TEST: Black & White 2

Hardware udlånt af: SoftFair.dk.
Skrevet af Lykke Kristensen den 7. Dec 2005. Testen er vist 7010 gange.

I dette andet udspil i Black & White serien til PC kan du, med dit loyale kæledyr i hånden kan nu vælge enten at være den mest tyranniske, onde gud nogensinde, indgyde respekt hos dit folk ved at opføre imponerende bygningsværker eller overtage hele den virtuelle verden med en blanding af disse metoder.

Da det første Black & White spil udkom i 2001 var der mange blandede meninger om det, men alt i alt var det et revolutionerende første udspil fra Lionhead Studios. Dette var et spil hvor du bestemte. Du var guden og du skulle bestemme dig for om du ville være en velsignelse eller en plage for dit folk. Ved hjælp af dit eget personlige kæledyr skulle du kæmpe om folkets tro, for du var ikke den eneste gud. Dette var en nyskabende mulighed for at have den ultimative magt og bogstavelig talt "tage fat" i landskabet omkring dig. Nu er turen så kommet til en toer hvor der er lagt godt op til noget endnu større og endnu bedre. Desværre er Peter Molyneux kendt for at skamrose sine spil til skyerne og har mistet lidt troværdighed efter mange blev skuffede over Fable, dog ser det ud som om han er ved at indhente noget af det tabte. I Collector's Edition af Black & White 2 er der endda en 30 minutters lang dokumentar hvor Peter Molyneux og Ron Millar fortæller en masse om baggrunden for Black & White serien og om en masse af de overvejelser de havde gjort sig i forbindelse med toeren, og med denne version følger også et femte kæledyr at vælge imellem, nemlig tigeren. Så er spørgsmålet jo bare om Black & White 2 kan leve op til de høje forventninger der har været omkring det.

Spillet går i gang og kort efter at man er blevet mødt af sin gode og dårlige samvittighed, får man lov til at vælge det kæledyr som skal følge en gennem spillet. Valget står mellem en abe, løve, ulv, ko og endelig, hvis man ejer Collector's Edition eller har snuset rundt på internettet, en tiger. Et par tutorials senere er man i fuld færd med at redde sit folk, grækerne, fra de invaderende horder af aztekere og så er det ellers i gang med at bygge en ny civilisation op. Lionhead Studios har gjort sig meget umage med at gøre spillet så nemt som muligt at styre. Der er lagt meget vægt på at gøre det så simpelt som muligt og det er da også til en vis grad lykkedes. Det er blevet meget nemt at placere bygninger, lave hære og styre dem.

Et sted hvor det måske er lykkedes knap så godt er den tilbagevendende mulighed for at smide med sten og lignende, så selvom de har sørget for at man kan smide med næsten alt hvad man kan få øje på, så er det ret svært at bevæge musen i et helt bestemt tempo og slippe objektet på det rigtige tidspunkt for at objektet i det hele taget flytter sig ret langt. Til gengæld er der kommet et væld af bygninger som man kan købe sig til med tributter. Disse tributter får man ved at løse quests, imponere og overtage byer. Ikke mere noget med at placere en masse kasser ovenpå hinanden for at få det til at blive til en bygning til sidst, der er blevet proppet mange bygninger ind så man kan få sin by til at ligne noget. Dog kan man godt have problemer med pladsen i byen, i hvert fald hvis man vil spille god. Man har som i det første spil kun et begrænset område at gøre med og hvis man vil have at ens folk skal være glade, må de helst ikke bo for tæt, men hvis ens befolkning begynder at føde mange nye undersåtter til dig, kommer de også til at mangle huse. Så hvis man ikke har nok plads kan det være ret svært at gøre sit folk tilfreds.

En stor del af spillet som absolut må og skal nævnes er selvfølgelig din tro følgesvend, dit kæledyr. Det er blevet meget nemmere at opdrage dit kæledyr til at finde ud af hvad den må og ikke må. Men ikke alt for nemt. Når man først er kommet til det sted i spillet hvor det bliver sluppet løs løber det straks rundt over det hele med en overvældende entusiasme for at prøve alt! Det er ret sjovt f.eks. at se sit kæledyr stå og diskutere med sig selv om det mon er i orden at den spiser indbyggerne i byen hvorefter, hvis man ikke når at afrette den inden for kort tid, stæser efter en stakkels bybo og tænker at det prøver den da bare så. De store pelsede forlængelser af en selv som gud er helt sikkert et af spillets store forcer.

En lidt kedelig ting er dog at der ikke virker til at være særlig mange quests som ikke vedrører ting som man alligevel næsten automatisk ville klare i løbet af banen. Mange af spillets quests går ud på at du f.eks. bare skal nå at samle et bestemt antal af en bestemt ressource hvilket er ret kedeligt da man ikke rigtig behøver at arbejde lidt for det. Spillet mangler lidt flere spilmæssige udfordringer ud over det at desperat forsøge at ramme et eller andet med en sten.

Grafikken er virkelig lækker, hvis man da ellers har en computer som er god nok til at køre det optimalt. Det er virkeligt fedt at kunne zoome helt ud og se øen i sin helhed med de meget flotte vandeffekter omkring den. Det er også nogle lækre detaljer der er til kæledyrets pels og det at kunne bevæge sin guddommelige hånd gennem kornmarkerne hvor kornet så bevæger sig med hånden. Det er fantastisk at se på og man bliver helt betaget af landskaberne og de små detaljer. Det eneste negative er sådan set at man skal sidde inde med et ret godt grafikkort for at få alt dette med.

Musikken er sådan set som man kunne forvente af et gudespil. Det giver en fantastisk stemning helt fra starten af med de bløde stemmer der ikke lader en være i tvivl om hvad spillet går ud på. Stemmerne er som sådan også udmærkede, men det er nu mest dine to modstridende samvittigheder der er i centrum der. De leverer humoren med stemmer der passer ret godt til figurernes udtryk. De kan dog godt blive irriterende hvis de gentager det samme for mange gange i træk fordi man ikke lige er hurtig nok eller præcis nok. De resterende lydeffekter er egentlig ikke noget specielt, men man sidder da i det mindste ikke og bliver frustreret over dem.

Black & White 2 fungerer ret godt i sin helhed og har løst nogle af de større problemer fra det første spil og har også bygget videre på konceptet ved at tilføre flere RTS elementer til spillet. Der er mange imponerende aspekter ved dette spil, men der er da også nogle ting som er mislykkedes en smule. Men det hele taget i betragtning er dette ikke et af tilfældene hvor Peter Molyneux har overdrevet alt for meget. Største problem er at man skal bruge en ret god computer for overhovedet at kunne køre spillet og det er ingen garanti.

SCORE 88

Black & White 2 Black & White 2
88/ 10