Regeringen vil give butikker tilladelse til at droppe kontanterne

Regeringen vil give butikker tilladelse til at droppe kontanterne

Ifølge et nyt udspil fra den danske regering skal det være op til butiksejerne selv, om de vil give sine kunder den luksus at kunne betale med kontanter, eller om de vil forbeholde sig retten til udelukkende at anvende elektroniske betalingsmuligheder.

 

Organisationen Danske Erhverv glæder sig rigtig meget over det nye tiltag, selvom de dog er skuffede over, at tiltaget endnu ikke skal gælde for dagligvarebutikker, offentlige klinikker, posthuse, hospitaler samt apoteker. Ifølge dem er tiden inde til det frie valg, og da elektroniske betalingsmuligheder efterhånden vælter frem overalt, ligesom Dankortsystemet er så udbredt, som det er, er nu et godt tidspunkt at starte udfasningen af kontanterne, mener de. 

 

- "Vi håber, at erfaringerne vil gøre, at man også afskaffer reglen for de sidste butikker.", siger Henrik Hyltoft, der afviser, at forslaget bliver et problem for eksempelvis ældre danskere, der er vant til at betale med kontanter, da disse er en lille minoritet i dag. Folk har taget elektronikken til sig i de fleste aldersgrupper. 

 

Personligt kan undertegnede kun se fordele i forslaget, da det mindsker arbejdet med optælling af kasser, og kontantbeholdningerne forsvinder, så røverier vil automatisk blive reduceret, da der ikke er nogen penge at hente. Og rede penge er lettest at håndtere for røverne, da de ikke er en reel vare, der skal omsættes. Hvad er jeres forhold til idéen?


Link: DR.dk

Skrevet af Michael den 7. May 2015. Nyheden er læst 855 gang(e).

Del med dine venner

     

9 kommentarer
LowIceDK . 7. May 2015, 09:37

Penge burde bare afskaffes permanent. Vi har i dag med den teknologi og videnskabelige forståelse ikke længer brug for penge udover at det er et godt middel til at styre/kontrollere mennesker.

Mennesker skal ikke eje ting men have adgang til ting og de skal laves på en måde så de ikke går i stykker samt er bygge af bæredygtige materialer.

Mere eller mindre alt arbejde skal automatiseres så vi ikke spilder vores tid på noget så oldnordisk som "arbejde" da det meste af det arbejde der er i dag faktisk ikke giver mening.
Igel . 7. May 2015, 09:44

Ja det er ren kommunistisk utopi du beskriver der LowIceDK, og jeg vil give dig fuldstændig ret, det ville være det optimale. Det virker bare ikke i virkeligheden, da nogle mennesker har en trang der kaldes "gråd".

Men et kontantløst samfund bliver vi ikke før om mange år. Der er mange kloge hoveder der har udtalt sig om det emne, og de fleste mener at vi bliver kontantløse senest i 2040. Jeg tror dog at vi skal langt længere hen i tiden før kontanter bliver helt afskaffet. Når man nu er i gang, så kunne man jo lige så godt give folk et sygesikringsbevis der også kan virke som betalingskort og medlemskort. Så slipper vi for alle de 40 kort vi har siddende i pungen hver dag Tweak.dk
Mads Pedersen . 7. May 2015, 09:46

IMO skal "cold cash" ikke afskaffes, før PBS/Nets eller hvem der nu styrer det, får et 100% failsafe system, så man ikke står i Superbest med en kurv fuld af bacon, som man ikke kan få lov at betale for med sit plastickort
jesper101996 . 7. May 2015, 10:44

Kan vi i stedet for gang i trådløs betaling og Mobilpay i butikker. Den eneste dagligvare butik som bruger trådløs betaling(master card hos danske bank) er Lidl.

Trådløs betaling & Mobilpay er mine øjne meget bedre end kort, da betaling sker instant.
LowIceDK . 7. May 2015, 12:31

#Igel

"[size=10]Ja det er ren kommunistisk utopi du beskriver der LowIceDK, og jeg vil give dig fuldstændig ret, det ville være det optimale. Det virker bare ikke i virkeligheden, da nogle mennesker har en trang der kaldes "gråd".[/size]

[size=10]Man kan se på din udtalelse at du ikke er uddannet inde for psykologi og kender til menneskelig adfærd andet end hvad du ser omkring dig. Mennesker er ikke født med grådighed, den opstår ud fra det miljø man bliver påvirket af.. Ændre du miljøet så kan du også fjerne "trangen" til grådighed.[/size]

[size=10]Det forslag jeg fremligger er faktisk muligt men ja hvis man ikke har informationer og fakta nok så vil man som mange andre komme frem til samme konklusion som dig. [/size]

[size=10]Du kunne prøve at se dokumentar filmen

www.tromsite.com

som det første og så selv undersøge tingende til bunds inden du kaster om dig med "kommunistisk utopi" da jeg på intet tidpunkt har forslået kommunisme da også det vil/har fejlet.

