TEST: FIFA 2006

Skrevet af Peter Mads den 14. Nov 2005. Testen er vist 9430 gange.

Efterårets komme varsles altid med udgivelsen af FIFA - og 2006 var ingen undtagelse, men det gør bestemt heller ikke noget, for så har man noget at hygge sig med på de mørke vinteraftener. Dette års udgave har et par nyheder, men det er desværre ikke noget, som har den store indvirkning på selve gameplayet. Der er derimod tale om tiltag, der skal forbedre den totale oplevelse af FIFA 2006.

De nye tiltag er:

EA Sports Retro: Genoplev højdepunkter gennem fodboldhistorien med forskellige fodboldkoryfæer som bl.a. Cantona, Zico, Beckenbauer, Baresi, Papin og Hugo Sanchez.

Fanshop: Man tjener løbende point ved at klare forskellige udfordringer både som træner og som spiller - og der er mere end 100 udfordringer. Disse point kan bruges på bl.a. at købe nye klubtrøjer, musiknumre, bolde og jubelscener efter en scoring.

Karrieredel: Bliv manager for et hold. Man kan dog fra start ikke vælge at blive manager for et af de helt store hold (f.eks. Manchester United, Barcelona, Bayern München eller Juventus - det skal man gøre sig fortjent til i løbet af karrieredelen). Man får fuld kontrol over personale, talentspejdere, sponsoraftaler og holdmanagement (se næste punkt). Man har 15 sæsoner til at kæmpe sig til tops, hvor det gælder om at indfri forventningerne til både klubledelsen og sponsorerne.

Holdmanagement: Det er blevet lettere at sætte hold. Ikoner viser nu, inden for hvilke områder din spiller har sine forcer. Under kampen er det muligt løbende at ændre taktik - alt efter hvordan kampen forløber for dit hold.

Holdånd: I karrieredelen opnår man kun succes i klubben, hvis man skaber et hold, der fungerer som en helhed. Sørg derfor for at balancere kravene fra hver spiller, så holdmoralen og spillernes indbyrdes forståelse bliver bevaret.

FIFA 2006 er lige til at gå til. Spillet tilbyder mange muligheder for at spille kampe i turneringer, venskabskampe og cupturneringer, og det behøver ikke kun at foregå mod computeren. Det er også i år muligt at spille mod andre over netværket eller på internettet, og det virker til at køre mere stabilt end tidligere. Det er nu bare mere tilfredsstillende at slå en anden person end at slå computeren.

Spillernes bevægelser fungerer godt og ser forholdsvis realistiske ud, men det er stadig muligt at komme med forbedringer. Men spørgsmålet er, om det foreløbigt er muligt at gøre bevægelserne mere naturlige, end de er nu? Det er i hvert fald noget, som EA bør arbejde med i den næste udgave. Spillernes omgang med bolden virker til at være blevet mere realistisk, og spillet er blevet en anelse langsommere. Forsvaret er blevet mere levende, og det er svært at drible igennem det, som man lyster. Holdspil er derfor blevet en større faktor en tidligere, hvilket klæder spillet. Dog kan det undre, at frekvensen, hvor driblinger lykkes, er blevet så væsentlig begrænsede.

Standardsituationer er i FIFA 2006 det, som man kan kalde standard. Ved indkast står spillerne på de samme pladser, uanset om man har indkast helt nede ved modstanderens baglinie eller midt på banen. Det er efterhånden sådan, at jeg håber, at jeg aldrig får indkast i spillet. Det skyldes, at jeg savner mulighed for at lave mine egne opstillinger med spillerne. Man burde have mulighed for at lave flere kombinationer afhængigt af, hvor på banen standardsituationen foregår. Det samme gælder for frispark og hjørnespark. Jeg vil selv kunne bestemme, om alle mine spillere skal stå ved forreste stolpe eller i kanten af feltet, når der er hjørne.

Der er det samme antal taster/knapper, som man skal bruge i år, men det kræver nu stadig lidt fingerfærdighed for at kunne udnytte spillets finesser fuldt ud. Vil man gerne kunne lave alle de spektakulære ting, så kræver det, at man kombinerer flere af tasterne på én gang, og det kan være ret besværligt.

Grafikken er ikke meget forskellig fra sidste års udgave. Den er flot og er, som man kan forvente. Havde man håbet på mange nye detaljer og forbedringer, så bliver man skuffet. Det er stadig nemt at genkende de forskellige spillere, men der kunne måske godt være kræset lidt mere for det fysiske udseende. Mange af spillerne ligner et par polygoner, der trænger til en formgivning, men når kampen er på sit højeste, lægger man ikke mærke til de detaljer. Omgivelserne mangler stadig at blive løftet op på et niveau, hvor de ser realistiske ud. 2D-grafikken er for længst passé, så her er et sted, som trænger til et opløft.

Lyden er også, som man kender den. I år er det Andy Grey og Clive Tyldesley, som er på lægterne. I det lange løb kan det blive en smule enerverende at høre de samme kommentarer, men det virker til, at deres ordforråd er blevet udvidet, så de har flere spydige og rosende udbrud at komme med. På trods af deres tarvelige udseende, så gør tilskuerne et ganske godt stykke arbejde og er med til at skabe stemning på stadion.

FIFA 2006 er et gedigent fodboldspil, der indeholder de redskaber og muligheder, som man kan forvente af et fodboldspil, men dermed ikke sagt, at der ikke er plads til forbedringer. Ser man isoleret på spillet, er der få rettelser, som man burde have udført, men generelt er det et spil, der ligger højt på listen pga. sin grafik og sit gameplay. Ser man derimod spillet i forhold til sidste års udgivelse, så er der ikke sket meget. Mon EA er ved at nå til et punkt, hvor mærkbare og revolutionerende fornyelser er blevet en mangelvare?

Når alt kommer til alt, så handler det om at spille fodbold. Hvad der så bliver vedhæftet af karrieredele og ekstra materiale, kommer kun til at stå i skyggen af selve gameplayet. Dette års forside er repræsenteret ved Ronaldinho og Wayne Rooney. For at lave den ultimative udgivelse skal spillets gameplay både indeholde de tekniske finesser og bevægelser, som Ronaldinho kan udføre, og den vildskab og hurtighed, som Rooney besidder. Rent udseendesmæssigt kan hverken Ronaldinho eller Rooney være med, men grafikken kræver flere steder en opgradering. FIFA 2006 har et stykke op til dette niveau, men det er bestemt en udgave, som ligger et niveau over mange andre fodboldspil.

SCORE 85

FIFA 2006 FIFA 2006
85/ 10