TEST: Driveclub - PlayStation 4

editor picture
Hardware udlånt af: PlayStation.
Skrevet af Lasse Kristensen den 23. Jun 2015. Testen er vist 1842 gange.
Flere tests i kategorien Spil


Del med dine venner

     


Driveclub er et racerspil udviklet af Evolution Studios og udgivet af Sony, til Playstation 4.

Driveclub begejstrede da det først blev vist frem på E3 2013, og der har været høje forventninger til spillet fra undertegnede.

 

Det første man lægger mærke til i Driveclub, er at grafikken er helt i top. Man styrer meget flotte biler, og der er virkelig kræset for banerne. Nogle gange er det nærmest fotorealistisk.

 

Banerne har en god blandet sværhedsgrad, og med tilføjelsen af vejreffekter under løbene, er det noget af det flotteste der er set på Playstation 4 til dato. Specielt lyset i spillet er imponerende, men der er desværre ikke arbejdet på alle dele af spillet, i lige så stor grad.

 

 

 

Find og sammenlign priser på bl.a. Driveclub på PriceRunner.dk.


 

 

Gameplay:

Spillet i sig selv er enkelt at gå til. Du kan spille tre forskellige single player modes, time trial, race vs. AI og drifting race. Derudover er der også mulighed for at spille multiplayer online, men det kræver et PS Plus abonnement. Selve spillet er en blanding af en racing sim som Gran Turismo, og en arcade racer som Colin McRae Rally.

 

Driveclub single player kampagnen foregår ved at samle achievement points, og det er måske her spillet fejler mest.

 

Singleplayer kampagnen bygger på en klassisk model, hvor du starter i en lille bilklasse, i dette tilfælde en Mini Cooper. Din mission er at vinde løb, få achievement points i form af ”kilometer” på dit kørekort, og rykke en klasse op. Singleplayer delen gør det den skal, men så heller ikke mere.

 

Manglen på forskellige modes at køre i er slående, og selvom det er flot og underholdende at køre løb, får spillet hurtigt en følelse af repetition, i stedet for en følelse af at præstere, ved at vinde løb og nye biler. Kampagnedelen er desværre for ensformig, og det normale afkast i andre bilspil, belønninger i form af at vinde nye biler gennem udfordringer, bilmods, tuning osv. er ikke inkluderet i Driveclub.

 

 

Måden hvorpå man låser op for nye biler er den til dato kedeligste version jeg endnu er stødt på i et bilspil. Du kan på forhånd se hvilken bil du arbejder dig frem imod, og allerede her forsvinder en smule af spændingen og glæden ved at sætte sig ind i en ny bil. Det kommer til at føles som en ”grind” at få den næste, marginalt bedre bil, i stedet for en belønning.

 

Der burde her være fokuseret på den glæde der er ved at køre et pletfrit race, slå den tidligere rekord i drifting, eller sætte en ny bedste tid i time trial. Hvis der var mere ingame fokus på belønninger, i stedet for en gradvis tilegnelse af biler, ville Sony have skabt et mere underholdene spil.

 

I Driveclub savner jeg derudover muligheden for at tune biler, ændre på udseendet, og dermed personligøre spillet og bilerne i højere grad. Det er noget som Forza hos Xbox og Gran Turismo hos Playstation har været gode til tidligere. Og det er primært de to franchises som Driveclub gerne vil blande sig med, men det viser sig at være alt for ambitiøst i forhold til det endelige resultatet.

Man har kun mulighed for at tilpasse udseendet via decals, dvs at der ikke er mulighed for at tune lige netop den bil du er forelsket i.

 

Den største frustration i spillet er dog den måde banerne er bygget op på. Kører du lidt af banen, rammer du en usynlig mur. Det koster point, og reducerer hastigheden. Flere steder er banerne så smalle, at det er svært ikke at ramme ”muren”, specielt hvis du kører head-to-head med andre.

 

 

Styringen af bilerne i Driveclub er på grænsen til at være en forbrydelse, da alle biler styrer næsten ens. Der er ikke forskel på at køre en Mini Cooper, eller an Audi A4. Kan du køre en af bilerne, kan du køre dem alle. De har dog været dygtige til at styre hvordan vejret bevirker køreegenskaberne. Man kan tydeligt mærke hvordan fx drifting bliver lettere når man kører på vådt underlag, og det er også lettere at miste kontrollen rundt i svingene med mindre vejgreb. Det fungerer rigtig godt.

 

Computerens AI er et andet punkt hvor der er sparet. Den er alt for simpel. AI’en opfører sig som noget der hører hjemme i Gran Turismo 1 eller 2, og ikke i et bilspil af denne kaliber. AI’en søger altid at køre i den optimal kørebane, også selvom du befinder dig i den. I det øjeblik du kører i den optimale bane vil AI’en begynde at køre ind i dig bagfra. Det koster racepoint og er en stor gene når du prøver at tage et af de skarpe sving perfekt. Man kan blive skubbet af banen og ind i den usynlige mur. Det sker lidt for ofte.

 

Manglen af en 2 player splitscreen gamemode er en skuffelse, da det kunne forøge spilværdien markant. Som det er nu, er der kun mulighed for at spille mod andre, hvis du har PSN+Spiller du Driveclub som en arcade racer, så er det ret fantastisk spil, hvor man kan udnytte AI’en til at skøjte rundt i svingene, ved at lægge sig på siden af en modstanderbil med speederen i bund. Du presser en bil af banen og holder selv en god fart. Bilen tager synlige skader af denne form af head to head racing, men det påvirker ikke køreegenskaberne. Hvis du nyder de gode gamle arcade racere som fx Colin McRae Rally, så er der meget værdi i Driveclub.

