Se Ruslands forkølede indtog på PC-markedet

Se Ruslands forkølede indtog på PC-markedet

Vi er ikke helt sikre på, hvad formålet med denne russiske indtræden på PC-markedet skal til for. Det skal vi være ærlige at sige med det samme. Ruslands bud på en CPU anno 2015 er nemlig noget, der er kommet 15 år for sent.

 

Processoren hedder Elbrus-4C, og det er en 64-bit processor med fire kerner, der hver kører med en frekvens på 800 MHz, hvilket er den samme frekvens, som Intels Pentium III processor kørte med i 1999. Derudover er Elbrus baseret på den i IT-verdenen tudsegamle 65 nm teknologi. Til sammenligning er de nyeste Intel processorer baseret på 14 nm teknologi.

 

Elbrus processoren blev lanceret i forbindelse med, at Elbrus ARM-401 bundkortet kom på gaden i sidste måned. Selvom specs på overfladen ikke helt så ud til at være noget, der kom på gaden i 1999, så er det ikke helt på niveau med nutidens high-end computere.

 

 

For mens Elbrus ARM-401 var udstyret med gigabit ethernet, SATA 2.0, IDE, USB 2.0, RS-232, DVI og endda et PCI-e x16 udvidelseskortslot, så kunne Elbrus-4C i parløb med et AMD Radeon HD 6970 næsten ikke engang komme over 20 FPS i Doom 3, der udkom i 2004.

 

Til sammenligning kan det grafikkort i parløb med en Intel Core i7-920 komme op på over 30 FPS i Crysis... med antialiasing slået til.

 


Link: PC World

Skrevet af Mads den 18. May 2015. Nyheden er læst 1693 gang(e).

Del med dine venner

     

10 kommentarer
Mausendk . 18. May 2015, 11:37

Problemet for de russiske pc brugere og virksomheder er jo at de for tiden er underlagt strenge handelsembargoer grundet krigen på Krim halvøen.

Derfor er det "vigtigt" at vise verden at "vi kan altså selv lave PC komponenter!"

Rusland er jo efterhånden ved at være tilbage i den tone man kendte fra dem i 1970-80'erne, se hvad vi kan, selvom det ikke er helt så godt som vi gerne ville gøre det til.
Mads Pedersen . 18. May 2015, 12:04

Jeg kunne ikke være mere enig med dig. Det er vel også derfor, at Putin spiller med musklerne i forhold til overflyvningerne over Danmark og Østeuropa og ubådstogterne i Sverige.

Putin, og Rusland i øvrigt, lader til at være bange for at blive set ned på som "den dumme fætter Guf", men lad os være ærlige; det her computerværk hjælper ikke ligefrem på det.
lumrefismanden . 18. May 2015, 14:26

så det var normalt at have quad core cpu'er for 15 år siden? hold nu kæft!

hvor jeg dog brækker mig over den konstante hetz imod rusland, bare fordi vi lever i zionistisk kontrolleret område behøver vi ikke tale dem efter munden som en slidt papegøje, vores mainstream medier er styret af jøder! så forvent ikke at de er upartiske.

det er tilladt at bruge hjernen bare engang imellem...
Uber . 18. May 2015, 14:30

[quote='lumrefismanden','index.php?page=Thread&­postID=1479984#post1479984']så det var normalt at have quad core cpu'er for 15 år siden? hold nu kæft!

hvor jeg dog brækker mig over den konstante hetz imod rusland, bare fordi vi lever i zionistisk kontrolleret område behøver vi ikke tale dem efter munden som en slidt papegøje, vores mainstream medier er styret af jøder! så forvent ikke at de er upartiske.

det er tilladt at bruge hjernen bare engang imellem...[/quote]



Fik det det forkerte ben ud af sengen i morges.. Tweak.dk
Michael Hermansen . 18. May 2015, 14:36

Hvad mener du? Det var normalt at lave CPU'er med 65 nm arkitektur, som artiklen også fortæller.. Det lyder mildest talt som om, at du bare ledte efter et sted, hvor du kunne stoppe ord i munden på os og skælde ud derfor..

Tag nu lige en chill pill og læs artiklen næste gang.. Det er en ældgammel arkitektur at lave en CPU på, uanset om den er skruet sammen i Danmark eller Rusland.. Tweak.dk
lumrefismanden . 18. May 2015, 14:42

du er da velkommen til at vise os hvor let det er at lave cpu'er på niveau med intel !?

jeg fik sgu begge ben ud af sengen!

så næste gang i går igang med jeres russerhad hvad så med at i selv tager en "chill pill"
Uber . 18. May 2015, 14:51

[quote='lumrefismanden','index.php?page=Thread&­postID=1479988#post1479988']du er da velkommen til at vise os hvor let det er at lave cpu'er på niveau med intel !?

jeg fik sgu begge ben ud af sengen!

så næste gang i går igang med jeres russerhad hvad så med at i selv tager en "chill pill"[/quote]



Du finder lige kammertonen. Det sprogbrug behøver ingen bruge på Tweak.dk
Devilcricket . 18. May 2015, 17:36

Hvad sker der lige her. Der er ingen tvivl om at den CPU er noget af en gammel sag.

Og uanset hvad. Så mener jeg at Rusland selv har sat sig i deres situation. Så synes ikke der skal være nogen form for grimme ord her på vores site.. Det må tages i et andet forum..
Det skal så lige siges, at jeg under ingen omstændigheder synes godt om hvad Putin render og laver. Den mand har da en skrue løs.
MacGarlic . 18. May 2015, 19:27

Synes alligevel det er lidt sejt det er fra egne fabrikker. Med tiden og med russernes kærlighed til landet og egne produkter. Kunne der måske være de vokser sig større og med tiden bedre hardware Tweak.dk