AMD Radeon R9 290X 4GB test

Hardware udlånt af: AMD.

Skrevet af Kenneth Sørensen den 23. Oct 2013. Testen er vist 11636 gange.

Del med dine venner

     


Så er det længe ventede AMD Radeon R9 290X endelig på gaden, og Tweak.dk er klar med en anmeldelse af denne, som i folkemunde kaldes for en ”Titan-Killer". AMD Radeon R9 290X byder på en masse nye spændende ting. Nogle som vi allerede har taget et lille kig på og nogle ting, som er helt nye. Hvad disse ting er, kan du læse senere i denne anmeldelse.

 

 

 

Opsummering:

 

Godt:

  • Pris vs. ydelse
  • PowerTune
  • Stille i forhold til at det er en referencekøler

Skidt:

  • Bliver ret varmt

 

Som allerede nævnt, er AMD Radeon R9 290X blevet hypet som en Titan-killer. Men det ville være for nemt at afsløre allerede nu, om dette faktisk også er sandt, så jeg vil nøjes med at sige, at det yder rigtigt godt. Med AMD Radeon R9 290X er der også kommet en ny og opdateret version af AMD Catalyst Control Center (bedre kendt som AMD CCC) i OverDrive tabben, som vi selvfølgelig også skal have et lille kig på. Så lad os springe på hovedet ud i det.

 

Specifikationer

 

 

Her kan du se, at der er nogle ret væsentlige forskelle i forhold til R9 280X. Antallet af transistorer er f.eks  steget til 6,2 miliarder mod 4,3, streamprocessorer er steget til 2816 mod 2048 og en masse andet. Det er selvfølgelig grundet disse opgraderinger, at AMD Radeon R9 290X lægger sig foran R9 280X.

 

Med AMD Radeon R9 290X bliver AMD True Audio også ”vækket til live” igen, som har ”manglet” på R9 270X og R9 280X. Dertil har vi selvfølgelig AMD ZeroCore Technology, og som noget nyt og spændende har vi også AMD PowerTune, som dybest set er en opdatering af AMD CCC, men som selvfølgelig også har krævet lidt i forhold til grafikkortet. Så lad os starte fra en ende.

 

 

AMD True Audio

 

 

TrueAudio er en programbar audio pipeline, der giver lydudviklerne frit spil under udviklingen af lydeffekter til producenternes spil. Systemet giver spillet/applikationen mulighed for at lægge et utal af lyde eller stemmer ind i et lydspor, tilføje fornødne effekter og lade TrueAudio skabe ægte Virtual Surround i realtime, som er tilgængelig helt ned i stereolyd.

 

Dette er noget, som tidligere audio engines ikke har været i stand til, hvilket har skabt en uægte surroundlyd, der har haft stor plads til forbedring.

 

 

AMD ZeroCore Power

 

 

ZeroCore Power er faktisk umådeligt nemt at forklare. Det går i al sin enkelthed ud på, at dit system er i idle og din skærm slukker (dette kan konfigureres på alle PC’er), hvor der så bliver ”lukket” for strømmen til grafikkortet. Der kommer selvfølgelig en lille mængde strøm igennem, men dette er udelukkende for, at computeren stadig kan registrere grafikkortet, mens det er i sin ZeroCore Power state.

 

 

AMD PowerTune

AMD har videreudviklet deres PowerTune-teknologi, som de første gang fremviste i fjerde kvartal af 2011 i deres Radeon HD 7900 serie. Kort fortalt er PowerTune teknologien opbygget efter fire grundpiller.

