Pressemeddelelse: Sony introducerer full-frame i kompakt Cyber-shot kamera

Sony Cyber-shot DSC-RX1 er langt mindre og lettere end et full-frame DSLR-kamera, men tilbyder den samme fremragende billedkvalitet, som du ville forvente fra et professionelt DSLR-kamera. Designet af objektiv/kamera fuldender den store billedsensors kraftige ydelse samt de optiske komponenter, som tilsammen leverer resultater af højeste kvalitet. Det sikrer, at objektivets potentiale bliver udnyttet til fulde, og du opnår en billedskarphed som aldrig set før. Kameraets manuelle indstillingsmuligheder kombineret med intuitiv betjening realiserer det kunstneriske potentiale for fotoentusiaster, alt i et kompakt og betjeningsvenlig kamera.

Sony Cyber-shot DSC-RX1, verdens første1 digitale full-frame kompaktkamera, er udstyret med en 35mm.  full-frame Exmor CMOS-billedsensor med en opløsning på 24.3 effektive megapixel. Billedsensorens areal er mere end dobbelt så stort sammenlignet med de APS-C sensorer, du finder i de meget større DSLR-kameraer. Kameraets full-frame sensor er i stand til at gengive de fineste billeddetaljer og teksturer med fyldige farver og en imponerende bred dynamisk omfang.

Billedsensorens størrelse tillader fotografen at benytte et følsomhedsområde fra ISO 100 til ISO 25600. Lysfølsomheden kan sættes så lavt som ISO 50 i udvidet tilstand2. Ligeledes kan ISO 102400 opnås ved hjælp af “Multi Frame Noise Reduction”-funktionen. Det giver usædvanligt klare håndholdte billeder i svag belysning – uden at bruge blitz.

Full-frame-sensoren får følgeskab af et hurtigt og lysstærkt Carl Zeiss Sonnar T*-objektiv med en fast brændvidde på 35mm, der er perfekt egnet til portrætter, gadefotografering og hverdagsbrug. Ordet “Sonnar” stammer fra det tyske ord “Sonne” (“sol” på dansk) og afspejler objektivets evne til at indfange så meget lys som muligt. Dette højkvalitetsobjektiv er udstyret med en Advanced Aspherical (AA) linseelement, der bidrager til kameraets kompakte dimensioner, uden at ofre hverken optisk ydeevne eller opløsning.

Objektivets brede blænde F2 og ni-bladede cirkulære blændering sørger for at skabe samme smukke defokuserede baggrunde som højtydende DSLR-kamera objektiver. Det indbyggede makro-kontrolhjul på objektivet forkorter øjeblikkeligt nærfokus-afstanden til bare 20 cm (fra udgangspunktet), hvilket gør Sony Cyber-shot DSC-RX1 ideel til at indfange nærbilleder med udsøgte detaljer.

Data fra Exmor CMOS-billedsensoren i Sony DSC-RX1 behandles lynhurtigt af BIONZ-billedprocessoren, som kan foretage lynhurtige optagelser med op til 5 fps i fuld opløsning. BIONZ-processoren kan også optage billeder i 14-bit RAW-format, og giver dig en enorm frihed i forbindelse med optagelse, efterbehandling og håndtering af RAW-filer, så du kan realisere din personlige kreative vision.

Trods kameraets ekstraordinært kompakte dimensioner har fotografer ubegrænsede muligheder til at udfolde deres kreativitet. Sony Cyber​​-shot DSC-RX1 tilbyder et komplet udvalg af manuelle indstillingsmuligheder, som du ellers kun ville forvente fra et højtydende DSLR-kamera. Det unikke kontrolhjul tillader brugeren at indstille fokus og blænde ved hjælp af små fingerbevægelser, mens “DSLR Focus‟-indstillingen på forsiden af kameraet gør det muligt at vælge mellem forskellige fokusindstillinger. Udløser og kontrolhjul er placeret på toppen af kameraet for nem og ergonomisk betjening, mens brugerdefinerede funktions- og AEL-knapper ligger komfortabelt lige ved hånden, så du ikke bliver afbrudt i din kreative proces.

