Driveclub - PlayStation 4

editor picture
Hardware udlånt af: PlayStation.
Skrevet af Lasse Kristensen den 23. Jun 2015. Testen er vist 1807 gange.


Del med dine venner

     


Driveclub er et racerspil udviklet af Evolution Studios og udgivet af Sony, til Playstation 4.

Driveclub begejstrede da det først blev vist frem på E3 2013, og der har været høje forventninger til spillet fra undertegnede.

 

Det første man lægger mærke til i Driveclub, er at grafikken er helt i top. Man styrer meget flotte biler, og der er virkelig kræset for banerne. Nogle gange er det nærmest fotorealistisk.

 

Banerne har en god blandet sværhedsgrad, og med tilføjelsen af vejreffekter under løbene, er det noget af det flotteste der er set på Playstation 4 til dato. Specielt lyset i spillet er imponerende, men der er desværre ikke arbejdet på alle dele af spillet, i lige så stor grad.

 

 

 

Find og sammenlign priser på bl.a. Driveclub på PriceRunner.dk.


 

 

Gameplay:

Spillet i sig selv er enkelt at gå til. Du kan spille tre forskellige single player modes, time trial, race vs. AI og drifting race. Derudover er der også mulighed for at spille multiplayer online, men det kræver et PS Plus abonnement. Selve spillet er en blanding af en racing sim som Gran Turismo, og en arcade racer som Colin McRae Rally.

 

Driveclub single player kampagnen foregår ved at samle achievement points, og det er måske her spillet fejler mest.

 

Singleplayer kampagnen bygger på en klassisk model, hvor du starter i en lille bilklasse, i dette tilfælde en Mini Cooper. Din mission er at vinde løb, få achievement points i form af ”kilometer” på dit kørekort, og rykke en klasse op. Singleplayer delen gør det den skal, men så heller ikke mere.

 

Manglen på forskellige modes at køre i er slående, og selvom det er flot og underholdende at køre løb, får spillet hurtigt en følelse af repetition, i stedet for en følelse af at præstere, ved at vinde løb og nye biler. Kampagnedelen er desværre for ensformig, og det normale afkast i andre bilspil, belønninger i form af at vinde nye biler gennem udfordringer, bilmods, tuning osv. er ikke inkluderet i Driveclub.

 

 

Måden hvorpå man låser op for nye biler er den til dato kedeligste version jeg endnu er stødt på i et bilspil. Du kan på forhånd se hvilken bil du arbejder dig frem imod, og allerede her forsvinder en smule af spændingen og glæden ved at sætte sig ind i en ny bil. Det kommer til at føles som en ”grind” at få den næste, marginalt bedre bil, i stedet for en belønning.

 

Der burde her være fokuseret på den glæde der er ved at køre et pletfrit race, slå den tidligere rekord i drifting, eller sætte en ny bedste tid i time trial. Hvis der var mere ingame fokus på belønninger, i stedet for en gradvis tilegnelse af biler, ville Sony have skabt et mere underholdene spil.

 

I Driveclub savner jeg derudover muligheden for at tune biler, ændre på udseendet, og dermed personligøre spillet og bilerne i højere grad. Det er noget som Forza hos Xbox og Gran Turismo hos Playstation har været gode til tidligere. Og det er primært de to franchises som Driveclub gerne vil blande sig med, men det viser sig at være alt for ambitiøst i forhold til det endelige resultatet.

Man har kun mulighed for at tilpasse udseendet via decals, dvs at der ikke er mulighed for at tune lige netop den bil du er forelsket i.

 

Den største frustration i spillet er dog den måde banerne er bygget op på. Kører du lidt af banen, rammer du en usynlig mur. Det koster point, og reducerer hastigheden. Flere steder er banerne så smalle, at det er svært ikke at ramme ”muren”, specielt hvis du kører head-to-head med andre.

 

 

Styringen af bilerne i Driveclub er på grænsen til at være en forbrydelse, da alle biler styrer næsten ens. Der er ikke forskel på at køre en Mini Cooper, eller an Audi A4. Kan du køre en af bilerne, kan du køre dem alle. De har dog været dygtige til at styre hvordan vejret bevirker køreegenskaberne. Man kan tydeligt mærke hvordan fx drifting bliver lettere når man kører på vådt underlag, og det er også lettere at miste kontrollen rundt i svingene med mindre vejgreb. Det fungerer rigtig godt.

 

Computerens AI er et andet punkt hvor der er sparet. Den er alt for simpel. AI’en opfører sig som noget der hører hjemme i Gran Turismo 1 eller 2, og ikke i et bilspil af denne kaliber. AI’en søger altid at køre i den optimal kørebane, også selvom du befinder dig i den. I det øjeblik du kører i den optimale bane vil AI’en begynde at køre ind i dig bagfra. Det koster racepoint og er en stor gene når du prøver at tage et af de skarpe sving perfekt. Man kan blive skubbet af banen og ind i den usynlige mur. Det sker lidt for ofte.

 

Manglen af en 2 player splitscreen gamemode er en skuffelse, da det kunne forøge spilværdien markant. Som det er nu, er der kun mulighed for at spille mod andre, hvis du har PSN+Spiller du Driveclub som en arcade racer, så er det ret fantastisk spil, hvor man kan udnytte AI’en til at skøjte rundt i svingene, ved at lægge sig på siden af en modstanderbil med speederen i bund. Du presser en bil af banen og holder selv en god fart. Bilen tager synlige skader af denne form af head to head racing, men det påvirker ikke køreegenskaberne. Hvis du nyder de gode gamle arcade racere som fx Colin McRae Rally, så er der meget værdi i Driveclub.

