Pressemeddelelse: Sony introducerer full-frame i kompakt Cyber-shot kamera

Sony Cyber-shot DSC-RX1 er langt mindre og lettere end et full-frame DSLR-kamera, men tilbyder den samme fremragende billedkvalitet, som du ville forvente fra et professionelt DSLR-kamera. Designet af objektiv/kamera fuldender den store billedsensors kraftige ydelse samt de optiske komponenter, som tilsammen leverer resultater af højeste kvalitet. Det sikrer, at objektivets potentiale bliver udnyttet til fulde, og du opnår en billedskarphed som aldrig set før. Kameraets manuelle indstillingsmuligheder kombineret med intuitiv betjening realiserer det kunstneriske potentiale for fotoentusiaster, alt i et kompakt og betjeningsvenlig kamera.

Sony Cyber-shot DSC-RX1, verdens første1 digitale full-frame kompaktkamera, er udstyret med en 35mm.  full-frame Exmor CMOS-billedsensor med en opløsning på 24.3 effektive megapixel. Billedsensorens areal er mere end dobbelt så stort sammenlignet med de APS-C sensorer, du finder i de meget større DSLR-kameraer. Kameraets full-frame sensor er i stand til at gengive de fineste billeddetaljer og teksturer med fyldige farver og en imponerende bred dynamisk omfang.

Billedsensorens størrelse tillader fotografen at benytte et følsomhedsområde fra ISO 100 til ISO 25600. Lysfølsomheden kan sættes så lavt som ISO 50 i udvidet tilstand2. Ligeledes kan ISO 102400 opnås ved hjælp af “Multi Frame Noise Reduction”-funktionen. Det giver usædvanligt klare håndholdte billeder i svag belysning – uden at bruge blitz.

Full-frame-sensoren får følgeskab af et hurtigt og lysstærkt Carl Zeiss Sonnar T*-objektiv med en fast brændvidde på 35mm, der er perfekt egnet til portrætter, gadefotografering og hverdagsbrug. Ordet “Sonnar” stammer fra det tyske ord “Sonne” (“sol” på dansk) og afspejler objektivets evne til at indfange så meget lys som muligt. Dette højkvalitetsobjektiv er udstyret med en Advanced Aspherical (AA) linseelement, der bidrager til kameraets kompakte dimensioner, uden at ofre hverken optisk ydeevne eller opløsning.

Objektivets brede blænde F2 og ni-bladede cirkulære blændering sørger for at skabe samme smukke defokuserede baggrunde som højtydende DSLR-kamera objektiver. Det indbyggede makro-kontrolhjul på objektivet forkorter øjeblikkeligt nærfokus-afstanden til bare 20 cm (fra udgangspunktet), hvilket gør Sony Cyber-shot DSC-RX1 ideel til at indfange nærbilleder med udsøgte detaljer.

Data fra Exmor CMOS-billedsensoren i Sony DSC-RX1 behandles lynhurtigt af BIONZ-billedprocessoren, som kan foretage lynhurtige optagelser med op til 5 fps i fuld opløsning. BIONZ-processoren kan også optage billeder i 14-bit RAW-format, og giver dig en enorm frihed i forbindelse med optagelse, efterbehandling og håndtering af RAW-filer, så du kan realisere din personlige kreative vision.

Trods kameraets ekstraordinært kompakte dimensioner har fotografer ubegrænsede muligheder til at udfolde deres kreativitet. Sony Cyber​​-shot DSC-RX1 tilbyder et komplet udvalg af manuelle indstillingsmuligheder, som du ellers kun ville forvente fra et højtydende DSLR-kamera. Det unikke kontrolhjul tillader brugeren at indstille fokus og blænde ved hjælp af små fingerbevægelser, mens “DSLR Focus‟-indstillingen på forsiden af kameraet gør det muligt at vælge mellem forskellige fokusindstillinger. Udløser og kontrolhjul er placeret på toppen af kameraet for nem og ergonomisk betjening, mens brugerdefinerede funktions- og AEL-knapper ligger komfortabelt lige ved hånden, så du ikke bliver afbrudt i din kreative proces.