Den ide jeg spreder er noget du aldrig har hørt om før og derfor ikke kan forholde dig til det. Du har sikkert hørt om noget der minder om det men tag endelig ikke fejl og tro det har noget med hinanden og gøre.

Det mere vi tror vi ved, det mindre ved vi faktisk. [/size]
LowIceDK . 7. May 2015, 12:37

Skal vi beholde betaling systemet så ser jeg gerne at der kommer flere på markedet end bare Nets da hvis de som eneste firma sidder på betalig med kort selv kan bestemme hvor mange penge det skal koste forbrugerne at bruge kort uden de har noget konkurrence. Se bare DSB som et eksempel, hvis de havde konkurrence af et andet tog selskab der havde deres egene spor så vil både priser og service ligge på et helt andet plan. Men så længe de er de eneste og ikke er truet af noget så falder service mens prisen stiger..

Samtidigt med at Nets nu ikke er dansk længere så kunne det være rart med nogle andre på banen.

Husk også på at hvis alt betaling bliver digitalt så bliver det også nemmere bare at "slette" folks penge hvis de ikke makker ret og det bliver også "ligesom det er i dag" meget letter for banker bare at "skabe" penge ud af den blå luft der ingen værdi har tilknyttet. Og der er jo renter på penge der bliver skabt men de renter skal jo også lige "laves" først.

Alle penge er bygget på gæld.
dwmc . 7. May 2015, 12:39

det efterlader jon også et dejligt data spor som kan følges over alt Tweak.dk
der ud over hvad gør vi med børn lommepenge osv hvis man helt afskaffede fysiske penge?
HerrMansen . 7. May 2015, 15:35

[quote='Mads Pedersen','index.php?page=Thread&postID=147939­8#post1479398']IMO skal "cold cash" ikke afskaffes, før PBS/Nets eller hvem der nu styrer det, får et 100% failsafe system, så man ikke står i Superbest med en kurv fuld af bacon, som man ikke kan få lov at betale for med sit plastickort[/quote]



Efter min mening skal fysiske kontanter ikke afskaffes så længe at det ikke er nationalbanken der styrer korttransaktionerne. Det er absolut ikke sundt for økonomien eller konkurrencen at det digitale marked styres af Nets, VISA og Mastercard. Og selvfølgelig skal der være mulighed for en begrænset kredit hvis systemet er nede - Den må nationalbanken så hænge på rent omkostningsmæssigt.

Hvis nu vi kunne få et Visat/Mastercard Dankort som kan køre over debit ville jeg være villig til at give det et forsøg. Indtil da holder jeg kontanter i pungen til alt det jeg kan købe og tager kun mit Mastercard Debit op når jeg skal betale over nettet.

[quote='dwmc','index.php?page=Thread&postID=14­79408#post1479408']det efterlader jon også et dejligt data spor som kan følges over alt Tweak.dk
der ud over hvad gør vi med børn lommepenge osv hvis man helt afskaffede fysiske penge?[/quote]



Tja... jeg fik et Debit kort da jeg var i konfirmationsalderen. Børn render rundt med smartphones i en tidlig alder.

Jeg kan ikke se hvorfor at man ikke skulle kunne lære børn at bruge et kort eller deres telefon helt ned i de små klasser istedet for mønter. Så længe at det er fornuftigt sat sammen for forældre.

Det tager jo ikke mange sekunder at sende en tyver i lommepenge til purken over Mobilepay. Tweak.dk
Igel . 7. May 2015, 17:54

@LowIceDK

Nej det er korrekt, jeg er ikke uddannet inden for psykologi, jeg er i gang med at uddanne mig til civilingeniør i en helt anden boldgade. Derimod har jeg 7 års erfaring med detailhandel, og jeg har set hvor grådige folk kan være/er. Så om folk er født grådige eller ej, det skal jeg ikke kunne svare på, men mange mennesker er grådige når ting bliver "gratis".

Men du mener altså, at det jeg observerer ikke svarer til virkeligheden? Vi lærer også lort på universitetet, som er anerkendt af mange professorer, men ikke altid svarer til virkeligheden.

Mht. kommunistisk utopi, så har du rigtig nok ikke nævnt det, men det kunne nemt sammenlignes. Kommunismen har fejlet ganske som Karl Marx advarede imod, men han blev også misforstået af "de lærde".

Citater giver jeg ikke meget for. Desuden giver jeg ikke noget for folk der bruger citater til selv at lyde intelligente, og folk der bruger deres uddannelse til at hakke ned på andre og kalder dem uvidende. Dunning-Kruger effekten har nok noget rigtighed over sig, men ligefrem at bruge den til indirekte at kalde folk for uvidende, det er lidt billigt.

Vi er ikke uvenner, vi diskuterer bare Tweak.dk Hav en god dag m8 Tweak.dk