Artikel: Sådan placerer du højttalerne i din hjemmebiograf

Artikel: Sådan placerer du højttalerne i din hjemmebiograf

Hvis du netop har købt dig fattig i et surroundsystem og er lidt på bar bund hvad angår opsætningen, så frygt ej. Tweak guider dig i dag igennem den, for nogle, lidt svære højttaleropsætning, så du kan nyde dine film med den lyd, de fortjener.

 

Læs hele artiklen her


Link:

Skrevet af Mads Pedersen den 16. Jun 2014. Nyheden er læst 1815 gang(e).

Del med dine venner

     

13 kommentarer
iggibuh . 17. Jun 2014, 06:18

Bliver nødt til at refererer til Dolby's egen hjemmeside den er lidt mere fyldestgørende idet pladseringen af sidehøjtalerne kan være misvisende. Sidehøjtalere i et 5.1 setup skal ikke pladseres direkte bag en. Bilederne i bruger får det til at se forkert ud no offence Tweak.dk

http://www.dolby.com/us/en/consumer/setup/connectio­n-guide/home-theater-speaker-guide/index.html?utm_so­urce=lifehacker+newsletter&utm_campaign=afe89e67­1b-ua-142218-1&utm_medium=email




I et 5.1 setup har vi front, center, sub og surroundhøjtalere/sidehøjtalere

i et 7.1 setup har vi front, center, sub, og surround højtalere/sidehøjtalere OG BAG højtalere

Dette er ivertfald den tese jeg er opvokset med igennem de sidste 20 år hvor jeg har haft surround og hvor jeg startede med dolby pro logic for derefter at gå over til ac3 og nu DTS / dolby true hd og DTS-HD


ps. i gamle dage hvor man brugte dolby pro logic og nu om dage dolby pro logic II kan man med rette pladserer side/surroundhøjtaleren mere bagved og højt oppe men stadigvæk mere ud til siden end bagved da surroundhøjtalerne dengang kun skulle give en "rummelig" effekt uden at bidrage til detaljerne da signalet trækker på et alm stero signal og derved ikke kan gengive seperat lyd i hver sin side/surroundhøjtaler.
KeyzerSoze . 17. Jun 2014, 16:11

Billedet vi bruger, kommer fra egne rækker fra en af vores skribenter
iggibuh . 17. Jun 2014, 16:45

[quote='KeyzerSoze','index.php?page=Thread&post­ID=1464324#post1464324']Billedet vi bruger, kommer fra egne rækker fra en af vores skribenter[/quote]

Jovist men i teksten bliver højtalerne også kaldt for baghøjtalere derfor jeg påpeger det leder hen på en fejl i beskrivelsen af et 5.1 setup når det både er tekst og billed der indikerer forkert Tweak.dk

Vil da gå udfra at Dolby selv har lidt mere styr på det end i har, igen no offence Tweak.dk
Mario . 17. Jun 2014, 16:58

Iggibuh - Ja, jeg kan godt se, at Dolby skriver det anderledes på deres hjemmeside, men jeg har lavet artiklen ud fra, hvordan jeg, i samråd med HiFi Klubben, har sat mit setup herhjemme. Det vil altid være forskelligt, hvordan man skal sætte højttalerne op, og artiklen skal derfor ses som vejledende. Det allerbedste, man kan gøre, er at rådføre sig med fagfolk, så man kan finde ud af, hvordan højttalerne bedst sættes op i sin egen stue.

Jeg har et par Solid! fra HiFi Klubben som baghøjttalere i mit setup og har haft det i mange år efterhånden. De er blevet rykket fra stue til stue, grundet flytninger, og de er også forsøgt sat op på andre måder - bl.a. som Dolby skriver det, men jeg har fundet ud af, at de fungerer bedst, når de sidder fladt på væggen, og derfor har jeg skrevet, som jeg har gjort i artiklen.

Jeg er dog stadig glad for, at du kommer med respons. Bliv endelig ved med det. Tweak.dk
Pinky . 17. Jun 2014, 17:14

mit setup er lidt anderledes

det er egentlig 7.1 men med 8 højttalere og en sub.

Der er en center baghøjttaler som er med til at give en bedre lydoplevelse til lyden
Pinky . 17. Jun 2014, 17:16

lidt som det her, det er dog ikke samme mærke forstærker

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_3/yamaha-rx­-v1-receiver-7-2000.html

Mario . 17. Jun 2014, 17:32

Skal jeg være et svin og sige, at der på det link, du skrev her, også fremgår af billederne, at baghøjttaleren godt må placeres fladt på bagvæggen, hvor de spreder lyden ud mod lytteren? Tweak.dk

Jeg tror ikke, vi bliver 100% enige, men du skal have mange tak for din respons Tweak.dk

EDIT: Og så så jeg slet ikke, at det var Pinky, og ikke Iggibuh, der havde skrevet det... :oops:
lumrefismanden . 17. Jun 2014, 17:45

det vigtigste er faktisk vinklen fra dig og ud til højttalerne, det er dog de færreste som har et rum dedikeret til biograf så mange går på kompromis med opstillingen for at få det til at gå op med indretningen.
hvis man så ikke syntes det er nok, kan man med god grund forbedre akustikken i sit lytterum.
start evt. med en klappe test og lyt efter om der er efterklang, hvis det er tilfældet og du ikke vil bruge en masse penge på diverse buede og bulede akustikplader så virker et par oliemalerier og et par tæpper (hvis der er trægulv) udemærket.
iggibuh . 17. Jun 2014, 18:00

Vi behøver skam heller ikke være enige Mario men som udgangspunkt vil jeg nu stadigvæk vove at påstå at dem der selv har sat standarden og leverer varen (alle andre er blot underleverandører heriblandt hifi klubben) så må man som udgangspunkt kunne stole mere på hvordan de anbefaler af korrekt måde at sætte tingene op. Dolby kommer ikke med personlig smag fra medarbejder til medarbejder men udfra ret tekniske diagrammer osv hvad der er Idealt.