Via kameraets kontrolhjul og betjeningsknapper kan du få adgang til “Quick Navi‟-funktionen, der giver mulighed for hurtig og intuitiv justering af kameraet, hvilket er ideelt, når du bruger kameraet med en valgfri optisk søger. Der findes også en entusiast-venlig “Memory Recall‟ (MR)-indstilling, der gør det muligt at gemme og øjeblikkeligt fremkalde op til tre forskellige kameraindstillinger.

Blandt andre forbedringer kan også nævnes en “MF Assist‟-funktion, der forstørrer en del af billedet for lettere at fintune, hvis du bruger manuelt fokus. Elsket af entusiaster findes også “peaking‟-funktionen, der sørger for at fremhæve de fokuserede områder på skærmen. Det valgfrie FDA-EV1MK- elektronisk søgerkit giver dig desuden en endnu større nøjagtighed ved brug af manuelt fokus.

BIONZ processorens “By Pixel Super Resolution”-teknologi giver dig mulighed for at forstørre dit billede, uden at ofre antallet af pixels og dermed opretholde en langt højere billedkvalitet end det, du kan opnå med et konventionelt digitalt zoom. Sony Cyber-shot DSC-RX1 har også en “Smart Telekonverter‟-funktion, der beskærer en central del af billedsensoren og øger forstørrelsen effektivt med 1.4x eller 2x. Takket være full-frame billedsensorens ekstremt høje antal pixel, vil billeder beskåret eller zoomet ind stadig opretholde fine detaljer, når de er forstørret til store størrelser.

Ud over fejlfri stillbilleder kan Sony Cyber-shot DSC-RX1 optage højkvalitets Full HD video med lav støj i 50p/60p eller 25p/24p i progressiv-indstillingen. Optagehastigheden på 24p gør det muligt for Sony Cyber-shot DSC-RX1 at omdanne hverdagsscener til filmiske optagelser. Det er også blevet nemt at optage smukke, stemningsfulde videoer i meget lav belysning, f.eks. ved skumringstid. De supplerende P/A/S/M-eksponeringsfunktioner giver dig desuden absolut kreativ fleksibilitet under videooptagelser.

Kunstnerisk ambitiøse fotografer kan finjustere billeder med et udvalg af 13 forskellige “Creative Styles‟ plus en bred vifte af inspirerende og ikke pc-afhængige “Picture Effect‟-efterbehandlinger.

Et væld af flerbilled-teknologi tilbydes med Auto HDR og D-Range Optimiser, ”bracket” optagelser (eksponering, DRO eller hvidbalance) og Auto HDR-optageindstillinger. Der er også et digitalt vaterpas, der angiver kameraets vertikale og horisontale hældning på LCD-skærmen til optagelse af smukke arkitektoniske billeder.

Optagemuligheder for stillbilleder og video er desuden blevet yderligere udvidet med en ny Multi Interface-sko3, der kan bruges sammen med et voksende udbud af kompatibelt tilbehør. Mulighederne omfatter bl.a. en kraftig blitz, en elektronisk søger, en optisk søger samt en LCD-skærm, der kan klikkes af og på. Du kan også få en højkvalitets bæretaske, en modlysblænde og et tommelfingergreb for sikker og bekvem håndtering.

Det ultra-kompakte Sony Cyber​​-shot DSC-RX1 er tilgængeligt fra midten af november 2012. Den vejledende udsalgspris er 24.000,- danske kroner.

