TEST: Driveclub - PlayStation 4

editor picture
Hardware udlånt af: PlayStation.
Skrevet af Lasse Kristensen den 23. Jun 2015. Testen er vist 1958 gange.
Flere tests i kategorien Spil


Del med dine venner

     


Driveclub er et racerspil udviklet af Evolution Studios og udgivet af Sony, til Playstation 4.

Driveclub begejstrede da det først blev vist frem på E3 2013, og der har været høje forventninger til spillet fra undertegnede.

 

Det første man lægger mærke til i Driveclub, er at grafikken er helt i top. Man styrer meget flotte biler, og der er virkelig kræset for banerne. Nogle gange er det nærmest fotorealistisk.

 

Banerne har en god blandet sværhedsgrad, og med tilføjelsen af vejreffekter under løbene, er det noget af det flotteste der er set på Playstation 4 til dato. Specielt lyset i spillet er imponerende, men der er desværre ikke arbejdet på alle dele af spillet, i lige så stor grad.

 

 

 

Find og sammenlign priser på bl.a. Driveclub på PriceRunner.dk.


 

 

Gameplay:

Spillet i sig selv er enkelt at gå til. Du kan spille tre forskellige single player modes, time trial, race vs. AI og drifting race. Derudover er der også mulighed for at spille multiplayer online, men det kræver et PS Plus abonnement. Selve spillet er en blanding af en racing sim som Gran Turismo, og en arcade racer som Colin McRae Rally.

 

Driveclub single player kampagnen foregår ved at samle achievement points, og det er måske her spillet fejler mest.

 

Singleplayer kampagnen bygger på en klassisk model, hvor du starter i en lille bilklasse, i dette tilfælde en Mini Cooper. Din mission er at vinde løb, få achievement points i form af ”kilometer” på dit kørekort, og rykke en klasse op. Singleplayer delen gør det den skal, men så heller ikke mere.

 

Manglen på forskellige modes at køre i er slående, og selvom det er flot og underholdende at køre løb, får spillet hurtigt en følelse af repetition, i stedet for en følelse af at præstere, ved at vinde løb og nye biler. Kampagnedelen er desværre for ensformig, og det normale afkast i andre bilspil, belønninger i form af at vinde nye biler gennem udfordringer, bilmods, tuning osv. er ikke inkluderet i Driveclub.

 

 

Måden hvorpå man låser op for nye biler er den til dato kedeligste version jeg endnu er stødt på i et bilspil. Du kan på forhånd se hvilken bil du arbejder dig frem imod, og allerede her forsvinder en smule af spændingen og glæden ved at sætte sig ind i en ny bil. Det kommer til at føles som en ”grind” at få den næste, marginalt bedre bil, i stedet for en belønning.

 

Der burde her være fokuseret på den glæde der er ved at køre et pletfrit race, slå den tidligere rekord i drifting, eller sætte en ny bedste tid i time trial. Hvis der var mere ingame fokus på belønninger, i stedet for en gradvis tilegnelse af biler, ville Sony have skabt et mere underholdene spil.

 

I Driveclub savner jeg derudover muligheden for at tune biler, ændre på udseendet, og dermed personligøre spillet og bilerne i højere grad. Det er noget som Forza hos Xbox og Gran Turismo hos Playstation har været gode til tidligere. Og det er primært de to franchises som Driveclub gerne vil blande sig med, men det viser sig at være alt for ambitiøst i forhold til det endelige resultatet.

Man har kun mulighed for at tilpasse udseendet via decals, dvs at der ikke er mulighed for at tune lige netop den bil du er forelsket i.

 

Den største frustration i spillet er dog den måde banerne er bygget op på. Kører du lidt af banen, rammer du en usynlig mur. Det koster point, og reducerer hastigheden. Flere steder er banerne så smalle, at det er svært ikke at ramme ”muren”, specielt hvis du kører head-to-head med andre.

 

 

Styringen af bilerne i Driveclub er på grænsen til at være en forbrydelse, da alle biler styrer næsten ens. Der er ikke forskel på at køre en Mini Cooper, eller an Audi A4. Kan du køre en af bilerne, kan du køre dem alle. De har dog været dygtige til at styre hvordan vejret bevirker køreegenskaberne. Man kan tydeligt mærke hvordan fx drifting bliver lettere når man kører på vådt underlag, og det er også lettere at miste kontrollen rundt i svingene med mindre vejgreb. Det fungerer rigtig godt.

 

Computerens AI er et andet punkt hvor der er sparet. Den er alt for simpel. AI’en opfører sig som noget der hører hjemme i Gran Turismo 1 eller 2, og ikke i et bilspil af denne kaliber. AI’en søger altid at køre i den optimal kørebane, også selvom du befinder dig i den. I det øjeblik du kører i den optimale bane vil AI’en begynde at køre ind i dig bagfra. Det koster racepoint og er en stor gene når du prøver at tage et af de skarpe sving perfekt. Man kan blive skubbet af banen og ind i den usynlige mur. Det sker lidt for ofte.

 

Manglen af en 2 player splitscreen gamemode er en skuffelse, da det kunne forøge spilværdien markant. Som det er nu, er der kun mulighed for at spille mod andre, hvis du har PSN+Spiller du Driveclub som en arcade racer, så er det ret fantastisk spil, hvor man kan udnytte AI’en til at skøjte rundt i svingene, ved at lægge sig på siden af en modstanderbil med speederen i bund. Du presser en bil af banen og holder selv en god fart. Bilen tager synlige skader af denne form af head to head racing, men det påvirker ikke køreegenskaberne. Hvis du nyder de gode gamle arcade racere som fx Colin McRae Rally, så er der meget værdi i Driveclub.