 

 

 

Grafik:

Driveclub er uden sammenligning det flotteste spil jeg har set til dato på PS4. Det kører i 1080p, med 30 fps. Frameraten virker måske lav, men det er ikke noget du kan se når du kører løb. Under løbene kan du panorere 360 grader og iagttage bilmodellerne fra alle vinkler. Jeg har endnu ikke fundet en eneste detalje der ikke hører hjemme på bilerne. Det er fascinerende at følge skaderne på bilen som de opstår, når man har små kollisioner med modstanderne eller et objekt på vejen.

 

Specielt banerne i Norge og Skotland er flotte, og med tilføjelsen af vejreffekterne som kan ses på flere af billederne, giver det spillet det extra ”noget”, der formår at gøre spillet specielt. Driveclub gør brug af et dynamisk vejrsystem, hvilket betyder at vejret kan skifte under løbene. Og det virker!

 

 

Dog skal det siges, at man kan blive udsat for mere ”lens flare” på nogle af banerne på 5 minutter, end i den nyeste Michael Bay film, med to timers non-stop action. De har overgjort det få gange, og det kan komme til at virke irriterende, når man er kommet over wow-effekten. Regn, sne og slud virker fortræffeligt, hvad enten du spiller i first person eller i fugleperspektiv, og kører man om natten, sidder man med følelsen af at køre på en lille vej hvor man ikke kender ruten. Man er afhængig af lyset fra forlygterne for at køre sikkert og hurtigt gennem banen, og det er også meget veludført.

 

Banerne og bilerne er sådan en nydelse at se på, at man kan glemme at man rent faktisk kører et løb. Spillet har en fremragende photomode du kan aktivere når som helst. I photomode fryser du løbet hvor det er, og du kan panorere kameraet præcis som du vil om din egen eller AI’ens biler. Der er her virkelig mulighed for at tage de perfekte billeder, hvor man enten fanger refleksionen af lyset i kølerhjelmen, med sol og omgivelser i baggrunden, eller hvordan dråberne løber af bilen med 150 km/t. Det er en fortræffelig tilføjelse til spillet, og jeg har flere gange brugt mere tid under et løb på at tage det perfekte billede, end at gennemføre løbet. Det er virkelig så flot!


Næste side >>



0 kommentarer
Skriv kommentar til testen Kommentarer til testen fra Facebook

 

ASUS bundkortet - B150I Gaming Pro Wi-Fi Aura

Skylake er bestemt ikke afgået ved døden endnu og i dag ser vi på et bundkort i Mini-ITX format til bud

Læs Mere

NZXT Kraken X52 AIO CPU Cooler

NZXT har været en tur på tegnebrættet for at give deres Kraken vandkølerserie en gevaldig overhal

Læs Mere

Phanteks Kabinet - Eclipse P400S Tempered Glass

Phanteks behøver vist ikke nogen videre præsentation, da de efterhånden har fået placeret sig sol

Læs Mere

Sony Højtaler - SRS-ZR7 Trådløs

Trådløs stuelyd er så småt ved at blive mainstream i de danske hjem – Men hvor meget har ma

Læs Mere

Logitech Pro - Gaming Mus

Logitech er på banen med en simpel mus, som dog er rettet imod spilleren, der vil have en ydelse i top. Denne gang h

Læs Mere

Corsair Polaris MM800 RGB Musemåtte

Hvis det er ved at være tid til en ny musemåtte, hvorfor så ikke få en der matcher resten af dit s

Læs Mere

Sharkoon SKILLER SGM1 - gamermus

Vi skal i dag se på den nye Skiller SGM1 gamermus fra Sharkoon. Sharkoon er en gammel kending på redaktionen,

Læs Mere

MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6G grafikkort

Det er ikke så længe siden vi kiggede på MSI og deres GTX1050ti kort, som landede godt i 1920x1080 sm&os

Læs Mere

 

Nyeste Videoer og Trailers

Seneste nyheder

Stor opdatering kan være på vej til FIFA 18

Den kinesiske fodboldliga 'Super League' har været i voldsom fremdrift det sidste års tid, og nu kan den også
Læs Mere

Samsung S8 bliver ikke vist til dette års MWC

Barcelona bliver lidt mere stille, nu når Samsung S8 ikke vil blive vist frem.
Læs Mere

Nu får Rasberry Pi kamp til stregen fra ASUS

ASUS melder sig for alvor ind i kampen mod Rasberry Pi, som befinder sig blandt toppen af poppen inden for min
Læs Mere

Tweak's best of 2016 - Keyboards

Tweak har været gemmerne igennem og kigget på hvilket keyboards der har været mest ved i 2016.
Læs Mere

Apple trækker firma i retten på grund af høje priser

Apple trækker Qualcomm i retten med et massivt søgsmål på grund af høje priser på deres LTE chips
Læs Mere

AMD sænker priserne på Radeon Pro Duo med 50 %

Banen er kridtet godt og grundigt op, og vi venter sådanset bare på den nye konge fra AMD træder ind på scenen
Læs Mere

Resident Evil 7 bliver ikke udgivet til Nintendo Switch

En sørgelig nyhed for alle Resident Evil fans, der havde forventninger om at skulle spille Resident Evil 7 på
Læs Mere

Årsagen til Samsung Galaxy Note 7 problemer er fundet.

De fleste har sikkert hørt om problemerne med Samsung Galaxy Note 7, og nu lader til det, at Samsung har funde
Læs Mere
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.