 

 

 

Grafik:

Driveclub er uden sammenligning det flotteste spil jeg har set til dato på PS4. Det kører i 1080p, med 30 fps. Frameraten virker måske lav, men det er ikke noget du kan se når du kører løb. Under løbene kan du panorere 360 grader og iagttage bilmodellerne fra alle vinkler. Jeg har endnu ikke fundet en eneste detalje der ikke hører hjemme på bilerne. Det er fascinerende at følge skaderne på bilen som de opstår, når man har små kollisioner med modstanderne eller et objekt på vejen.

 

Specielt banerne i Norge og Skotland er flotte, og med tilføjelsen af vejreffekterne som kan ses på flere af billederne, giver det spillet det extra ”noget”, der formår at gøre spillet specielt. Driveclub gør brug af et dynamisk vejrsystem, hvilket betyder at vejret kan skifte under løbene. Og det virker!

 

 

Dog skal det siges, at man kan blive udsat for mere ”lens flare” på nogle af banerne på 5 minutter, end i den nyeste Michael Bay film, med to timers non-stop action. De har overgjort det få gange, og det kan komme til at virke irriterende, når man er kommet over wow-effekten. Regn, sne og slud virker fortræffeligt, hvad enten du spiller i first person eller i fugleperspektiv, og kører man om natten, sidder man med følelsen af at køre på en lille vej hvor man ikke kender ruten. Man er afhængig af lyset fra forlygterne for at køre sikkert og hurtigt gennem banen, og det er også meget veludført.

 

Banerne og bilerne er sådan en nydelse at se på, at man kan glemme at man rent faktisk kører et løb. Spillet har en fremragende photomode du kan aktivere når som helst. I photomode fryser du løbet hvor det er, og du kan panorere kameraet præcis som du vil om din egen eller AI’ens biler. Der er her virkelig mulighed for at tage de perfekte billeder, hvor man enten fanger refleksionen af lyset i kølerhjelmen, med sol og omgivelser i baggrunden, eller hvordan dråberne løber af bilen med 150 km/t. Det er en fortræffelig tilføjelse til spillet, og jeg har flere gange brugt mere tid under et løb på at tage det perfekte billede, end at gennemføre løbet. Det er virkelig så flot!


Næste side >>



0 kommentarer
Skriv kommentar til testen Kommentarer til testen fra Facebook

 

LucidSound LS30

Vi har endnu engang LucidSound på testbænken, denne gang med deres lidt større model, LS30. LS30 er et

Læs Mere

Gamer mus X2 HARADA

Vi skal i denne test kigge nærmere på en producent som jeg personligt mener får for lidt opmærksom

Læs Mere

ASUS bundkort - ROG Strix Z270E og Z270F Gaming

Endnu engang tager vi fat i ASUS her på Tweak.dk redaktionen, når vi her i dag sk

Læs Mere

Blue & NiP Gaming Headset PC - Pro Gamer bundle

Blue har længe været kendt for deres mikrofoner, Snowball og Yeti der ikke koster en formue at komme i gang me

Læs Mere

Corsair musemåtte - Gaming MM300 Extended

Er din gamle musemåtte ved at være slidt, eller mangler du bare en ny en af slagsen? Så kunne dagens tes

Læs Mere

EVGA GTX1060 SC Gaming

Er jagten gået ind på at finde et nyt grafikkort, og er kravet et grafikkort, som skal passe ind, hvor de fysi

Læs Mere

MSI bundkort - Z270 Pro Gaming Carbon

Z270 strømmen vokser og vokser bare, og MSI har haft deres Z270 Pro Gaming Carbon en t

Læs Mere

Rosewill strømforsyning - TOKAMAK 1200 Watt

Selvom vores hardware er begyndt at blive mere og mere effektivt hvad angår strømforbruget, er der stadig fol

Læs Mere

 

Nyeste Videoer og Trailers

Seneste nyheder

Futurama får sit eget mobilspil

Futurama har haft massiv succes som tegnefilms-serie. Nu prøver man at gå ny veje ved at se, om det er muligt
Læs Mere

Nye informationer om Nokia 3310 lækket

Et ikon er på vej tilbage på markedet, og vi taler naturligvis om Nokia 3310, som lader til at få sin genfødse
Læs Mere

Sony præsenterer verdens hurtigste SD kort

Sony vil satse stort på speed med deres ny SD kort. Faktisk så meget, at de har formået at lave verdens hurtig
Læs Mere

Instagram vil lade dig poste 10 billeder og videoer på samme tid

Du vil kunne swipe mellem dem som ’slidehows’. Dette er Instagrams nyeste forsøg på at få folk til at poste fl
Læs Mere

HTC vi have dig tilbage - men er det for sent?

HTC’s nye strategi vil satse på kvalitet fremfor kvantitet, men nogle vil sige at det allerede er for sent for
Læs Mere

Tweak.dk interview med eSport veteran Carsten Petersen

Tweak.dk har fået æren af at lave et interview med eSports veteranen Carsten Petersen
Læs Mere

Ny display-teknologi på vej til Apple Watch Series 3

Apple arbejder på at udgive en tredje serie af det populære Apple Watch. Som noget nyt kan man angiveligt forv
Læs Mere

Leaked: Samsung Galaxy Tab S3

Alle tripper for at blive præsenteret for Samsungs Galaxy S8-smartphone. Alt imens er den sydkoreanske virksom
Læs Mere
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.