Model

DSC-RX1

Image Sensor

35mm full-frame (35.8mm × 23.9mm) Exmor CMOS Sensor,

aspect ratio 3:2

(Effective resolution) Approx. 24.3 megapixels

(Gross resolution) Approx. 24.7 megapixels

Lens

Carl Zeiss Sonnar T*, 8 elements in 7 groups (3 aspherical elements

including AA lens);

maximum aperture F2; focal length = 35mm (Still Image 3:2)

Zoom

Clear Image Zoom (still image): 2x

Digital Zoom (still image): 24M approx. 4x / 10M approx. 6.1x / 4.6M approx. 9.1x

Screen

7.5cm (3.0 type) (4:3) / 1,229,000 dots / Xtra Fine / TFT LCD

Image stabilisation

Electronic type (for movie)

Focus Type

Contrast detection AF

Focus modes

Single-shot AF (AF-S) / Continuous AF (AF-C) /

Direct Manual Focus (DMF) / Manual Focus (MF)

Focus area

Multi point AF (25 points) / Centre weighted AF / Flexible spot / Flexible spot (tracking focus) / Flexible spot (face tracking)

Light Metering Mode

Multi segment / Centre weighted / Spot

White Balance Mode

Auto/Daylight/Shade/Cloudy/Incandescent/Fluor (Warm White)/Fluor (Cool White)/Fluor (Day White)/Fluor (Daylight)/Flash/C. Temp./C.Filter/Custom

Shutter Speed

Program Auto (30-1/2000) / Aperture Priority (30-1/2000) / Shutter Priority (30-1/2000) / Manual (Bulb, 30-1/2000)

Sensitivity (still image)

ISO 100-25600 (1/3 EV step, expandable to ISO 50/64/80)

Auto: ISO 100-25600, selectable with upper / lower limit

Multi Frame NR: Auto (ISO 100-25600,

selectable with upper / lower limit), 100-102400 (1EV step)

Continuous shooting

Speed Priority Continuous Mode: Approx.5 fps

Continuous mode: 2.5 fps (AF-S)

Image Control

Creative Style, Quality (RAW/RAW&JPEG/Extra fine/Fine/Standard), Long Exposure NR (On/Off), High ISO NR (Normal/Low/off), Multi Frame NR

Shooting modes

Program Auto (Program shift available), Aperture Priority, Shutter Priority, Manual, MR (Memory Recall) 1 / 2 / 3, Movie, Sweep shooting, Scene Selection, Intelligent Auto

Creative Style modes

Standard, Vivid, Neutral, Clear, Deep, Light, Portrait, Landscape, Sunset, Night Scene, Autumn Leaves, Black & White, Sepia

Picture Effect modes

Toy Camera, Pop Colour, Posterisation, Retro Photo, Soft High-key,

Partial Colour, High Contrast Monochrome, Soft Focus, HDR Painting,

Rich-tone Monochrome, Miniature, Watercolour, Illustration

Flash

GN6 (in metres at ISO 100);

Flash modes Auto/Fill-flash/Slow Sync/Rear Sync/Off/Wireless

Other Shooting functions

Smart Teleconverter (approx. 1.4x / 2x), Face Detection, Face Registration, Smile Shutter, Quick Navi, Grid Line, Digital Level Gauge (pitch and roll), Exposure Bracketing, White Balance Bracketing, DRO Bracketing, Flash Bracketing, Peaking, MF Assist, Auto Portrait Framing

Recording format

Still Image: JPEG, RAW (Sony ARW 2.3 format)

Movie: AVCHD Ver.2.0, MP4

Number of recorded pixels (still image size)

[3:2] L: 24M (6000 x 4000) / M: 10M (3936 x 2624) / S: 4.6M (2640 x1760)

[16:9] L: 20M (6000 x 3376) / M: 8.7M (3936 x 2216) / S: 3.9M (2640 x 1488)

[Sweep Panorama] Standard (3872 x 2160/8192 x 1856) / Wide (5536 x 2160/12416 x 1856)

Movie record

PAL/NTSC Selector: [PAL] mode

AVCHD: 28M PS (1920x1080, 50p) / 24M FX (1920x1080, 50i) / 17M FH (1920x1080, 50i), 24M FX (1920x1080, 25p) / 17M FH (1920x1080, 25p)

MP4: 12M (1440x1080, 25p) / 3M (VGA 640x480, 25p)

PAL/NTSC Selector: [NTSC] mode

AVCHD: 28M PS (1920x1080, 60p) / 24M FX (1920x1080, 60i) / 17M FH (1920x1080, 60i), 24M FX (1920x1080, 24p) / 17M FH (1920x1080, 24p)

MP4: 12M (1440x1080, 30p) / 3M (VGA 640x480, 30p)

Battery life

[Still Image] Approx. 220 / Approx. 110 min.

