Rapport: Milliarder af kroner tabt på grund af ad-blocking

Rapport: Milliarder af kroner tabt på grund af ad-blocking

Vi kender vist alle sammen begrebet ad-blocking. Det går i korte træk ud på, at man ved hjælp af et lille program kan blokere for visning af reklamer på alt lige fra hjemmesider til YouTube-videoer, men det har altså også en bagside.

 

Folkene, der tjener penge på reklamevisningerne, styrtbløder nemlig, viser en ny rapport. Mere præcist viser rapporten fra PageFair, at der i 2015 indtil videre er tabt intet mindre end 21,8 mia. dollars i indtjening, og at antallet af folk, der benytter en ad-blocker, er steget med hele 41% inden for de sidste 12 måneder.

 

Rapporten giver endvider en løftet pegefinger og advarer om, at den stigende brug af ad-blockers kan føre til enden for det frie internet, og at en fortsat stigning i brugen af ad-blockers kan føre til, at flere sider indfører en form for Pay-Per-View ordning - simpelthen for at gøre op for de tabte reklamepenge.

 

Bruger I en ad-blocker i jeres browser?


Link: TweakTown

Skrevet den 12. Aug 2015. Nyheden er læst 1077 gang(e).

Del med dine venner

     

12 kommentarer
Syvelyn . 12. Aug 2015, 10:34

Bruger både ABP og scripts til at gå udenom eventuelle ABP-blokeringen på diverse hjemmesider. Ikke fordi jeg egentligt har et problem med reklamer, men når reklamerne fylder mere end indholdet af hjemmesiden så gider jeg virkeligt ikke se på det...
FlyingHippo . 12. Aug 2015, 11:04

21,8 mia. dollars lyder voldsomt, men hvor mange % er det?
Jeg spørger fordi jeg ikke ved det. Hvis det er 50% af indtjeningen fra året før er det voldt, men hvis det kun er 5% er det knap så slemt?

Der var en artikel på TomsHardware for et par måneder siden om emnet. Her skrev skribenten bl.a., mere eller mindre ordret, skrev at "man tog mad ud af hans barns mund" ved at bruge adblock.

Det udløste en kæmpe shitstorm i kommentar-sektionen. Og flere skrev, at nogle af de primære årsag, til at de blokerede reklamer, var
at der var alt for mange full-page/popup/dropdown reklamer, der blokerede for den artikel, man gerne ville læse.
at det var video-reklamer med lyd, der automatisk afspillede så snart man loadede siden.
at der var mange flere reklamer, på ellers vel-respekterede sites, som ledte brugeren over på mindre troværdige sider og/eller installerede adware/spyware.

Personligt bruger jeg adblock, fordi jeg hader reklamer, der stjæler ens fokus, eller er proppet ind mellem, og til forveksling ligner, artikler. Det generer mit læseflow.
Et statisk banner i toppen eller i siden af en side har jeg ikke noget problem med, men så snart det begynder at blinke og danse og ture og grassere og larme, så bliver jeg pisset af!

Tweak.dk billede i nyhed
Uber . 12. Aug 2015, 11:27

Vi håber da I støtter os ved ikke at blackliste os. Vi går ALT for at målrette, og få relevante reklamer på fra producenterne. Google reklamer kan ingen dog undsige sig
HerrMansen . 12. Aug 2015, 11:40

Hvis du er stædig nok? Sagtens.

Men ja - Tweak er absolut i den mildere ende.
MalleMellow . 12. Aug 2015, 12:19

Jamen så må de jo finde på en anden måde at få deres budskab frem. Det handler altid om overlevelse og tilpasning. udvikl eller dø, ligesom hvordan streaming er en naturlig udvikling/tilpasning til ulovlig download af film, serier og musik.
Michael Hermansen . 12. Aug 2015, 12:23

Reklameindtægter er levevejen for hjemmesider uden fysisk butik eller andet. Det er skammeligt, hvis folk ikke vil hjælpe små sider som Tweak.dk og slå de blockere fra..

#6 - Hvordan ville du tilpasse dig, når reklamer er din ENESTE indtægtskilde? Kode et seriøst vildt script, der omgår de blockere og forhindrer adgang til siderne? Så forsvinder kunderne også.
MalleMellow . 12. Aug 2015, 21:33

Hvis jeg havde svaret, ville jeg også have en løsning som ville være 21 mia dollars værd.
Din løsning med at være agressiv, med at få reklamerne frem til folk, er ikke innovativ. Der er brug for en radikal ny løsning, og når det har med reklamer at gøre, så skal folk være "frivillige".
PziCrow . 14. Aug 2015, 10:44

Jeg bruger også et adblocker program, men sætter den kun til på sider der ikke fatter at det er sidens indhold, der er det vigtige og ikke reklamerne. Ser det ud som her på Tweak, så er det fint. Men der findes et hav af sider, der ikke kan finde ud af det, som består af 90% reklamer og 10% indhold. Og jeg fatter hat af de reklamer der selv starter med lyd og video. Man får jo et chok hver gang, da lyden som regel også er ret høj X(