TEST: NHL 2006

Skrevet af Peter Mads den 14. Oct 2005. Testen er vist 11962 gange.

Endelig, endelig, endelig. Den 5. oktober startede NHL-sæsonen igen efter at have ligget stille sidste sæson pga. lock out. Nu er alle stjernerne igen klar til at tørne ud og kæmpe om den lille, sorte puck. Der er selvfølgelig sket en del på transfermarkedet.

Af de største ændringer kan nævnes:

Pension:
Ron Francis
Mark Messier
Scott Stevens

Klubskifte:
Peter Forsberg, Philadelphia Flyers
Chris Pronger, Edmonton Oilers
Eric Lindros, Toronto Maple Leafs
Dany Heatley, Ottawa Senators
Nikolai Khabibulin, Chicago Blackhawks

Hvis man følger meget med i NHL, så sørg for løbende at hente nye rosters til spillet. Den roster, som leveres med spillet, er langt fra opdateret med de nuværende tilstande i NHL. Man kan bl.a. hente opdaterede rosters her: http://www.nhldepot.net. Dette års udgave er opdateret med de nyeste regler fra NHL, og nogle af dem skal man lige vende sig til. Målmanden må f.eks. ikke tage pucken bag mål og køre over baglinien om foran målet - det giver 2 min. for delay of game. Pucken skal altså spilles inden for nogle bestemte områder, som er markeret bag målet.

Generelt er NHL-serien kendt for at byde på hurtigt spil på isen, og dette års udgave er ingen undtagelse. Men overordnet er der ikke så mange nye tiltag og gennemslagskraftige ændringer, som skinner igennem. Der mangler en eller flere ting, hvor man bare tænker, at dette vil revolutionere spillet fremover. Det man så i stedet for kan fremhæve er, at der er kommet det, som jeg vil kalde for justeringer. Spillet er, som vi kender det, men i år kan man mærke, at modstanderes AI er blevet bedre. Det er blevet lidt sværere at dæmme op for modstanderens angrebsspil, der flyder hurtigere end tidligere. Ens eget offensive angrebsspil kan krydres med mange finter og kombinationer, der gør det sjovt at spille frem ad isen. Men et problem er, hvis man bruger keyboard. Der er efterhånden for mange knapper, som man skal trykke på, hvis man vil udføre finterne, og derfor kan det anbefales at bruge joypad. Modstanderens forsvarsspil er stadig en smule let at overspille, og de giver ikke helt den kamp til stregen, som man kan forvente. Derfor skal man i hvert fald spille på de to sværeste niveauer (medium og difficult) for at få lidt modstand.

Hvad forsvarsspillerne mangler af forbedringer, kan ikke siges om målmændene, som er blevet markant bedre i forhold til de foregående år. Der er ikke længere tilfældige slagskud fra blå linie, som flyver ind i nettet, så nu skal der hurtige 1-2-kombinationer og spidsfindige trækskud til, før man får lampen til at lyse rødt. Målmændene er yderst bevægelige og hurtige foran målet, men de har dog en slem tendens til at lægge sig for meget ned på isen. En gylden regel inden for ishockey er, at målmanden skal blive stående på sine skøjter så længe som muligt, og det kniber det med for målmændene i NHL 2006. Men trods det så kan man mærke, at målmændenes præstationer er forbedret, og det er et stort plus.

Rent grafisk lever NHL 2006 op til forventningerne. Spillet sætter ikke helt de store krav til computerkraft, så de fleste vil uden problemer kunne køre spillet med alle indstillinger på "high". Detaljerne er fantastiske og finurlige, og det er svært at sætte en finger på noget, som kunne være gjort bedre. Ja, det skulle da endnu en gang være tilskuerne, som ser helt forfærdelige ud. Og det gælder generelt for EA Sports-spillene, så jeg vil nævne det samme, når vi anmelder FIFA og Tiger Woods i den kommende tid. Alt er perfekt grafisk, men hvorfor kan man ikke bare den ekstra tid på at gøre grafikken gennemført ved at lave tilskuere, hvor der er variation (kunne bl.a. være nogle som sidder med flag og bannere, sidder iklædt forskellige ishockeytrøjer etc.), og hvor der er mere liv på lægterne. Det går lidt ud over helhedsindtrykket af grafikken. Ellers kan man kun rose spillernes bevægelser og omgang med pucken, som virker realistisk. Det gælder både, når spillerne løber op ad isen i høj fart, eller når der fintes og laves trækskud foran mål. Rent fysisk er det også muligt at se og føle forskel på spillernes fysiske formåen.

En stor spiller har svært ved at accelerere hurtigt på skøjterne, men kan sætte nogle saftige tacklinger ind og uden problemer sende de små modstandere i isen. Omvendt er den lille spiller hurtig og flyver hen over isen, og det er derfor godt at have ham som wing, hvor han kan udnytte sin fart. På den lydmæssige side er der ikke noget at komme efter. NHL 2006 er forsynet med et godt EA Trax album, der indeholder dejligt hårdtslående rockmusik. Desuden har man mulighed for at slå kommentatorlyden fra, så alle effekterne fra kampen på isen bliver trukket frem. Det kan til afveksling være ganske rart, og man får dermed alle lydeffekterne med.

Med NHL 2006 får man et spil med fart over isen. Men man får ikke mere, end man kunne forvente. God grafik med mange detaljer er efterhånden en selvfølge i EA Sports spil, og NHL 2006 er heller ingen undtagelse, så på dette område kan det efterhånden være svært at blive ved med at forny sig. Men som køber af spillet mangler man lidt den følelse, hvor man bliver overrasket. Spillet mangler nye tiltag og her kommer bl.a. managerdelen ind i billedet, som ikke har ændret sig meget siden sidste år. Her ligger et stort potentiale gemt - måske man skulle skele lidt til NHL Eastside Hockey Manager. Vil bare man spille kampe på isen, så er NHL 2006 det oplagte valg, og der er helt sikkert mange gode timer gemt i spillet til de kommende vinteraftener.

Husk at opdatere spillet med seneste patch (opdatering - fylder 5.43 MB). Kan hentes her.

SCORE 85

NHL 2006 NHL 2006