(LCD brightness level: max.), Approx. 270 / Approx. 135 min. (LCD brightness level: standard) – CIPA standard compliant

[Movie] Approx. 30 min.(Actual usage) / Approx. 60 min. (Continuous movie recording)

- Shooting movies continuously with factory preset mode. The size of a movie file is limited to approx. 2GB (MP4).

Dimensions (WxHxD)

Approx. 113.3 x 65.4 x 69.6mm

Weight

Approx. 453g (body only)

Approx. 482g (with battery and Memory Stick Duo)

Supplied accessories

Rechargeable Battery Pack NP-BX1, AC Adaptor AC-UD11, Micro USB Cable, Shoulder Strap, Lens Cap, Shoe Cap, Instruction Manual

Link: Sony

Skrevet af Martin den 15. Sep 2012. Nyheden er læst 1147 gang(e).

Huawei P10

Kinesiske Huawei har de seneste år taget en stor bid af markedet for smartphones. Vi har fået muligheden

MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G

NVIDIA har været på banen med GTX 1080 Ti i en rum tid nu, og nu er Tweak.dk reda

Roccat Cross

Så er ROCCAT endnu engang tilbage hos Tweak.dk. De har sendt os en række af deres nyeste produkter, og vi

BitFenix Shogun

Vi skal i denne test kigge nærmere på et kabinet fra producenten BitFenix. Navnet er Shogun som byder på

ASUS ROG Strix Z270I Gaming Socket-1151

De nye Z270 bundkort er måske en af de mere spændende ting, der kom sammen med Intels Kaby Lake lancering. I d

AKG N60 med Noise Cancelling

Vi skal i denne test kigge nærmere på et produkt fra producenten AKG, som er en del af Harman. Nærmere b

Sharkoon Skiller MECH SGK1

Er du træt af at betale i dyre domme for at få et mekanisk gamer tastatur? Så tune ind på vores te

Razer BlackWidow Chroma V2

Er du på udkig efter et high end tastatur, men kan du ikke beslutte dig for hvilket det skal være? Så st

Gigabyte sender et nyt GTX 1060 9Gbps AORUS Xtreme på gaden

For få dage siden annoncerede NVIDIA et nyt version af deres GTX 1060, som denne gang kommer med 9 Gbps RAM, o

GALAX klar med endnu et GTX 1080 Ti med hvidt tema

GALAX/KFA2 melder sig klar med endnu et GTX 1080 Ti, som denne gang navngives EXOC White. Denne gang handler d

Video viser den nye touch-sensitive frame i brug på HTC U

Rygterne har længe floreret omkring den kommende HTC U, som skulle være designet med, vad der omtales som en ”

Power Throttling integreres i nyeste Windows 10 Insider Preview

I seneste Windows 10 Insider Preview, har Microsoft tilføjet en ny feature i form af Power Throttling.

Melder Qualcomm sig på banen med en ARM baseret Windows 10 PC nu?

Det tyder på Qualcomm har planer om at træde ind på scenen med deres egen ARM baseret PC i fjerde kvartal 2017

Dell fremviser en HDR10 Ultrasharp monitor

Dell har annonceret deres første 4K/UHD high-end Ultrasharp HDR10 PC monitor, som oven i hatten byder på en Al

De nye MSI Leopard Pro Gaming laptop GP62X og GP72X fremvist

MSI behøver nok ikke en lang præsentation, og nu er omtalte klar til at skyde en ny laptop ud på markedet.

Intel planlægger allerede release af HEDT X299 platform 30 maj

På trods af alt pegede i retning af Computex 2017, når det omhandler fremvisning af Intels nye HEDT platform,