Jeg er selv en glad kunde hos Hifi-klubben og har været det igennem snart 20 år men alt efter hvem man spørger så kan man godt få forskellige svar. Seneste har jeg været ude for at de i deres kundesupport på deres hjemmeside ikke kunne besvare et spørgsmål ang et par nylig indkøbte aktive højtalere, men gik jeg til deres butik i Næstved så var svaret noget andet det er blot et eksempel Tweak.dk

Når det så er sagt så er det selvfølgelig forskelligt fra stue/værelse hvad der er realistisk muligt at sætte sine højtalere udfra hvilke enheder man bruger, surround forstærker og rummets akkustik.

Hvad jeg reagerede på var billedet i jeres artikel illustrerer i 5.1 setup at de skal stå som baghøjtalere og beskrives også som baghøjtalere og hvordan man vender og drejer det så er dette forkert. udfra The man himself aka Dolby Tweak.dk 2. i 7.1 setup der står side/surroundhøjtalerne langt foran lytte positionen.

Kald mig blot en perfektionist men hvis man giver et forkert billed og guide når man ved man har mange læsere, nogle med slet ingen forstand på surround så er det nødvendigt at ramme rigtigt eller korrigerer vi er selvfølgelig allesammen blot mennesker der kan begå fejl.

Lige mhs til din sidste besked så skriver du at baghøjtalerne godt må pladseres fladt på bagvæggen, hvad mener konkret med det ?
Jeg har ikke udtalt mig om at BAG højtalere ikke må pladseres direkte på væggen Tweak.dk

Jeg har selv Ikon on-wall højtalere som både kan fungerer som side men også baghøjtalere og som er specielt konstrueret til det, mine de er dog pladseret i lyttehøjde men skyldes konstruktionen i højtaleren som har en hybrid diskant som egner sig bedre til vertikal spredning end horisontal så den rammer øret bedre i ørehøjde.

Redigeret : så updaterer jeg også lige da jeg var igang med at skrive dette indlæg mens du rettede dit og det så var Pinky du mente Tweak.dk
Mario . 17. Jun 2014, 18:42

Du kalder sidehøjttalerne i et 7.1 setup for surroundhøjttalere. Er det rigtigt opfattet?

Problemet er bare, at min forstærker ( Denon AVR-1908 ), og Denon i øvrigt, kalder højttalerne, der sidder på BAGvæggen (bag ved lyttepositionen) for SURROUNDhøjttalere.

Tweak.dk billede i nyhed
Pinky . 17. Jun 2014, 20:26

Kan se at jeg endda kan montere yderligere en baghøjttaler til min Denon AVR 3803. Men så kommer det også til at knibe med pladse.

Så jeg kører med 2x front, 1x center, 2x surround A, 2x surround B samt 1x surround back og så self. en sub.

Det er jeg mere end godt tilfreds med.



Tweak.dk billede i nyhed
iggibuh . 17. Jun 2014, 22:17

[quote='Mario','index.php?page=Thread&postID=14­64341#post1464341']Du kalder sidehøjttalerne i et 7.1 setup for surroundhøjttalere. Er det rigtigt opfattet?

Problemet er bare, at min forstærker ( Denon AVR-1908 ), og Denon i øvrigt, kalder højttalerne, der sidder på BAGvæggen (bag ved lyttepositionen) for SURROUNDhøjttalere.

Tweak.dk billede i nyhed[/quote]

Højtalere i 5.1 setup....du har front center og sub de andre hedder Surroundhøjtalere også kaldet for side højtalere.

i et 7.1 setup er det samme norm...de bagerst altså dem på bagvæggen/bagved dig kaldes baghøjtalere hvor dem ud til siden/og eller lidt bagved fortsat hedder surround/sidehøjtalere.

Billedet forvirrer lidt du spørger til 7.1 men billedet er af et 5.1 setup ?


Har lioe været inde og google din forstærker og der kaldes side/surround højtalerne blot for surround speakers.
baghøjtalere (dansk betegnelse) kalder de surround back men bruger du først i 7.1...Side 9 i manualen
iggibuh . 17. Jun 2014, 22:28

[quote='Pinky','index.php?page=Thread&postID=14­64349#post1464349']Kan se at jeg endda kan montere yderligere en baghøjttaler til min Denon AVR 3803. Men så kommer det også til at knibe med pladse.

Så jeg kører med 2x front, 1x center, 2x surround A, 2x surround B samt 1x surround back og så self. en sub.

Det er jeg mere end godt tilfreds med.



Tweak.dk billede i nyhed[/quote]

Hey Pinky hvis du skal havde 7.1 ud af dit setup så skal du bruge front l/r, center, sub, surround speakers A og til surround BACK. du skal ikke slutte surround b til det får du ikke mere ud det er blot samme signal som surround A får.
Ægte 7.1 skal havde 2 front,center,sub, 2 side/surroundspeakers og 2 bag (surround back) højtalere.

Det du gør med dit setup er blot at sende samme signal som er dedikeret side/surround højtalerne ud til fire....dvs samme signal til 2 left og samme signal til to right og kun et signal til surround back.....det er ikke ægte 7.1 du kan køre så derimod kun 6 kanaler ud af 7 mulige og du mister muligheden for højrevenstre/venstrehøjre lydeffekter i dine bag højtalere

En sidebemærkning af er at det er begrænset hvad de langes over disken af ægte 7.1 matriale det meste kommer i 5.1 og noget opsamples så til 7.1 men giver ikke fuld valuta for pengene.