TEST: Joint Operations: Typhoon Rising

Hardware udlånt af: .
Skrevet af Mads Jacobsen den 11. Jul 2004. Testen er vist 5082 gange.

Så har endnu et multiplayer spil set dagens lys. Denne gang er der tale om first-person shooter-spillet Joint Operations: Typhoon Rising fra NovaLogic, som bl.a. også har stået bag Delta Force: Black Hawk Down. Og et multiplayer spil er der virkelig tale om, da spillet kan rumme op til 150 deltagere.

Krigsskuepladsen er denne gang henlagt til Indonesien, hvor der udkæmpes en regulær junglekrig mellem regeringsstyrken og oprørsgrupper. Kampen mellem de to enheder er meget lige, og den Indonesiske præsident beder verdenssamfundet om hjælp til at genoprette ro og orden i landet. Det bevirker, at flere af verdens bedste specialenheder bliver sendt til området. Det drejer sig om: Delta Force, SEAL, Green Berets, engelske SAS, tyske KSK, fransk GIGN, russiske Spetsnaz, australske SASR og indonesiske Kopassus. De skal kæmpe overfor militante afhoppere og indonesiske separatistgrupper. Efter man har valgt, hvilken enhed man vil tilhøre, skal man vælge, hvilken funktion man vil have. Man har mulighed for at vælge mellem de klassiske funktioner: riffelskytte, maskingeværskytte, ingeniør, snigskytte og medic.

Før man hopper ud som elitesoldat, er det muligt at foretage træningsmissioner, hvor man kan lære at styre køretøjerne, at anvende våbnene og at indlære strategier. Der findes 13 forskellige singlemissioner, hvor man kan få et grundlæggende kendskab til spillets funktioner. Og man bør faktisk lære de forskellige strategier og funktioner, da sammenarbejde er en vigtig forudsætning for at vinde kampen i multiplayer delen. I andre mp-spil går det oftest ”bare” ud på at dræbe modstanderen, men i JO bliver man belønnet med points for sit sammenarbejde. Man når derfor ikke langt ved bare at spille sit eget spil. Pointsystemet er et vigtigt element i spillet, og det er jo altid rart at se, om man har klaret sig godt. I de fleste shooter-spil får man stort set kun point for antal dræbte fjender og erobrede baser. I JO forholder det sig anderledes. Her får man point for mange flere ting, idet sammenhold og det at hjælpe andre bliver belønnet. Man får f.eks. point for at forsvare baser, helbrede andre holdmedlemmer og transportere andre sikkert frem til fronten. Det er elementer, som forhåbentlig bør få folk til at sammenarbejde og forbedre gameplayet og spiloplevelsen væsentligt…

En ny feature i denne serie fra NovaLogic er, at det nu er muligt at styre køretøjerne, hvilket man ikke har været vant til i bl.a. Delta Force-serien. Køretøjerne er rent faktisk ganske nemme at styre, og nogen vil sikkert betegne dette som en befrielse, hvis man f.eks. tænker på styringen i Battlefield-serien. Men det er op til den enkelte, om man kan lide dette, at alle nu kan bruge de forskellige køretøjer. Spillet bliver måske nok mere jævnbyrdigt nu, da alle kan manøvrere køretøjerne. Som tidligere nævnt bliver man belønnet med point for at transportere sine holdkammerater frem til fronten, og det kan også være en god idé at gøre, da selve krigszonen er stor, og det kan derfor tage lang tid at løbe frem til fronten fra sit spawn point.

Der kan vælges mellem 4 forskellige spiltyper:

Cooperative game (Co-op): Det gælder om at arbejde sammen om at udføre forskellige opgaver.

Advance and Secure (AS): Det gælder om at indtage fjendens baser, mens man samtidig forsvarer sine egne baser.

Team Deathmatch (TDM): Det gælder om at slå flere fjender ihjel, end fjenden gør ved ens egne.

Team King of the Hill (TKOTH): Begge hold kæmper om at kontrollere en central zone i den længste tid. Det hold, som holder zonen i et bestemt interval, vinder kampen.

Krigsskuepladserne varierer, så man både kommer til at kæmpe i bjergterræn, i junglen og på øer, og grafikken må siges at være ganske flot. Dette er med til, at spillet ikke bliver for ensformigt. Grafikken er rigtig flot, og der er mange detaljer, som der er kræset for, men man skal være opmærksom på, at man skal have et kraftigt grafikkort for at kunne trække spillet med alle detaljer slået fuldt til. Lyden er virkelig også god, hvor surround-delen virkelig er gennemført. Man kan høre projektilerne flyve tæt forbi enten til højre eller venstre, og eksplosionerne der brager foran eller bagved dig. Effekterne får én til at føle, at man rent faktisk er havnet midt i junglekrig.

Man har forsøgt at gøre spillet realistisk, så man skal rammes én gang for at dø. Det betyder også, at man kan være et let mål på lang afstand, hvilket kan være lidt frustrerende. Specielt skal helikopterne kun rammes af et Stinger missil for at være sat ud af spillet. En anden speciel feature er, at lyset også skifter mellem nat og dag, så man også skal bruge sit night vision briller til at se med. Nederst i højre hjørne hjælper et kompas spilleren med at have overblik over det nærmeste område, og pile viser, hvilken retning det primære mål befinder sig i, så man ikke løber rundt i blinde på det store kort.

Joint Operations: Typhoon Rising har stort potentiale og besidder mange nye egenskaber, som gør det til et yderst interessant multiplayerspil. Specielt at man kan være op til 150 spillere på samme server giver en følelse af, at man deltager i en moderne krig, hvor der er fart over feltet. Jeg har ikke mærket nogen forskel på, om man kun spiller 40 eller 150 på den samme server, da spillet kører nogenlunde flydende. Lag forekommer utvivlsomt, men ikke mere end i andre spil. Jeg må sige, at jeg havde mine bange anelser ved, at 150 skulle spille på samme server, men det påvirker ikke spillet synderligt. Grafikken og lyden er i top. Man skal dog være opmærksom på, at man skal have en kraftig computer for at kunne køre spillet tilfredsstillende: P4 2,4 GHz, 512 MB ram, og et grafikkort med minimum 128 MB ram anbefales af producenten. Udover dette mener jeg, at gameplayet kunne bruge et par justeringer. Det vigtigste, som springer i øjnene er, at man måske burde skrue en lille smule ned for realismen, så man ikke dør af at blive ramt af et enkelt skud i benet fra 1 km. afstand, eller at helikopteren bliver skudt ned af et enkelt Stinger missil. Alt i alt er JO et spil, der byder på aktion og moderne krigskunst. Grundlæggende er der som sådan ikke noget nyt i opbygningen af gameplayet, men pointsystemet har forhåbentligt den indflydelse, at sammenarbejde bliver sat i højsædet, og det har jeg i hvert fald ikke været vant til i samme stil i andre first-person shooter multiplayerspil.

Læs mere her. Jeg kan anbefale at hente seneste patch til spillet, som i øjeblikket er version 1.2.0.7.

SCORE 85

Joint Operations: Typhoon Rising Joint Operations: Typhoon Rising