med, og tweake på. Desuden giver Symbian 7,0s som styresystemet hedder, mulighed for at skifte temaer - på samme måde som man lægger skins på windows og så videre. Det giver masser af muligheder for at personliggøre ens menuer, og give telefonen et særskilt præg. Hvis man er til den slags, kan den varmt anbefales. Menuhastigheden er helt kanon. Forbedringerne fra Nokia 6600 er mærkbare. Så fra softwaresiden er der ingen mangler.

Med 7610 har man mulighed for at forbinde til PC'en vha. bluetooth og datakabel. Nokia har droppet IR, og det skal de kun høre godt for hvis I spørger mig. Det største minus ved IR er at den skal have "øjenkontakt" med din IR-dongle, PDA, bærbare eller hvad man nu vil tilslutte. Derefter kommer den lave overførselshastighed. Bluetooth har højere hastighed, kræver ikke "øjenkontakt" og har en effektiv rækkevidde på 10 meter - i visse tilfælde endnu mere. Nokia har også været så snu at smide et datakabel med i pakken. Det er alletiders til overførsel af billeder og lyd, samt synkronisering med outlook og så videre. Hastigheden er også helt fin. Så thumbs up til Nokia her.

Det største salgsargument for 7610 må være det nye kamera. Som noget nyt har Nokia ustyret 7610 med et 1megapixel kamera - og det er helt bestemt i den bedre ende. Farverne står flot og fokuset er blevet bedre. Men det er ikke den revolution som Nokia har markedsført det som. Ganske vidst har opløsningen fået et løft, men kameraet er stadig meget lysfølsomt. Det vil sige, at billederne bliver meget grumset når der taget billeder i mørke. Dog har kameraet en "aften-funktion" som vha. softwaren gør billederne lysere. Det virker også, men kameraets opdateringshastighed falder drastisk, så det kræver en meget rolig hånd at tage et godt billede. Men når lyset er tilpas, tager det de bedste billeder jeg har set på en mobiltelefon indtil videre. Billederne bliver taget i en opløsning af 1152x864 pixels og fylder godt 400kb per styk. Som en god feature, scalerer telefonen automatisk billederne ned så de fylder 100kb, hvis man vælger at sende ét pr MMS. Så selvom det nye kamera aldrig vil kunne afløse et rigtigt digitalkamera, gør det bestemt MMS oplevelsen bedre. Så god, at det nu begynder at blive interessant.

Som noget af det nye i 7610, kan man denne gang optage op til 10 minutters video med lyd. Man kan derefter redigere i filmen. Det vil sige, at man kan klippe den til så den kan sendes over GPRS, lægge lyd til, samt en hel del effekter. Det er meget sjovt at lege med - i hvert fald de første 30 minutter. Opløsningen er desværre stadig pinligt lav ved videooptagelse, og frameraten er for lav til at man virkelig gider bruge det. Faktisk er frameraten væsentligt bedre på Nokia 6230 - ret bekymrende, da 7610 jo har væsentlig flere hardwareresourser til rådighed.

Billeder taget med Nokia 7610 mobiltelefonen:

Desuden kan du også se en video sekvens her.

Kan det virkelig betale sig at opgradere til 7610, hvis man i forvejen har en god kameratelefon - eller i bedste fald, en kameratelefon med Symbian? For på papiret er det marginaler der adskiller de to telefoner. Jeg ville helt sikkert gå efter 7610 - alene på grund af det meget mere kompakte design. Kameraet kommer faktisk i anden række. Men det er lidt af en smagssag, så det er svært at sige om det ville være det rette valg for alle. Det eneste der desværre mangler, er en stor opgradering på lydsiden. Så hvis du ikke er videre interesseret i det omfattende styresystem, ikke bruger kamera og MMS - og hellere vil have mulighed for at høre MP3 og radio, ja så ville en Nokia 6230 nok være et mere logisk valg. Men sætter du pris på førnævnte, så er 7610 telefonen for dig. For hvad dét angår, så bliver det ikke meget bedre.

- Skærmen
- Kameraet
- SymbianOS
- Det kompakte design
- Funktionalitet

- Ingen radio eller stereo MP3
- Lyden under samtale kunne være bedre
- Sart, men ellers meget flot finish

Ny bedømmelse per 5. september 2013.

1-3: Det er noget skidt
Her er der tale om produkter der ikke rigtigt lever op til hvad de lover. Dvs. produkter der ikke fungerer helt efter hensigten, eller produkter med graverende fejl der vil gøre at disse ikke kan anbefales.

4-6: Det fungerer egentligt helt godt, men der er nogle mangler
Disse karakterer gives til produkter der virker som de skal uden på nogen måde at imponere synderligt. Her er der plads til lidt fejl og mangler. Mængden af disse er bestemmende for placeringen i denne kategori.

7-9: Et godt gennemtænkt produkt med få "udfald"
Karaktererne fra 7-9 gives for et produkt der er rigtigt godt gennemtænkt og performer godt sammenlignet med lignende produkter. Det er i denne karaktergruppe tilladt af have enkelte udfald – dvs. enkelte småfejl som det er til at leve med. Antallet og tyngden af disse vil være medbestemmende for placeringen i denne kategori.

10: Et perfekt produkt
Denne karakter gives til et produkt der leverer ud over hvad der kan forventes i dens klasse. Det være sig i form af mange ekstra funktioner, exceptionel performance og lignende. Ved denne karakter må der ikke være nogen ”huller” – dvs. der må ikke være nogen mangler.

Nokia 7610 mobiltelefon Nokia 7610 mobiltelefon
90/ 10

Indholdsfortegnelse: