TEST: Need For Speed Underground 2

Skrevet af Peter Mads den 29. Nov 2004. Testen er vist 12820 gange.

Har du benzin i blodet? Er du træt af de præ-fabrikerede biler? Så er NFSU2 det spil, som du tørster efter. Her får du mulighed for at skabe din helt egen bil, men det kræver blod, sved og tårer at komme så vidt. NFSU2 er sidste skud på stammen i EAs Need For Speed serie, hvor Underground 2 er en fortsættelse af sidste års succesudgivelse. NFSU2 er stort set på alle punkter en forbedring af forgængeren.

Scenariet tager sig ud i det Hollywood-lignende Bayview, hvor man selv kontrollerer, hvor man vil køre hen. Man kan udforske byen, som er inddelt i fem sammenhængende områder (Airport, City Core, Beacon Hill, Jackson Heights og Coal Harbor), men hver med sin helt egen stil, som går lige fra forstadsmiljø til bjergterræn. Det betyder også, at de enkelte løb er varierede i deres udformning. Alle områderne er dog ikke låst op fra starten, men bliver låst op efterhånden, som man gør fremskridt i spillet. På dette punkt minder spillet utrolig meget om Grand Theft Auto. Til byen er der knyttet et kort, som giver overblik over alle mulighederne (løb og garager), og man kan benytte et GPS-system, hvis man vil finde den hurtigste vej.

Karriere-delen er hovedattraktionen i NFSU2, og man har opbygget spillet omkring en historie, hvor man skal forsøge at vinde over en konkurrerende race-bande. Til at underbygge historien har man inkorporeret diverse videosekvenser og tegneseriestriber, som fungerer ganske fint, men ikke er noget exceptionelt. Det er muligt at vælge 3 forskellige sværhedsgrader i karriere-delen, men generelt kan det siges, at modstanderens AI ikke virker for overbevisende. Er man hardcore NFSU-spiller, så skal man klart vælge "hard" for at blive udfordret, mens man som nybegynder kan vælge "medium". Den letteste sværhedsgrad er for nem og bør kun bruges af dem, som har støttehjul på deres cykel. I løbene gælder det ganske enkelt om at køre fejlfrit - kan man det, så har man store chancer for at vinde hvert eneste løb uden problemer. Det skal dog siges, at de computerstyrede biler forsøger at skubbe hinanden eller dig af banen, så helt nemt er det dog ikke…

Essensen (ligesom sidste års udgave) er at vinde løb og tjene penge til at kunne opgradere sin bil. Jo bedre og smartere bilen er, jo flere penge kan man tjene, bl.a. ved at komme på forsiden af diverse magasiner og DVD-cover. På det lille kort nede i venstre hjørne har man overblik over byen og dens forskellige muligheder. Man opgraderer sin bil ved at køre hen til de farvede cirkler, som indikerer de forskellige butikker. Alle butikkerne er dog ikke aftegnet på kortet fra starten, så man skal selv finde en del af dem ved at udforske byen. Man skal holde øje med det farvede lys, som er uden for butikken. Her kommer en liste med de forskellige farvekategorier, så man ikke behøver at fare rundt i blinde:

Gul: Ekstraudstyr (lys, lyd…)
Blå: Ydelse (motor, nitro…)
Turkis: Bilforhandler
Rød: Lakering
Grøn: Karosseri (kofanger, sidespejle…)
Lilla: Egen garage

Spillet indeholder forskellige løb, som man skal klare for at komme videre i kampen om pengene og prestigen. Udover sidste års race-modes (Circuit, Sprint, Drag og Drift), så er der kommet nye med i NFSU2.

Outrun
Street-X
Underground Racing League
Showcase

De forskellige race-modes er markeret som farvede ringe eller krydser på kortet - dog ikke alle sammen, så igen gælder det, at man skal køre rundt i bydelene og finde løb, som ikke er markerede på kortet. Generelt kan det siges, at det kan blive en lang og efterhånden kedelig tur rundt i byen, hvis man vil finde alle de skjulte løb og butikker. Der er nemlig ikke så mange skjulte elementer, at udforskningen i sig selv bliver spændende. Kig hellere efter dem, når man er på vej hen mod et af de markerede løb. Outrun er markeret med orange pile (skal illustrere biler, som kører rundt på vejene) og ved at køre op på siden eller bagved af en af disse biler, så har man mulighed for at indgå i en jagt. Det gælder ganske enkelt om at ryste den anden af (der skal skabes et forspring på 300 m.). Det kan sagtens betale sig at køre outrun, da man ved en sejr kan være heldig vederlagsfrit at vinde en opgradering til sin bil, som man ellers ikke ville have mulighed for at købe på almindelig vis. Generelt er løbene varierede, og det bliver aldrig ensformigt (det havde det en tendens til i forgængeren).

Bilerne er selvfølgelig de centrale elementer i NFSU2, og spillet indeholder over 30 forskellige biler. Kendte mærker som Mitsubishi Motors, Nissan, Toyota, Ford og Volkswagen er repræsenterede, men der mangler helt sikkert et par andre mærker (det er selvfølgelig nok et spørgsmål om licenspenge). Det er muligt at have op til 5 biler i sin karriere-garage, så man kan have forskellige biler til forskellige løb med hver deres egne unikke indstillinger. Det hele gælder om at få opbygget den hurtigste og mest gejlede bil, som kan opdrives på denne jord. Det gøres ved løbende at skifte delene ud med bedre dele. Jo mere prestige man opnår, desto større sponsorater kan man få hevet i land. Dette vil gøre det nemmere at få nye biler til garagen, som man får af sponsoren hver gang man går et niveau op ved at vinde et bestemt antal løb fastsat af sponsoren (kan ses i kontrakten). Bilen, som man kan få, er stort set altid bedre end den nuværende, så husk at gem penge til den nye, for der er kun tale om en fabriksmodel, så man skal have penge til opgradere hele interiøret, karrosseriet og motordelene forfra. Følgende biler optræder i spillet:

Ford Focus
Hyundai Tiburon GT
Mazda RX7
Mazda Miata MX5
Mitsubishi Eclipse GSX
Mitsubishi Lancer
Nissan 240SX
Nissan 350Z
Nissan Sentra SE-R Spec V
Nissan Skyline R34
Peugeot 206
Subaru Impreza
Toyota Supra
Toyota Celica
Volkswagen Golf
AM General Hummer H2
Audi A3
Audi TT
Cadillac Escalade
'05 Ford Mustang GT
Infiniti G35 Coupe
Lincoln Navigator
Lexus IS 300
Mazda RX8
Mitsubishi 3000GT
Opel/Vauxhall Corsa
Peugeot 106
'04 Pontiac GTO
Toyota Trueno AE86 (Corolla)

Man kan bruge lang tid på at sammensætte og farvelægge sin bil. Skal den være stilren, eller er man mere til farverige øser, så er mulighederne mange, og man kan nemt bruge lang tid i garagerne. Som noget nyt kan man nu installere ting som lydsystemer, døre med saks-effekt, neon interiør og hydraulik. Man kan optjene stjerner (10 i alt) i forbindelse med bilens udseende, og hver gang man opnår en hel stjerne, så kommer man på forsiden af et bilmagasin, og det giver ekstra penge i kassen. Som noget helt nyt kan man teste sine indstillinger på øvelsesbanen, og det er derfor muligt at lave ændringer løbende. Hvis man mener noget er galt, pauser man testen, ændrer indstillingerne, og lader testen fortsætte.

Et af de store diskussionspunkter omkring NFSU2, som deler folk i to grupper, er, at bilerne ikke tager skade ved at køre ind i hinanden, i huse etc. På dette punkt kan spillet komme til at mangle den nerve, som andre bilspil har. EA er (vist nok) af bilproducenterne blevet bedt om, at bilerne ikke må tage skade i kollisionerne, og det kan man mene om, hvad man vil. Nogen vil helt sikkert mangle dette realistiske element i spillet. Men på den anden side, så er NFSU2 også et arkadespil, så man kan ikke forvente realisme…

Grafikken er en fryd for øjet. Bilerne og omgivelserne ser flotte ud, og har man et grafikkort, der kan trække spillet tilfredsstillende, så kører spillet ganske flydende og uden hak - selv når det går rigtig hurtigt. Men i øvrigt har man slet ikke tid til at nyde omgivelserne, når man drøner gennem byen med 300 km/t. Da disse løb køres om aftenen/natten, så er der stort set mørkt hele tiden, men byens lys gør, at det hele får et fluorescerende skær. Refleksionerne i bilen fungerer godt, og f.eks. røgen fra burn-out ser realistisk ud.

Lyden er ganske enkel imponerende. Det gælder både de forskellige EA Games Trax numre, som passer godt ind i spillets tempo og dynamik, og lydeffekterne i selve spillet. Jo hurtigere og kraftigere bil man får bygget, jo bedre bliver lyden. Suset fra lygtepælene, som man drøner forbi, og broerne, som man kører under, er med til at underbygge oplevelsen af fart. Lyden af hvinende dæk og larmende motorer er alt sammen med til at intensivere NFSU2. Har man et godt lydsystem installeret på værelset, er man garanteret en medrivende tur rundt i gaderne.

Med NFSU2 får man et glimrende bilspil, der indeholder alt, hvad hjertet kan begære. Spillet er tilpas varieret, og man kommer igennem en masse forskellige løb. Progression i karrieredelen, hvorpå man skal vinde løb, tjene penge og opgradere sin bil, er skruet sammen på en god måde. Muligheden for at man kan køre rundt i byen på egen hånd fungerer godt, men det bliver hurtigt trivielt bare at køre rundt. Der kunne derfor godt have været indlagt flere skjulte elementer, som man kunne søge efter. På det grafiske og lydmæssige plan er der ikke meget at komme efter. Har man et grafikkort, der kan trække spillet, er man garanteret en god oplevelse. Et plus er, at alt er på dansk (undtagen talen og videosekvenserne), så alle kan være med i spillet.

Need For Speed Underground 2 Need For Speed Underground 2
90/ 10