Via kameraets kontrolhjul og betjeningsknapper kan du få adgang til “Quick Navi‟-funktionen, der giver mulighed for hurtig og intuitiv justering af kameraet, hvilket er ideelt, når du bruger kameraet med en valgfri optisk søger. Der findes også en entusiast-venlig “Memory Recall‟ (MR)-indstilling, der gør det muligt at gemme og øjeblikkeligt fremkalde op til tre forskellige kameraindstillinger.

Blandt andre forbedringer kan også nævnes en “MF Assist‟-funktion, der forstørrer en del af billedet for lettere at fintune, hvis du bruger manuelt fokus. Elsket af entusiaster findes også “peaking‟-funktionen, der sørger for at fremhæve de fokuserede områder på skærmen. Det valgfrie FDA-EV1MK- elektronisk søgerkit giver dig desuden en endnu større nøjagtighed ved brug af manuelt fokus.

BIONZ processorens “By Pixel Super Resolution”-teknologi giver dig mulighed for at forstørre dit billede, uden at ofre antallet af pixels og dermed opretholde en langt højere billedkvalitet end det, du kan opnå med et konventionelt digitalt zoom. Sony Cyber-shot DSC-RX1 har også en “Smart Telekonverter‟-funktion, der beskærer en central del af billedsensoren og øger forstørrelsen effektivt med 1.4x eller 2x. Takket være full-frame billedsensorens ekstremt høje antal pixel, vil billeder beskåret eller zoomet ind stadig opretholde fine detaljer, når de er forstørret til store størrelser.

Ud over fejlfri stillbilleder kan Sony Cyber-shot DSC-RX1 optage højkvalitets Full HD video med lav støj i 50p/60p eller 25p/24p i progressiv-indstillingen. Optagehastigheden på 24p gør det muligt for Sony Cyber-shot DSC-RX1 at omdanne hverdagsscener til filmiske optagelser. Det er også blevet nemt at optage smukke, stemningsfulde videoer i meget lav belysning, f.eks. ved skumringstid. De supplerende P/A/S/M-eksponeringsfunktioner giver dig desuden absolut kreativ fleksibilitet under videooptagelser.

Kunstnerisk ambitiøse fotografer kan finjustere billeder med et udvalg af 13 forskellige “Creative Styles‟ plus en bred vifte af inspirerende og ikke pc-afhængige “Picture Effect‟-efterbehandlinger.

Et væld af flerbilled-teknologi tilbydes med Auto HDR og D-Range Optimiser, ”bracket” optagelser (eksponering, DRO eller hvidbalance) og Auto HDR-optageindstillinger. Der er også et digitalt vaterpas, der angiver kameraets vertikale og horisontale hældning på LCD-skærmen til optagelse af smukke arkitektoniske billeder.

Optagemuligheder for stillbilleder og video er desuden blevet yderligere udvidet med en ny Multi Interface-sko3, der kan bruges sammen med et voksende udbud af kompatibelt tilbehør. Mulighederne omfatter bl.a. en kraftig blitz, en elektronisk søger, en optisk søger samt en LCD-skærm, der kan klikkes af og på. Du kan også få en højkvalitets bæretaske, en modlysblænde og et tommelfingergreb for sikker og bekvem håndtering.

Det ultra-kompakte Sony Cyber​​-shot DSC-RX1 er tilgængeligt fra midten af november 2012. Den vejledende udsalgspris er 24.000,- danske kroner.