  • Ingen strømspild
  • Ingen unødig støj
  • Absolut fri tilpasning
  • Maksimal udnyttelse af potentialet

 

Anden generation af PowerTune-teknologien har bare så meget mere at tilbyde, da den udfører realtime målinger på grafikkortet under performance, og det kan derved ændre fan-speed, clockfrekvens og voltage øjeblikkeligt med en responstid på under 10 µ-sekund, hvilket gør, at spilleren altid får det bedste ud af sit grafikkort. Til at udføre denne realtime-måling er kortet udstyret med en masse sensorer, der hele tiden måler dets effekt på forskellige områder. De informationer sendes derfra videre til kortets DPM Arbitrator, som vurderer kortets temperatur kontra clockfrekvens og voltage, hvorefter den tilpasser begge, så brugeren altid får mest muligt potentiale ud af sit kort uden strømspild, da spildt strøm er det samme som spildt performance, hvilket er et citat fra AMD.

 

 

Radeon R-serien er bygget op omkring 2nd Generation PowerTune. Det har et 255-trins interval på 0.00V - 1.55V over normal baseclock. Endvidere har brugeren fri adgang til at ændre fan-speed, hvilket er helt nyt i forhold til den gamle PowerTune-teknologi, der blot tillod, at man fastlåste fanspeed. På den måde kan kortet indstilles perfekt til både den avancerede storgamer, der vil maksimere sit overclock og til brugeren, der går mere efter det stille setup.

 

 

AMD Catalyst Controle Center

Brugeren har frie muligheder til at indstille overclock, maksimal fan-speed og maksimal temperatur på kortet under load. Det kan endda styres direkte fra catalyst-driveren. Her ses en X/Y-akse, hvor power ses på x-aksen og clockfrekvensen ses på y-aksen. Det graderede område rangerer fra grøn til rød med gule og orange nuancer mellem sig. Farverne illustrerer selvfølgelig den ekstra varmeudvikling, der kommer ved overclock og den tilsvarende forsvindende varmeudvikling ved underclock. I catalyst-driveren hedder funktionen OverDrive, som også er en videreudvikling af den første PowerTune teknologis funktion af samme navn.

 

 

Alt det spiller godt sammen i kampen om at presse sit kort til det alleryderste, så man kan få mest muligt ud af sit system uanset anvendelse, og jeg synes, at teknologien er imponerende. Især hvis den yder lige så godt, som AMD påstår, den gør. Jeg kan kun sige, at jeg er meget spændt på at se teknologien i aktion.


Næste side >>



21 kommentarer
Sakkura . 24. Oct 13, 12:24
Det kan godt være det ikke jorder Titan, men jeg synes stadig det er meget godt klaret. 290X har jo en noget mindre GPU og koster kun lidt over det halve.
KeyzerSoze . 24. Oct 13, 12:37
Jeg er helt enig, og jeg er sikker på nye drivers/BIOS samt custom kølere nok skal få styr på det ref. kort. Hertil vil det være cool med vand på
shtennek . 24. Oct 13, 12:56
Helt enig, Sakkura. Jeg er også rigtigt tilfreds med resultaterne, og synes helt bestemt det er pengene værd. Men omvendt så er jeg igen ikke HELT oppe og ringe, da Titan jo er over et halvt år gammel, som jeg også skriver i konklusionen Tweak.dk
jesper101996 . 24. Oct 13, 14:41
Smid Asus Direct CU II på og jeg er solgt Tweak.dk For omkring de 4000-4500 kroner er det helt klart pengene værd .
Sakkura . 25. Oct 13, 00:00
Proshop har R9 290X til salg for 3990,- eller 4090,- inkl. BF4. Til sammenligning står det billigste GTX 780 på edbpriser lige nu i 4244,-

Så man kan få bedre ydelse, BF4 med i købet, og slippe en tand billigere. I like. Men det bliver selvfølgelig endnu bedre når der kommer versioner med bedre kølere, for referencekøleren er en seriøs hæmsko for kortet. Clocks kan ryge helt ned på 727 MHz når kortet virkelig er presset. :ohmy:
KeyzerSoze . 25. Oct 13, 07:58
Ja, ref køleren kunne/burde være bedre!

Men aftermarket skal nok booste kortet, og jeg vil ikke dømme produktet udfra en referencekøler
Dnope . 25. Oct 13, 09:46
Dette grafikkort viser sine muskler i windows 8.1, og er generelt hurtigere end Titan kortet - Men! Det er formodentligt mindst lige så vigtigt med det indbygget lydkort, som er i sær klasse - Glæder mig til at høre mere om lydkortet.

