TEST: NHL 2005

Skrevet af Peter Mads den 11. Oct 2004. Testen er vist 4058 gange.

Så er tiden kommet til dette års udgivelser af EA Sports-serien fra Electronic Arts. En årlig begivenhed som sportfans ser spændte frem til, da det altid er interessant at se, om EA kan blive ved med at komme med forbedringer og nye tiltag. Meget passende udkommer NHL 2005 samtidig med, at det jo desværre ser ud til, at NHL sæsonen ikke kommer i gang i USA/Canada. De ishockeyhungrende fans må derfor selv kæmpe for at holde fanen højt for deres elskede hold.

Af nye tiltag kan følgende fremhæves:

Open Ice Control: Tag kontrol over forskellige spillere. Skift mellem spillere med eller uden puck.

Dynasty Mode 2.0: Det kærkomne tiltag sidste år er blevet udvidet og forbedret med nye features og en mere kompleks GM/ejerrelation.

World Cup Hockey: NHL 2005 indeholder alle hold, alle stadions og alle kampene fra dette års World Cup, som Canada i øvrigt vandt over Finland.

Gameplay
Der indbydes til offensivt spil med den nye udgave af NHL. Der har tidligere været fokus på defensiven og muligheden for at sætte hårde og brutale tacklinger ind (det er der skam også stadigvæk), men NHL 2005 forsøger at genskabe den offensive spillestil. Specielt den nye Open Ice Control giver spilleren mulighed for at finde alle hullerne i modstanderens forsvar. Dog er der et minus ved denne nye feature.

Når man skifter til spilleren uden puck i Open Ice Control, så bliver kameraets fokus stadig på spilleren med pucken, så det kan være svært at styre spilleren, som skal finde hullerne og modtage pucken.

Open Ice Control system lader spilleren udføre komplicerede offensive strategier eller skifte mellem defensive strategier med et enkelt tryk. Det hele går ud på at skabe mere angrebsspil ved at finde hullerne i modstanderens forsvar. Lad forsvarsspilleren automatisk føre pucken frem, mens man selv styrer en af angrebsspillerne og forsøger at finde et frit rum at modtage pucken i.

Det skal dog siges, at det stadig er svært at score, da det virker til, at den defensive AI er blevet mere alsidig. Med dette skal forstås, at man sjældent får en en-mod-en situation, og at forsvaret konstant forsøger at presse puckholderen. Man får ikke tid til at stå og overveje, om man skal brage et slagskud eller vristskud af. Det skal gå hurtigt, da forsvaret er hurtige til at sætte tacklinger ind. Modstanderen er dygtig til at tilpasse sig den offensive spillestil, som man har valgt for sit hold, så man skal hele tiden tænke et skridt frem for at finde hullerne. Hvor man tidligere med en mand kunne køre slalom igennem forsvaret og score gang på gang, så virker det nu til, at man skal udnytte flere af spillerne for at kunne finde og skabe de åbne målchancer. Pasningsspillet er derfor vigtigt at få til at fungere.

Ved face-off har man mulighed for at vælge, hvilken strategi man vil bruge, alt efter hvor det skal foregå på isen. Her kan man så bestemme, om opstillingen af spillerne skal foregå ud fra defensiv eller offensiv tankegang.

Hvor der i de tidligere udgaver kun var en knap til slag- og vristskud, så har de to skudtyper nu hver deres knap i NHL 2005, så man selv kan bestemme, hvilket skud der vil være det bedste fra den position, som befinder sig i. Det er også blevet muligt at lave en wrap-around. Når man står bag målet med sin spiller, skal man trykke på en af de to skudknapper, mens man bevæger sig om foran målet, og spilleren vil nu forsøge at putte pucken ind ved forreste stolpe. Igen må det dog pointeres, at det virker til, at målmandens AI er blevet hævet, så det er blevet sværere at score mål, idet målmanden bevæger sig bedre og dækker bedre for målet.