 

 

 

Grafik:

Driveclub er uden sammenligning det flotteste spil jeg har set til dato på PS4. Det kører i 1080p, med 30 fps. Frameraten virker måske lav, men det er ikke noget du kan se når du kører løb. Under løbene kan du panorere 360 grader og iagttage bilmodellerne fra alle vinkler. Jeg har endnu ikke fundet en eneste detalje der ikke hører hjemme på bilerne. Det er fascinerende at følge skaderne på bilen som de opstår, når man har små kollisioner med modstanderne eller et objekt på vejen.

 

Specielt banerne i Norge og Skotland er flotte, og med tilføjelsen af vejreffekterne som kan ses på flere af billederne, giver det spillet det extra ”noget”, der formår at gøre spillet specielt. Driveclub gør brug af et dynamisk vejrsystem, hvilket betyder at vejret kan skifte under løbene. Og det virker!

 

 

Dog skal det siges, at man kan blive udsat for mere ”lens flare” på nogle af banerne på 5 minutter, end i den nyeste Michael Bay film, med to timers non-stop action. De har overgjort det få gange, og det kan komme til at virke irriterende, når man er kommet over wow-effekten. Regn, sne og slud virker fortræffeligt, hvad enten du spiller i first person eller i fugleperspektiv, og kører man om natten, sidder man med følelsen af at køre på en lille vej hvor man ikke kender ruten. Man er afhængig af lyset fra forlygterne for at køre sikkert og hurtigt gennem banen, og det er også meget veludført.

 

Banerne og bilerne er sådan en nydelse at se på, at man kan glemme at man rent faktisk kører et løb. Spillet har en fremragende photomode du kan aktivere når som helst. I photomode fryser du løbet hvor det er, og du kan panorere kameraet præcis som du vil om din egen eller AI’ens biler. Der er her virkelig mulighed for at tage de perfekte billeder, hvor man enten fanger refleksionen af lyset i kølerhjelmen, med sol og omgivelser i baggrunden, eller hvordan dråberne løber af bilen med 150 km/t. Det er en fortræffelig tilføjelse til spillet, og jeg har flere gange brugt mere tid under et løb på at tage det perfekte billede, end at gennemføre løbet. Det er virkelig så flot!


Næste side >>



0 kommentarer
Skriv kommentar til testen Kommentarer til testen fra Facebook

 

Cooler Master Cosmos II 25th Anniversary Edition

Cooler Master fejrer sig 25 års jubilærum med et brag af et kabinet. De fleste af Jer husker sikkert deres Cos

Læs Mere

Netgear Nighthawk X10

Netgear sparker døren ind med den nye 802.11ad Wi-Fi standard, der på papiret giver mulighed for hastigheder

Læs Mere

Blue Ella med indbygget hi-fi forstærker

Dagens test er en vi har set frem til at præsentere for Jer længe. I dag har vi fået lov til at se p&ari

Læs Mere

Corsair GLAIVE RGB Gaming Mus

Når du spiller computer er komforten mindst lige så vigtigt, som et præcist aim i FPS spil. Gutterne hos

Læs Mere

Cooler Master MasterPulse PRO

Der er efterhånden ikke den produkt gruppe hvor Cooler Master ikke har produkter at tilbyde. I denne test dykker vi

Læs Mere

MSI GS73 7RF Stealth Pro

For kort tid siden testede Tweak.dk MSI GT83VR Titan SLI, som inden for det mobile område, er et monster af en

Læs Mere

GUNNAR RPG designed by Razer gaming EyeWear

Det er igen blevet tid til at se på et par gamerbriller fra GUNNAR. I dag skal vi se på en gamingbrille som GU

Læs Mere

Yakuza 0 til PlayStation 4

Titlen er Yakuza 0, og det er Segas seneste spil i Yakuza serien. Faktisk er Yakuza 0 en prequel til de tidligere Yakuza s

Læs Mere

 

Nyeste Videoer og Trailers

Seneste nyheder

ASUS teaser for fremtidigt ROG Strix X299-E bundkort!

ASUS teaser for fremtidigt ROG Strix X299-E bundkort!
Læs Mere

Alliance signer "Pablo"

Axel ”Pablo” Källman er blevet hentet til Alliance. Han skal forsøge at løfte Dota 2-holdet til nye højder.
Læs Mere

Acer lancerer imponerende gaming-skærm

Acer har nyt guf til gaming-gutterne. Denne gang er det i form af en ny avanceret gaming-skærm.
Læs Mere

MSI løfter sløret for ny gaming-computer

MSI har før været garante for gode gaming-produkter. Nu er man klar med endnu et i form af en ny computer.
Læs Mere

Andy Rubin og Essentiel har ny smartphone på vej

Det går ganske godt for Andy Rubin og Essentiel, der arbejder på at have en ny smartphone klar i slutningen af
Læs Mere

Xiaomi annoncerer Mi Max 2

Xiaomi har taget smartphone-branchen med storm. Nu er den kinesiske gigant klar med en ny Mi Max-model.
Læs Mere

Crowns gør comeback på CS:GO-scenen

Mange CS:GO-fans, især de svenske, har det sidste stykke tid savnet synet af Crowns. Nu har man valgt at vende
Læs Mere

Acer lancerer Nitro 5 og Spin 1

Acer har haft travlt på notebook-fronten. Nu er de dog snart klar til at høste frugten af deres arbejde.
Læs Mere
Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.