Sammen med:

Windows 8.1
Intel I7-4770(Eller hurtigere haswell med HT) eller FX-9370/FX-9590(koster ca. 2200kr.)
PCI-Express 3.0 x16

Så kommer dette grafikkort til sin ret, og det sparker røvTweak.dk

Desværre er der ingen troværdige tests af kortet endnu, hvis ikke Anantech fokuserede så meget på at gøre et produkt super godt, eller super dårligt, så det er nødvendigt for dem at snyde ind imellem, så kunne man ha' taget deres test alvorligt, men det kan man desværre ikke - Den er ellers gennemført med windows 8.1 ms mellem hver frame osv.. Det der fortæller hvor godt kortet klare sig i spil er "delta Percentage", da det er det tal som fortæller hvor meget lag der er i spil:

http://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-29­0x-review

KeyzerSoze . 25. Oct 13, 10:04
Troværdige tests?

Er vores test ikke troværdig
Dnope . 25. Oct 13, 10:31
[quote='KeyzerSoze','index.php?page=Thread&postID=1­452740#post1452740']Troværdige tests?

Er vores test ikke troværdig[/quote]

Jo selvfølge, jeg kunne ha' formuleret mig bedre - Mangler en troværdig test, hvor der er brugt Windows 8.1 64bit, og målt med ms mellem hver frame, da måleenheden FPS bestemt ikke er troværdig til vurdering af et grafikkort i spil, som det f.eks. kan ses her:

http://techreport.com/review/22922/nvidia-geforce-g­tx-670-graphics-card/5



Lig mærke til "Time spent beyond 50 ms" - Det er det der viser mængden af lag, og se så hvad FPS målingerne viser, det er tydeligt at FPS ikke viser hvordan et grafikkort klare sig i spil.

Eksempel, GTX 690 får i Battlefield 3 averange 44FPS(35 lags), men det lagger mere end HD7950, som kun har averange 25FPS(19 lags). Så til det spil er HD7950 bedre, det har endda over 40% mindre lag.

For HD6990 ser det endnu værre ud, det har averange 34 FPS(3987 lags), med her giver HD7950 110 gange mindre lag i spil, på trods af sine averange 25FPS(19 lags).

Med HD7970(17 lags) er der ca. 10% mindre lag, end med HD7950(19 lags).
KeyzerSoze . 25. Oct 13, 10:49
Skal man SÅ meget i dybden, så skal man vist selv igang. Det er allerede et YDERST tidskrævende "job" at teste disse kort.
Dnope . 25. Oct 13, 10:54
[quote='KeyzerSoze','index.php?page=Thread&postID=1­452751#post1452751']Skal man SÅ meget i dybden, så skal man vist selv igang. Det er allerede et YDERST tidskrævende "job" at teste disse kort.[/quote]

Ja jeg ved det godt, og det kan ikke hænge sammen - Det ville hurtigt tage 20 timer, og det er uholdbart, både økonomisk, men også hvis man skal ha' et liv ved siden afTweak.dk
KeyzerSoze . 25. Oct 13, 11:03
Haha, 20timer?

Hvad tror du et review som vores tager Tweak.dk 2?
Dnope . 25. Oct 13, 11:31
[quote='KeyzerSoze','index.php?page=Thread&postID=1­452754#post1452754']Haha, 20timer?

Hvad tror du et review som vores tager Tweak.dk 2?[/quote]

Et forsigtigt gæt der er 5 Spil, og en masse tal fra andre grafikkort, tal i har fået fra tests i har lavet tidligere antager jeg - Så... Jeg mener at 20 timer er sandsynligt, men det afviger jo meget ud fra hvor meget der har drillet under vejs, der vil jo normalt være noget der drillerTweak.dk

Jeg skrev også man får hurtigt brugt 20 timer, så mere end 20 timer er jo ikke udelukket.