Det kan anbefales at bruge et joypad. Jeg har tidligere brugt tastaturet, men har denne gang måtte sande, at det bliver for uoverskueligt, hvis man både skal skifte taktik, deke, sætte fart og skyde på samme tid. Hvis man vil udnytte alle facetterne i spillet, gøres dette bedst ved hjælp af et joypad, da det gør det nemt og hurtigt at bruge funktionerne.

Et sjovt tiltag er Free4All, hvor man kan spille op til 4 mod hinanden. Man har en computerstyret målmand, og hver spiller vælger så en markspiller. Reglerne er ganske simple: det er alle mod alle, og det gælder om at score flest mål. Så simpelt kan det siges.

Dynasty Mode II
Sidste år blev Dynasty Mode introduceret, hvor der blev mulighed for at prøve kræfter med General Manager rollen. I år er Dynasty Mode blevet udbygget og forbedret, og der er virkelig noget at hente for dem, som godt kan lide at arbejde bag kulisserne. Det gælder selvfølgelig om at få de økonomiske og sportslige aspekter til at gå op i en højere enhed. Der skal tjenes penge samtidig med, at holdet skal vinde kampene, så der kommer folk for at se kampene. Desuden skal der tages hensyn til fansene, så billetpriserne skal ikke sættes for højt. Træningen skal planlægges, og der skal sættes det rigtige hold. Her er det vigtigt, at man formår at sammensætte kæderne, så der skabes balance og kemi, og så der kæmpes som en enhed. (På det efterfølgende billede kan man se, hvordan kædens samlede kemi er). Det er ikke nok bare at smide de tre største stjerner i samme kæde. Man skal finde de spillere, som komplementerer hinanden på den bedste måde, så det kan godt være, at man f.eks. bliver nødt til at have en af stjernerne i 2. kæden. Der er derfor tale om et puslespil, der skal gå op, hvis man vil stille med de bedste kæder. Der er også forskel på ambitionsniveauet for de hold, som man vælger. For topholdene er det endegyldige mål at komme i playoff og vinde Stanley Cup, mens det for nogle af de lavere rangerende hold er vigtigere, at der kan leveres et økonomisk overskud, når sæsonen er forbi. (Generelt minder denne del lidt om NHL Eastside Hockey Manager, som blev udgivet af SI Games tidligere på året).

Grafikken er som altid en uovertruffen nydelse og har altid været kendetegnende for NHL-serien. I år er heller ingen undtagelse. Specielt kan fremhæves spillernes ansigter, som ligner en tro kopi af nogle af NHL-spillernes. Skøjtningen ser også mere realistisk ud, og hvad enten spilleren har nået topfarten eller skøjter baglæns, så er bevægelserne mere realistiske end tidligere. Indtrykket af grafikken lader ikke nogle ønsker tilbage - det skulle måske lige være tilskuerne, som virker en smule ensformige. Lyden er på det jævne, men igen mangler der noget fra tilskuerne, idet tilråbene nemt bliver for ensformige. Så hvis man skal sætte en finger på noget, må det være tilskuernes optræden, der virker en smule kedelig. Har man oplevet en rigtig NHL-kamp, vil man vide, at tilskuerne er alt andet end rolige, og de sidder bestemt ikke stille og roligt i deres sæder.

Online-delen er, som vi kender den, hvor man kan spille mod andre over hele verden i en enkelt kamp eller deltage i turneringer. At koble sig op på serveren har indtil videre ikke været noget problem.

Generelt endnu en god udgivelse i NHL-serien, hvor grafikken igen er i top. Spillet mangler dog stadig noget i kampene. Det kan hurtigt komme til at virke som et arkadespil, hvor man bare drøner fra end-zone til end-zone, men ishockey er mere raffineret end det. Ishockey spilles selvfølgelig hurtigt og foregår i et højt tempo, men det opbyggende angrebsspil bliver ladt lidt i stikken, når det "bare" gælder om at drøne ned mod modstanderens mål og tilbage igen. Dog skal det siges, at EA med den nye feature Open Ice Control har indført en forbedring af den offensive spillestil, der giver lidt flere strenge at spille på.

NHL 2005 NHL 2005
90/ 10