TEST: Battlefield Vietnam

Hardware udlånt af: EA.
Skrevet af Peter Mads den 25. Mar 2004. Testen er vist 9366 gange.

Indledning
Så er krigen rykket frem. Denne gang er slagmarken flyttet til Vietnam, og det betyder selvfølgelig, at der er nye våben og nye scenarier at udkæmpe slagene med og i. Denne gang foregår krigen i Vietnams svedige og vandfyldte jungle, hvor man ikke ved, hvad der venter bag næste bakketop. Men spørgsmålet er, hvor anderledes BF Vietnam er i forhold til BF 1942?

Gameplay
Grundstammen i BF Vietnam er den samme, som man kender den fra BF 1942, så på dette punkt er der ingen ændringer. "Heldigvis" kan man også sige, for så skal man ikke til at sætte sig ind nye ting. Man kan dermed fortsætte med BF Vietnam uden problemer, men man kan så også diskutere, om BF Vietnam ikke blot er et mod/expansion i stedet for et helt nyt spil.

BF Vietnam lader spillerne deltage i Vietnam-krigens hårdeste kampe. Ved krigsskuepladser som Ho Chi Minh-passagen og byen Huen's gader får spilleren mulighed for at lede veludrustede tropper. Man har mulighed for at spille som USA, Nordvietnamesiske Armé (NVA) og Viet Cong. Man har forsøgt at indgyde en smule realisme i spillet ved at give historiske data om hvert enkelt slag, og det er en god, lille information at få, mens spillet indlæses. Slagene foregår i forskellige scenarioer, som er forholdsvis varierede, og det er 14 at vælge imellem. Man kan bl.a. opleve at løbe rundt i kuperet terræn eller udkæmpe en bykamp.

Det fartøj, der var USA's arbejdshest i konflikten, var helikopteren, og den har også en fremtrædende position i BF Vietnam. Dog huskes krigen også for det skrækkelige våben, napalm, som man får lov til at kaste fra et F-4 Phantom jagerfly. NVA er udstyret med mange russiskproducerede fartøjer, inklusiv kampvognen T-54 og jagerflyet MiG-21. Der er også mulighed for at benytte patruljebåde til at komme rundt med, og på grund af det uvejsomme terræn er helikopteren essentiel, hvis man gerne vil hurtig frem. I alt er der mulighed for at vælge imellem 24 autentiske fartøjer. Helikopteren kan både bruges til at transportere mandskab og som noget nyt materiel, og derfor er det vigtigt at sætte ind i, hvordan man flyver helikopteren, hvilket ikke er nogen helt nem sag. Derfor spiller de andre køretøjer efter min mening ikke helt den samme rolle som i BF 1942. Man kan ikke kun vinde kampene ved at bruge tanks, som det til dels har været muligt i BF 1942. Det bevirker endvidere, at man komme til at kæmpe en del af kampene til fods, men sådan var realiteterne også under Vietnam-krigen.

BF Vietnam giver ligesom resten af Battlefield-serien mulighed for at spille online med op til 64 andre spillere, eller spille med sig selv i singleplayer mode. Jeg vælger dog at se bort fra singleplayerdelen ligesom tidligere, da den efter min mening stadig er ufuldstændig, uinteressant og unødvendig. Multiplayerdelen er det absolutte trækplaster i Battlefield-serien, og det er efter min mening uovertruffen. Man kan virkelig mærke adrenalinen pumpe rundt i kroppen, når man entrer multiplayerdelen. Den mest spillede type er Conquest, hvor det gælder om at erobre flest flag/spawnpoints. Som en belejlig forbedring, er det nu muligt at se, hvor lang tid der vil gå, før man har erobret en base. En indikator viser, hvor lang tid man skal vente, og tiden varierer alt efter basens størrelse. Efter min mening er CTF (Capture The Flag) en lidt overset type, og sammen med TDM (Team Death Match) er de desværre blevet udskiftet med Custom Combat og Evolution. Jeg har ikke kunnet finde en server endnu, hvor det har været muligt at spille de to nye typer, og de står af en eller anden grund heller ikke nærmere beskrevet i manualen. Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at man ikke bliver skuffet over denne multiplayerdel, som altså adskiller sig fra BF 1942 pga., at terrænet udfordrer spillerne på en anden måde. Man skal dog have sig for øje, at en stor del af kampene nok vil komme til at foregå til fods, og så er det op til én selv, om man er tilhænger af dette.

Grafik
Rent grafisk er BF Vietnam anderledes og flottere, hvilket skyldes omgivelserne. De store flade strækninger er blevet udskiftet. Man bevæger sig rundt i tæt, uoverskuelig bevoksning, som sætter ens evne som kampsoldat på prøve. Denne tætte og svært fremkommelige vegetation gør det svært at se fjenden - men selvfølgelig også nemt at gemme sig for den. Så det gælder om at spotte fjenden først, hvis man bare vil have den mindste fordel. Landskaberne er flotte, og man får fornemmelsen af, hvor svært det har været for de amerikanske styrker at føre krig i omgivelser, som de bestemt ikke har prøvet at føre krig i før. Landskabet kan derfor have en afgørende faktor i afgørelsen om, hvem der skal have overtaget. Desværre er grafikken meget krævende og vil hive mange kræfter ud af computeren, hvis man vil have det maksimale ud af grafikken. Ellers vil jeg anbefale, at man bider i det sure æble og vælger medium-indstillingerne, hvilket vil få spillet til at køre flydende på de fleste computere - det er i hvert fald det, som jeg erfaringsmæssigt har fået ud af at læse flere forskellige fora, hvor folk klager over hakkende grafik og pixeleringsfejl.

Lyd
Lyden er generelt en oplevelse i dette spil. Jeg synes, at den er varieret og nuanceret, og den giver en følelse af at rende rundt på en krigsskueplads. Lydbilledet er gennemført, og alle elementerne såsom eksplosionerne, våbnene, køretøjerne og alle de andre små ting får det hele til at gå op i en højere enhed. Og det gør det ikke ringere, at man som et ekstra kuriosum nu har mulighed for at høre musik, når man kører rundt i de amerikanske køretøjer. Man kan enten vælge at høre de gode gamle sange, som er inkluderet i spillet, og som er kendt fra bl.a. filmene Good Morning Vietnam, Født d. 4. juli, We Were Soldiers og Platoon, eller man kan vælge at høre sine egne mp3-filer. En sjov lille mulighed, som man dog skal bruge varsomt, idet fjenden kan høre én, når man blæser musikken ud af højttalerne.

Et interessant firstpersonshooter-spil, der er anderledes, end man er vant til i BF-serien. Det skyldes ikke mindste en flot grafik og et landskab, der gør, at kampene skal udkæmpes på andre måder, end man har været vant til. Og det er efter min mening en positiv udvikling. Der er mere lagt op til, at kampene skal udkæmpes mand mod mand, hvor man ellers har været vant til at bruge tanks, fly etc., som de afgørende faktorer. Det er der ikke mulighed for i samme omfang her. I BF Vietnam er de derfor mere en støttefunktion til landtropperne. Lyden er også formidabel, så i den sidste ende er det op til den enkelte, om man kan lide de nye tiltag. Er man indædt BF-fan, så er dette en sikker titel på hylden.

Du kan evt. læse mere hos EA: http://www.ea.dk/products.view.asp?id=193.

Battlefield Vietnam Battlefield Vietnam
90/ 10