TEST: NHL 2004

Hardware udlånt af: Electronic Arts.
Skrevet af Peter Mads den 14. Oct 2003. Testen er vist 2204 gange.

Indledning
Så er det blevet tid til at anmelde et af de mest populære sportsspil på spilmarkedet. NHL 2004 giver ishockey liv som aldrig før med spidsfindige afleveringer, hårde slagskud og knusende tacklinger op af banden. NHL 2004 er udover FIFA 2004, som udkommer i næste måned, et af de sportsspil, som har slået sig fast i spillernes sind. De spillere, som virkelig elsker spillet, ser hvert år frem til en ny udgivelse med nye features. Men kan spillet blive ved med at forny sig - det skal denne anmeldelse gerne afsløre.

Her er et overblik over nogle af de nye features, som NHL 2004 indeholder:

EA Dynasty Mode
Endelig kom muligheden for at styre et hold udover på banen. En feature som mange virkelig har sukket efter de sidste par år. Man kan i op til 20 sæsoner tage rollen som ejeren af et hold, og det gælder om at tjene nok erfaringspoint, så det bliver muligt at købe bedre faciliteter, ansætte bedre personale og give sig selv et bedre kontor. Pointene indsamler man bl.a. ved at vinde kampe, høje tilskuertal og en god indtjening. Jo bedre man klarer sig, jo gladere er holdet, og jo lettere bliver det at forhandle kontrakter og anskaffe nye spillere udefra. Det gælder om at få økonomien til at løbe rundt, og det kan være lidt af et puslespil - især når éns stjernespillere kræver lønforhøjelse. Derfor er det vigtigt, at man ikke indgår dyre kontrakter uden at have tilsvarende store indtægter. Desuden skal man også planlægge træningen imellem kampene i den pressede kalender, hvor der ofte spilles 3-4 kampe om ugen. For meget træning vil tære på spillernes kræfter i de kommende kampe, mens for lidt træning vil gøre dem for sløve/uoplagte. Så der er mange faktorer, som man skal holde øje med på sit udvalgte hold. I de forrige udgaver af NHL har det kun været muligt at spille en sæson uden egentlig at mærke nogen fremgang eller udvikling. Jeg synes, at Dynasty Mode er et tiltag, som NHL har savnet, og det gavner spillet, så det ikke bliver trivielt.

Som et lille kuriosum kan det tilføjes, at kalenderen, som viser datoerne for kampene, er forkert - der er ikke overensstemmelse mellem dato og dag. Det ligner ellers ikke EA at lave sådan en fejl…

Forbedret AI
Spillernes AI (kunstig intelligens) er blevet forbedret og vil nu reagere på forskellige måder alt afhængigt af, hvad du foretager dig på isen. Computeren vil prøve at forudsige, hvad du vil gøre ud fra dit spillemønster. Om denne feature er lykkes, har jeg svært ved at kunne konkludere, men der er ingen tvivl om, at modstanderens offensive og defensive kræfter er blevet forbedrede, så fejltagelser bliver straffet. Selve hockeyspillet er også blevet sværere. Det er ikke længere muligt at drible igennem forsvaret med én mand og udplacere målmanden så let som ingenting. På dette punkt er NHL 2004 derfor tættere på rødderne og gør spillet mere i overensstemmelse med ishockeyen.

Indstillingsmulighederne i NHL 2004 er mange, og det vil helt sikkert kræve et par kampe, før man har fundet netop dén indstilling, som passer éns temperament og niveau. Det er dermed op til den enkelte spiller, om spillet skal være hårdt og brutalt eller være en målrig affære med et offensivt forsvar, der ikke erobrer eller blokerer pucken. Dette er med til at gøre et NHL til et alsidigt spil. Desuden er der blevet tilføjet et par ekstra kontrolmuligheder, så man nu kan lave endnu flere finter, holde modstanderen fast mod banden og ændre strategi under kampen. Dette kræver, at man har styr på alle knapperne, og det kan være en smule svært. Specielt hvis det hele er ved at koge over i 3. periode. Derfor kan man med fordel spille med joypad i stedet for, men det er selvfølgelig op til den enkelte. Men jeg skulle hilse at sige, at det kan være svært at holde fire knapper nede på én gang med den samme hånd…

En ny feature er også, at man selv bestemmer, om der skal være slåskamp mellem spillerne. Når 2 spillere har set sig mere end blot sure på hinanden, popper der en besked op om, at man nu kan aktivere slåskampen, hvis det er det, som man har lyst til.

Online
Muligheden for at spille online via EA SPORTS Online giver NHL 2004 (og alle de andre EA Sports spil for den sags skyld) en ekstra dimension. Det er muligt at skabe og tilmelde sig online klubber og turneringer. Det er også bare muligt at spille mod andre spillere via EA SPORTS Online, så det ikke kun er computeren, som man spiller imod. Det er muligt at teste, om ens taktik og spillestil også virker mod andre spillere - og det er ikke altid, at den gør det. I online-delen gælder det ligeledes om at optjene tokens/point, så man kan kravle op af ranglisten, og det gør man ved at vinde kampe, så man kan få nye og bedre spillere til sit hold.

Grafik og lyd
Den visuelle og audiotive side har endnu en gang gennemgået en finpudsning, og efter min mening er resultatet absolut positivt. Specielt er animationerne af spillerne blevet forbedrede, så de nu foretager sig mere naturlige og kontinuerlige bevægelser alt afhængig af, hvilken situation de befinder sig i. Jeg vil specielt fremhæve slag- og trækskudsanimationen, som jeg synes ser rigtig godt ud. Det er virkelig muligt at se forskel på de to skud, hvor det hos de forgangne NHL-udgaver nærmest bare har været tale om samme skudanimation. Generelt set ser skøjteløbet også mere naturligt ud, så alt i alt synes jeg, at grafikken/animationen virkelig har fået en opgradering. Ligeledes har arenaen og tilskuerne fået en overhaling, men stadigvæk så halter det lidt. Hvis man dog henter de add-ons til NHL 2004, som kommer frem på diverse sites i den nærmeste fremtid, ja så har man en arena, som ligner den virkelige fuldstændig på en prik.

Lyden er ganske god i spillet, og den er realistisk, hvilket er en vigtig pointe. Lyden af en god tackling mod plexiglasset, hockeystavene der hamrer mod isen, eller pucken der kanonerer mod stolpen, er med til at give spillet et virkelighedspræg. Den audiotive side fungerer godt, men man kunne måske godt ønske sig et mere levende og nuanceret publikum. Det kommer i længden til at virke for stereotypt. Men ellers er det svært at se, hvor meget den lydmæssige side efterhånden kan udbygges - så det bliver spændende at se til næste år.

Alt i alt vil jeg betragte NHL 2004 som en vellykket udgivelse, der indeholder de forbedringer, som man kunne forvente. Både på den grafiske og lydmæssige side har NHL igen i år gennemgået en forbedring, og det er efter min mening forbedringer, som man kan mærke med det samme. Den helt store gevinst er Dynasty Mode, som har givet spillet ekstra krydderi og indhold. Så besvarelsen på det indledende spørgsmål om NHL 2004 kan forny sig, må derfor være: Ja. Der findes ganske enkelt ikke andre NHL-spil, der når EA Sports til sokkeholderne, hvilket også afspejles i scoren.

Du kan eventuelt læse mere om det hos Electronic Arts.

Vi har givet spillet følgende scores:

NHL 2004 NHL 2004