EU vil have fælles stik til mobil ladere

EU vil have fælles stik til mobil ladere

EU kommisionen har tidligere været ude med ideen om en fælles mico USB standard for mobil ladere i EU, og de fleste producenter har da også allerede micro USB stikket som standard.

 

Nu er EU igen ude, og et nyt lovforslag skal gøre det lovpligtigt for mobil producenterne, at benytte micro USB standarden. Lovforslaget forventes allerede vedtaget på torsdag.

 

Da EU tidligere var ude omkring en standard for mobil ladere, var det bare en vejledning, og det var frivilligt om producenterne valgte at benytte micro USB standarden eller ej.

 

En af de store spillere på smartphone markedet bliver ramt af det nye lovforslag. Det er Apple der benytter deres helt eget stik. De har dog lavet en adapter, men det er ifølge lovforslaget ikke nok.

 

Hvis loven bliver vedtaget, og det peger alt på at den gør, så får producenterne et par år til at rette ind. Det betyder at Apple inden og senest i 2017 skal benytte micro USB stikket i deres iPhone smartphone modeller.

 

Om det samme gør sig gældende for tablet og andre mobile enheder, må tiden vise. Det vil i hvert fald give mest mening.


Link: Ekstrabladet

Skrevet af Martin den 11. Mar 2014. Nyheden er læst 3011 gang(e).

Del med dine venner

     

11 kommentarer
shtennek . 11. Mar 2014, 20:41

Oh dear god! Hvorfor lige den mest uholdbare USB type der findes? Tweak.dk
Pinky . 11. Mar 2014, 20:45

USB type B er bare så stort :$


Tweak.dk billede i nyhed
jesper101996 . 11. Mar 2014, 20:59

JA TAK! Havde faktisk en samtale omkring det her for cirka en måned siden med nogle af mine venner , og vi blev enig om at det er skide irriterende at alle mobiler har forskellige stik, selvom de faktisk er fra samme firma. Kunne dog godt undvære micro USB.
HerrMansen . 11. Mar 2014, 22:02

Hvis de så bare gjorde opladeren til et separat køb som standard så at man ikke endte op med en 4-5 opladere/kabler i en familie alligevel...
Pinky . 11. Mar 2014, 22:10

[quote='HerrMansen',index.php?page=Thread&postI­D=1459589#post1459589]Hvis de så bare gjorde opladeren til et separat køb som standard så at man ikke endte op med en 4-5 opladere/kabler i en familie alligevel...[/quote]


Det ville faktisk være en rigtig god ide.
shtennek . 11. Mar 2014, 23:06

[quote='HerrMansen','index.php?page=Thread&post­ID=1459589#post1459589']Hvis de så bare gjorde opladeren til et separat køb som standard så at man ikke endte op med en 4-5 opladere/kabler i en familie alligevel...[/quote]



Omvendt så går de så tit/nemt i stykker, at det er en god idé at have så mange ladere liggende. Har selv 7-8 micro USB kabler liggende der er defekte af den ene eller anden årsag -.-'
mapples . 11. Mar 2014, 23:53

Er Apples lightningstik mere holdbart end Micro USB?
Sakkura . 12. Mar 2014, 01:25

[quote='shtennek','index.php?page=Thread&postID­=1459595#post1459595']Omvendt så går de så tit/nemt i stykker, at det er en god idé at have så mange ladere liggende. Har selv 7-8 micro USB kabler liggende der er defekte af den ene eller anden årsag -.-'[/quote]


Det er så aldrig lykkedes mig at ødelægge et eneste. 8)
HerrMansen . 12. Mar 2014, 01:42

[quote='Sakkura','index.php?page=Thread&postID=­1459598#post1459598'][quote='shtennek','index.php?pa­ge=Thread&postID=1459595#post1459595']Omvendt så går de så tit/nemt i stykker, at det er en god idé at have så mange ladere liggende. Har selv 7-8 micro USB kabler liggende der er defekte af den ene eller anden årsag -.-'[/quote]


Det er så aldrig lykkedes mig at ødelægge et eneste. 8)[/quote]



Næh jeg må også ofte smide gamle kabler ud fra bundkortskasser eller anden hardware fordi jeg simpelthen ikke har plads mere.
shtennek . 12. Mar 2014, 08:35

[quote='Sakkura','index.php?page=Thread&postID=­1459598#post1459598'][quote='shtennek','index.php?pa­ge=Thread&postID=1459595#post1459595']Omvendt så går de så tit/nemt i stykker, at det er en god idé at have så mange ladere liggende. Har selv 7-8 micro USB kabler liggende der er defekte af den ene eller anden årsag -.-'[/quote]


Det er så aldrig lykkedes mig at ødelægge et eneste. 8)[/quote]



Jeg har også mine kabler med rundt, da min tlf. kan kun kan holde strøm i noget der ligner 4-5 timer ved blandet brug - det sætter selvfølgelig også sine spor. Men man burde dog kunne have dem med rund. Men 3 af kablerne der ikke virker, fejler ikke noget andet end, at telefon/kamera ikke vil lade op når de bliver brugt. Resten af kablerne er der dog synlige skader på i form af et bukket Micro USB stik.

Dertil er der også lavet enormt mange tests der viser, at netop Micro USB er den mindst holdbare USB type. Ca. 1000 tilslutninger kan den i gennemsnit holde til, før den begynder at skabe sig. Så Mini USB ville være langt bedre hvis du spørger mig. Men selv den tilslutning er nok for stor, da telefonerne jo skal være papirtynde i dag -.-'

[quote='HerrMansen','index.php?page=Thread&pos­tID=1459599#post1459599'][quote='Sakkura','index.php­?page=Thread&postID=1459598#post1459598'][quote=­'shtennek','index.php?page=Thread&postID=1459595­#post1459595']Omvendt så går de så tit/nemt i stykker, at det er en god idé at have så mange ladere liggende. Har selv 7-8 micro USB kabler liggende der er defekte af den ene eller anden årsag -.-'[/quote]


Det er så aldrig lykkedes mig at ødelægge et eneste. 8)[/quote]



Næh jeg må også ofte smide gamle kabler ud fra bundkortskasser eller anden hardware fordi jeg simpelthen ikke har plads mere.[/quote]



Nu er der også milevid forskel på kabler til et bundkort og på et kabel der bruges til opladning af en enhed Tweak.dk Ting fra bundkort smider jeg som regel også ud, da jeg har en hel flyttekasse med kabler fra diverse bundkort Tweak.dk
HerrMansen . 12. Mar 2014, 11:23

[i]... eller anden hardware[/i]

Dette inkluderer vores mobiltelefoner Tweak.dk - Vi har pt. +5 opladerkabler til USB fra vores nuværende telefoner samt forrige. Og 3 af dem er stadigvæk i indpakning.