Model

DSC-RX1

Image Sensor

35mm full-frame (35.8mm × 23.9mm) Exmor CMOS Sensor,

aspect ratio 3:2

(Effective resolution) Approx. 24.3 megapixels

(Gross resolution) Approx. 24.7 megapixels

Lens

Carl Zeiss Sonnar T*, 8 elements in 7 groups (3 aspherical elements

including AA lens);

maximum aperture F2; focal length = 35mm (Still Image 3:2)

Zoom

Clear Image Zoom (still image): 2x

Digital Zoom (still image): 24M approx. 4x / 10M approx. 6.1x / 4.6M approx. 9.1x

Screen

7.5cm (3.0 type) (4:3) / 1,229,000 dots / Xtra Fine / TFT LCD

Image stabilisation

Electronic type (for movie)

Focus Type

Contrast detection AF

Focus modes

Single-shot AF (AF-S) / Continuous AF (AF-C) /

Direct Manual Focus (DMF) / Manual Focus (MF)

Focus area

Multi point AF (25 points) / Centre weighted AF / Flexible spot / Flexible spot (tracking focus) / Flexible spot (face tracking)

Light Metering Mode

Multi segment / Centre weighted / Spot

White Balance Mode

Auto/Daylight/Shade/Cloudy/Incandescent/Fluor (Warm White)/Fluor (Cool White)/Fluor (Day White)/Fluor (Daylight)/Flash/C. Temp./C.Filter/Custom

Shutter Speed

Program Auto (30-1/2000) / Aperture Priority (30-1/2000) / Shutter Priority (30-1/2000) / Manual (Bulb, 30-1/2000)

Sensitivity (still image)

ISO 100-25600 (1/3 EV step, expandable to ISO 50/64/80)

Auto: ISO 100-25600, selectable with upper / lower limit

Multi Frame NR: Auto (ISO 100-25600,

selectable with upper / lower limit), 100-102400 (1EV step)

Continuous shooting

Speed Priority Continuous Mode: Approx.5 fps

Continuous mode: 2.5 fps (AF-S)

Image Control

Creative Style, Quality (RAW/RAW&JPEG/Extra fine/Fine/Standard), Long Exposure NR (On/Off), High ISO NR (Normal/Low/off), Multi Frame NR

Shooting modes

Program Auto (Program shift available), Aperture Priority, Shutter Priority, Manual, MR (Memory Recall) 1 / 2 / 3, Movie, Sweep shooting, Scene Selection, Intelligent Auto

Creative Style modes

Standard, Vivid, Neutral, Clear, Deep, Light, Portrait, Landscape, Sunset, Night Scene, Autumn Leaves, Black & White, Sepia

Picture Effect modes

Toy Camera, Pop Colour, Posterisation, Retro Photo, Soft High-key,

Partial Colour, High Contrast Monochrome, Soft Focus, HDR Painting,

Rich-tone Monochrome, Miniature, Watercolour, Illustration

Flash

GN6 (in metres at ISO 100);

Flash modes Auto/Fill-flash/Slow Sync/Rear Sync/Off/Wireless

Other Shooting functions

Smart Teleconverter (approx. 1.4x / 2x), Face Detection, Face Registration, Smile Shutter, Quick Navi, Grid Line, Digital Level Gauge (pitch and roll), Exposure Bracketing, White Balance Bracketing, DRO Bracketing, Flash Bracketing, Peaking, MF Assist, Auto Portrait Framing

Recording format

Still Image: JPEG, RAW (Sony ARW 2.3 format)

Movie: AVCHD Ver.2.0, MP4

Number of recorded pixels (still image size)

[3:2] L: 24M (6000 x 4000) / M: 10M (3936 x 2624) / S: 4.6M (2640 x1760)

[16:9] L: 20M (6000 x 3376) / M: 8.7M (3936 x 2216) / S: 3.9M (2640 x 1488)

[Sweep Panorama] Standard (3872 x 2160/8192 x 1856) / Wide (5536 x 2160/12416 x 1856)

Movie record

PAL/NTSC Selector: [PAL] mode

AVCHD: 28M PS (1920x1080, 50p) / 24M FX (1920x1080, 50i) / 17M FH (1920x1080, 50i), 24M FX (1920x1080, 25p) / 17M FH (1920x1080, 25p)

MP4: 12M (1440x1080, 25p) / 3M (VGA 640x480, 25p)

PAL/NTSC Selector: [NTSC] mode

AVCHD: 28M PS (1920x1080, 60p) / 24M FX (1920x1080, 60i) / 17M FH (1920x1080, 60i), 24M FX (1920x1080, 24p) / 17M FH (1920x1080, 24p)

MP4: 12M (1440x1080, 30p) / 3M (VGA 640x480, 30p)

Battery life

[Still Image] Approx. 220 / Approx. 110 min.

