TEST: Ghost Recon Advanced Warfighter

Hardware udlånt af: SoftFair.dk.
Skrevet af Henrik den 20. May 2006. Testen er vist 16215 gange.

Yes sir! Så er det endnu engang blevet tid til at pudse støvlerne, rense udrustningen og iføre sig uniform og basis. Det tredje "Ghost Recon" spil i serien er nemlig udkommet, og denne bærer den fængende undertitel "Advanced Warfighter". Tom Clancy er verdenskendt for sine meget militærprægede spændingsbøger, og spillene der bærer hans navn ligger da heller ikke langt fra dette univers. Har "Ubisoft", udviklerne af spillet, formået at skabe endnu en perle, eller er de ved denne tredje "Ghost Recon" udgivelse begyndt at gå i tomgang? Det vil vi her på Tweak kigge lidt nærmere på. Denne test er lavet i samarbejde med Softfair, der venligst har stået for udlån af spillet.

Du er Scott Mitchell, Kaptajn for "The Ghosts", en hemmelig indsatsstyrke der er trænet til at blive indsat i verdens brændpunkter. Vi befinder os i en meget nær fremtid, og som øverstbefalende for "The Ghosts" er du blevet udvalgt til missioner, hvor alle andre specialstyrker har måttet give fortabt. Dig og de tre andre medlemmer af "The Ghosts" bliver kastet ud med faldskærm over Mexico City, hvor I her skal deltage i en "Joint-Op" operation.

Denne operation går ud på at overvåge og tilfangetage højtstående mexicanske militærfolk, der er i gang med at sælge illegal teknologi til Mexicos "FARC" oprører. Samtidig et andet sted i byen mødes den amerikanske præsident med den canadiske premiereminister og den mexicanske præsident, for at underskrive NAJSA (North American Joint Security Agreement). NAJSA er en traktat, der skal hjælpe med at kontrollere ulovlig immigration og transport af stoffer og terrorister på den nordlige halvkugle. Under den offentlige underskrivning af traktaten bliver de tre statsmænd angrebet af mexicanske soldater. "The Ghosts" bliver nu beordret til at hjælpe "Secret Service" med at beskytte den amerikanske præsident, indtil det er muligt at få ham ud af landet.

Mens den amerikanske præsident er på vej mod lufthavnen får "The Ghosts" så fat i den mexicanske præsident. Takket være dig og din gruppe er det nu muligt for den mexicanske præsident at give USA grønt lys til militær indgriben på mexicansk jord, og på den måde få demokratiet tilbage. Uheldigvis nåede USA's præsident aldrig frem til lufthavnen, og han er nu i oprørenes hænder. Din mission er klar, dig og din gruppe af "Ghosts" skal redde USA's præsident fra mexicanske oprørsstyrker, der planlægger at overtage landet, ved et storstilet militærkup i samarbejde med det mexicanske militær. Selvom I kun er fire mand og opgaven syntes uoverskuelig, så får I alligevel en hjælpende hånd af teknologien. Som medlemmer af "The Ghosts" er I nemlig udstyret med det sidste nye teknologiske isenkram, samt de sidste nye våbentyper. Som øverstbefalende for "The Ghosts" er du selv udstyret med det revolutionerende "Cross Com" system, der giver dig et 3D overblik over kamppladsen.

Med dit "Cross Com" kan du også kommunikere med dine overordnede, blive opdateret omkring situationen i Mexico, bestille artilleri, fly eller helikopterangreb og du kan endda se hvad dine folk ser, gennem et kamera der sidder på deres hjelme. Dit "Cross Com" er et uundværligt stykke værktøj i kampen mod rebellerne, og med det taktiske 3D kort er det muligt at få overtaget til din fordel, når du og din gruppe af "Ghosts" skal manøvrere rundt i den mennesketomme metropol, der førhen pulserede af liv. Mexico City er nu blevet omdannet til en kampskueplads, hvor der kun kan være én vinder, og sejrherren vil i sidste ende være ham med det største overblik. Er det dig der vil være den sejrende part?

Ved første øjekast virker "Ghost Recon Advanced Warfighter" som en grafisk spand kold vand i ansigtet. Grafikken er grumset, de grafiske objekter virker meget firkantede, trapper er erstattet af ramper der henleder tankerne til de tidlige "Delta Force" dage, og grafikken er generelt bare meget tung.