Derfor jeg aldrig rigtigt tester noget, ved hvor lang tid jeg får brugt, inden jeg er færdigTweak.dk Man får hurtigt brugt enormt mange timer... Tidsforskellen om man måler ms mellem hver frame, eller FPS skal dog siges at den er ikke voldsom stor, men desværre vil det nok kræve en forklaring for mange.. Netop det kan hurtigt tage rigtigt lang tid desværre, fuldstendig fjernelse af FPS vil få folk til at gå helt i spåner... Og så begynder timerne hurtigt at tælle yderligereTweak.dk
jesper101996 . 25. Oct 13, 13:31
[quote='Dnope','index.php?page=Thread&postID=145274­8#post1452748']
Jo selvfølge, jeg kunne ha' formuleret mig bedre - Mangler en troværdig test, hvor der er brugt Windows 8.1 64bit, og målt med ms mellem hver frame, da måleenheden FPS bestemt ikke er troværdig til vurdering af et grafikkort i spil, som det f.eks. kan ses her:

http://techreport.com/review/22922/nvidia-geforce-g­tx-670-graphics-card/5



Lig mærke til "Time spent beyond 50 ms" - Det er det der viser mængden af lag, og se så hvad FPS målingerne viser, det er tydeligt at FPS ikke viser hvordan et grafikkort klare sig i spil.

Eksempel, GTX 690 får i Battlefield 3 averange 44FPS, men det lagger mere end HD7950, som kun har averange 25FPS. Så til det spil er HD7950 bedre, det har endda over 40% mindre lag.

For HD6990 ser det endnu værre ud, det har averange 34 FPS, med her giver HD 7950 110 gange mindre lag i spil, på trods af sine averange 25FPS.

Med HD7970 er der ca. 10% mindre lag, end med HD7950.[/quote]
Pcper?

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-R­ating-AMD-Radeon-R9-290X-CrossFire-and-4K-Preview-Te­sting




http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Rad­eon-R9-290X-Hawaii-Review-Taking-TITANs

Sakkura . 25. Oct 13, 14:45
Med FCAT (som vel at mærke kommer fra Nvidia!) får de forskellige sites nogenlunde de samme resultater. HD 7990 var langt dårligere end GTX 690, men nu er Crossfire 290X næsten på linje med SLI GTX 780. Så Crossfire er efterhånden ved at være i orden. Det har længe været AMDs helt store ulempe i forhold til Nvidia.
Dnope . 25. Oct 13, 15:13
[quote='jesper101996','index.php?page=Thread&postID­=1452768#post1452768']Pcper?

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Ca?Preview-Te­sting




http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Ca?w-Taking-T­ITANs

[/quote]

De måler måske ms mellem hver frame, de giver os bare ikke resultaterne, på en måde så de er brugbare til noget desværre, og de bruger windows 8, i stedet for 8.1. Windows 8.1 er netop optimeret i forhold til grafikkortdelen.
Ebo . 26. Oct 13, 01:45
Helt ærlig, er I ikke blevet for gamle til at opføre jer som et par konfirmander ? hvis ikke så vil jeg da gerne anbefale hol.dk til jer, da tonen mere hører hjemme der end her.

Dnope, er du så meget i tvivl og mistænksom, så køb kortet og test det og læg det op, men måske er du så mistænksom at du ikke engang stoler på dine egne målemetoder( var en joke Tweak.dk ).

Vi kan vel blive enige om, at kortet preformer godt, det bliver en [b]"lille"[/b] smule lunken og kan få en døv mand til at sige hvaba?, når det kører i über. Er det så en fejl, bestemt ikke i mine øjne da det er en ref. køler.