(LCD brightness level: max.), Approx. 270 / Approx. 135 min. (LCD brightness level: standard) – CIPA standard compliant

[Movie] Approx. 30 min.(Actual usage) / Approx. 60 min. (Continuous movie recording)

- Shooting movies continuously with factory preset mode. The size of a movie file is limited to approx. 2GB (MP4).

Dimensions (WxHxD)

Approx. 113.3 x 65.4 x 69.6mm

Weight

Approx. 453g (body only)

Approx. 482g (with battery and Memory Stick Duo)

Supplied accessories

Rechargeable Battery Pack NP-BX1, AC Adaptor AC-UD11, Micro USB Cable, Shoulder Strap, Lens Cap, Shoe Cap, Instruction Manual

Link: Sony

Skrevet af Martin den 15. Sep 2012. Nyheden er læst 1155 gang(e).

Netgear Nighthawk X10

Netgear sparker døren ind med den nye 802.11ad Wi-Fi standard, der på papiret giver mulighed for hastigheder

Blue Ella med indbygget hi-fi forstærker

Dagens test er en vi har set frem til at præsentere for Jer længe. I dag har vi fået lov til at se p&ari

Corsair GLAIVE RGB Gaming Mus

Når du spiller computer er komforten mindst lige så vigtigt, som et præcist aim i FPS spil. Gutterne hos

Cooler Master MasterPulse PRO

Der er efterhånden ikke den produkt gruppe hvor Cooler Master ikke har produkter at tilbyde. I denne test dykker vi

MSI GS73 7RF Stealth Pro

For kort tid siden testede Tweak.dk MSI GT83VR Titan SLI, som inden for det mobile område, er et monster af en

GUNNAR RPG designed by Razer gaming EyeWear

Det er igen blevet tid til at se på et par gamerbriller fra GUNNAR. I dag skal vi se på en gamingbrille som GU

Yakuza 0 til PlayStation 4

Titlen er Yakuza 0, og det er Segas seneste spil i Yakuza serien. Faktisk er Yakuza 0 en prequel til de tidligere Yakuza s

Gaming headset: Hvilket gamer headset skal man vælge

Syntes du også at headset junglen kan være svær at overskue til tider? I denne test, eller rettere round

Asus ROG video teaser for ny Ryzen baseret laptop

Producenterne gør alt for at tiltrække brugernes opmærksomhed forud for Computex 2017, og nu er turen kommet t

Misfits sælger akademi-hold til Mysterious Monkeys

Misfits har valgt at stoppe akademi-arbejdet, når det kommer til League of Legends. Organisationens akademi-ho

Her er udgivelsesdatoen for PES 2018

PES-fansene kan godt begynde at glæde sig til efteråret. Her udgiver Konami nemlig det nye PES 2018.

Lenovo skyder to nye laptops afsted

Lenovo har ikke i sinde at falde bagud på laptop-markedet. Det har virksomheden nu fået slået godt og grundigt

Los Angeles får lokalt eSports-hold

Et nyt eSports-hold er blevet stablet på benene. De kommer til at have hjemmebane i TCL Chinese Theatre i Los

Virtus Pro rykket ud af ESL Pro League

Virtus Pro må igen en tur ned i Premier League. Det sker oven på en miserabel sæson, hvor man aldrig rigtig ko

Immortals skriver med tidligere ROX Tigers-træner

Immortals har valgt at ansætte Sang-soo "Ssong" Kim som ny cheftræner. Han tager over for Robert Yip.

Shuttle XC60J Fanless Apollo Lake SoC Mini PC fremvist

Er pladsen trang, når det kommer til placeringen af dit nye multimediecenter, så har Shuttle måske den rette l