Inden ret længe så kommer Artic cooling med til køler til kortet og sæt det sammen med nogle ram kølere i kobber fra Enzotech på bagsiden, så er den røv barberet hvis ellers man har et rimeligt airflow.
At AMD ikke har villet poste penge i udviklingen af en ny køler, det giver da bare forbrugerne flere strenge at spille på mht. hvilken køleløsning man vælger.
Det kan da ikke være mere simpelt, kan du tåle larmen har du fået et kanon kort til billige penge, compumail har et fra MSI til 3800,- her til aften og vil du ikke det, så post lidt flere penge i at lave dit eget kølesystem eller vent til de kommer sidst i december med en bedre køler.

Du får [b]kanon[/b] ydelse på tidlige betadrivere, som kan hamle op med Titan og slå GFX 780 i de fleste tilfælde, og i de fleste udenlandske tests viser kortet først tænder for alvor når der bliver skruet op for opløsningen og det er der som vi går hen ad rent udviklingsmæssigt. Kortet har nye teknologier som AMD er ene om jfr. de har de 2 førende konsoller hvilket [b]skal[/b] give dem er fordel selv ved udviklingen af spil og få solgt Mantle til spilhusene, så kan Nvidia græde snot over phsyx så længe de gider, den ged er død.

Kortet viser sig jo først fra sin allerbedste side i opløsninger over de 2560/1440, så ved jeg godt at folk siger jamen jeg spiller jo kun i 1620/1280 eller 1920/1080, jamen til det er der kun at sige, surt for dig hvis ikke du mindst investerer i 1-2 skærme mere så opløsningen kommer op, ellers er der jo R9-260 til dig, og det er sgu helt iorden.

Dette kort er det som jeg har ventet på gennem kolde vintre og snestorm, grædt mine modige tårer over at ingen af dem kunne komme op med noget, som har potentiale til at blive rigtig stort og som er i stand til at kunne afløse mine aldrende 2x5850, MEN endelig kom det :clap: og jeg har føs'da om 10 dage.
Så der blev min ægtefælles julegave barberet godt og grundigt, da jeg skal have 2 nye skærme for at få noget godt ud af kortet, men det er vel osse mig som skal have lidt godt engang imellem :thumbsup: .

Mvh
Sam
jesper101996 . 27. Oct 13, 23:07
[quote='Ebo','index.php?page=Thread&postID=1452804#­post1452804']Helt ærlig, er I ikke blevet for gamle til at opføre jer som et par konfirmander ? hvis ikke så vil jeg da gerne anbefale hol.dk til jer, da tonen mere hører hjemme der end her.

Dnope, er du så meget i tvivl og mistænksom, så køb kortet og test det og læg det op, men måske er du så mistænksom at du ikke engang stoler på dine egne målemetoder( var en joke Tweak.dk ).

Vi kan vel blive enige om, at kortet preformer godt, det bliver en [b]"lille"[/b] smule lunken og kan få en døv mand til at sige hvaba?, når det kører i über. Er det så en fejl, bestemt ikke i mine øjne da det er en ref. køler.

Inden ret længe så kommer Artic cooling med til køler til kortet og sæt det sammen med nogle ram kølere i kobber fra Enzotech på bagsiden, så er den røv barberet hvis ellers man har et rimeligt airflow.
At AMD ikke har villet poste penge i udviklingen af en ny køler, det giver da bare forbrugerne flere strenge at spille på mht. hvilken køleløsning man vælger.
Det kan da ikke være mere simpelt, kan du tåle larmen har du fået et kanon kort til billige penge, compumail har et fra MSI til 3800,- her til aften og vil du ikke det, så post lidt flere penge i at lave dit eget kølesystem eller vent til de kommer sidst i december med en bedre køler.

Du får [b]kanon[/b] ydelse på tidlige betadrivere, som kan hamle op med Titan og slå GFX 780 i de fleste tilfælde, og i de fleste udenlandske tests viser kortet først tænder for alvor når der bliver skruet op for opløsningen og det er der som vi går hen ad rent udviklingsmæssigt. Kortet har nye teknologier som AMD er ene om jfr. de har de 2 førende konsoller hvilket [b]skal[/b] give dem er fordel selv ved udviklingen af spil og få solgt Mantle til spilhusene, så kan Nvidia græde snot over phsyx så længe de gider, den ged er død.

Dette kort er det som jeg har ventet på gennem kolde vintre og snestorm, grædt mine modige tårer over at ingen af dem kunne komme op med noget, som har potentiale til at blive rigtig stort og som er i stand til at kunne afløse mine aldrende 2x5850, MEN endelig kom det :clap:[/quote]Ved ikke hvem du snakker om når du siger at der er flere som opføre sig som konfimander Tweak.dk Selv venter jeg på direct cu fra Asus, da pris/ydelse er kanon på R9 290X. AMD har virkelig gjort et super job med prisen hvis du spørg mig. To 5850 hvad kan man egentlig køre med dem, kan sagtens forestillede de bliver lidt varme i en tæt konfiguration.
SoulExtreame . 29. Oct 13, 11:20
Puha godt jeg ikke ventede til AMD kom med deres 290X, hvad sker der lige for de temperature der!!!! Og de sluger jo en del mere strøm end GTX 780/Titan.

Er Glad for at jeg købte 2 stk Asus GTX 780 Direct Cu Oc kort Tweak.dk Ultra performance, lave temperature, ikke så strømkrævende, og nu med Shadowplay til at optage sine bedste moments i sine spil uden det koster ydelse i sine spil Tweak.dk
KeyzerSoze . 29. Oct 13, 11:54
Jeg har vand på mit 290X og varmen er intet problem. Hverken med, elelr uden vand på. Mit idler omkring 30
Dnope . 29. Oct 13, 13:38
[quote='SoulExtreame','index.php?page=Thread&postID­=1452960#post1452960']Puha godt jeg ikke ventede til AMD kom med deres 290X, hvad sker der lige for de temperature der!!!! Og de sluger jo en del mere strøm end GTX 780/Titan.

Er Glad for at jeg købte 2 stk Asus GTX 780 Direct Cu Oc kort Tweak.dk Ultra performance, lave temperature, ikke så strømkrævende, og nu med Shadowplay til at optage sine bedste moments i sine spil uden det koster ydelse i sine spil Tweak.dk[/quote]

2 stk GTX770 med en TDP på 230watt = 460watt

1 stk 290X med en TDP på 250wat

Hvad mon bruger mest strøm, så er der prisen, og SLI/Crossfire giver 'microstuttering', så ydelsen i spil... Den pibler væk, sammen med en større tendens til lags.

Et grafikkort er altid at fortrække frem for 2, hvis det kan lade sig gøre - Grundet en tidligere kommentarer, hvor det fremgik at nogle ikke synes det er relevant at vide hvor mange ms mellem frame et setup har i spil, så ser jeg ikke nogen grund til at kommentere det yderligere. Men der er et par links længere oppe, hvor det bliver forklaret, lige som jeg har prøvet at forklare det via linket i min signatur.
Skriv kommentar til testen Kommentarer til testen fra Facebook
Nyeste Videoer og Trailers

Seneste nyheder
0

ASUS Holiday season tablet line up på vej i butikkerne

Tablet fra ASUS på vej til but
Læs Mere
3

Call of Duty: Advanced Warfare stiller krav til din computer

Er du fan af Call Of Duty spil
Læs Mere
1

Gigabyte klar med nyt Mini ITX GTX970

Gigabyte Mini ITX GTX970 ser s
Læs Mere
0

Bliver Intel Broadwell-E forsinket til 2016

Snakken om Broadwell-E har læn
Læs Mere

0

Så er der en stak Apple iPad Air 2 reviews online

Længe ventet er dne nye Apple
Læs Mere
0

Samsung releaser Samsung Galaxy S5 Plus

Samsung har lidt uset sneget e
Læs Mere
0

Lækket benchmarks af iPad Air 2 ser lovende ud

Nyeste skud fra Apple i deres
Læs Mere
0

En ny nådesløs helt i en brutal verden.

ASSASSIN’S CREED® UNITY
Læs Mere
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.