Søg i resultater

Søg i resultater 1-20 af 1.000. Der er endnu flere resultater, omdefiner venligst din søgning.

I dag, 03:30

Forfatter: Foxx

At uploade til NAS cutter min forbindelse

Citeret Min udbyder Stofa siger, at det kan være fordi jeg bruger alt min upload på én gang. Klassisk supportersnak, at have et "svar" for noget der ikke er dækket ind af deres 14 dages træning Man kan ikke bruge "al sin upload på en gang" på en router... det kan være du bruger al båndbredden, men det skal routeren jo kunne kompensere for, det er dens opgave. Nu har jeg selv siddet som supporter hos TDC... og ja det er tabu at vise uvidenhed eller åbenlyst fortælle om kendte fejl... hvis de da ...

I dag, 03:01

Gamer computer + dock?

Z77 er inde på noget af det rigtige... det er dog desværre noget mere kompliceret end det. Video over USB-C kaldes også "Alternate Mode", og skal understøttes af hardwaren... Ikke nok med det findes det i 4 forskellige udgaver, hvor din laptop bruger Thunderbolt 3 and DisplayPort Alternate Mode over USB-C... jeg går ud fra din laptop er en Lenovo Thinkpad? Geforce RTX 2XXX kort kan det samme... Her er signalet dog anderledes (VirtualLink)... det er ikke sikkert at din dock kan sluge dette signal...

I går, 18:27

Retrocomputere Del 3.1: Amigaen får fart på!

Citeret fra "HerrMansen" To hurtige, nysgerrige spørgsmål. Kan den forstærkede processor give problemer i ældre spil og programmer, på samme måde som man kender det fra DOS maskiner? Hvor mange spil var kodet til CPU'ens hastighed direkte, og ikke til en internt clock? Der er meget få programmer og spil der kun kan køre med en bestemt kickstart ROM.... De større 680x0 CPUere er dog fuldt bagudkompatible... så 99.9% af alle spil og programmer kan køre fint. Amiga maskiner har fra start af ikke v...

søndag, 16. juni 2019, 16:20

reserveret til tips, tricks og FAQs PS: der bliver en lille pause i denne serie. Jeg har fået tilbudt at de kommer ud på forsiden, De tidligere dele af serien vil blive gennemgået og renskrevet så de passer bedre ind som artikler, og der vil evt. blive tilføjet nogle ting som jeg ikke har fået med i første omgang. Hvis I har spørgsmål, rettelser, kritik osv. til denne eller de andre dele af serien, så post dem gerne .

søndag, 16. juni 2019, 16:13

CF kort adapter Da acceleratorkortet havde mulighed for IDE/PATA tilslutning, benyttede jeg lejligheden til at få gjort op med disk swapping og brugen af disketter. På en Amiga med et enkelt diskettedrev skal der ofte skiftes disketter. Selvom Amigaer kan lægge 880KB ned på en 720KB diskette, optager mange spil gerne 2-3 disketter. Workbench 2.1 er fordelt på hele 5, mens meget store spil som fx Ambermoon bruger hele 9 disketter - næsten en hel pakke. Siden man ofte rådes til at tage backup af s...

søndag, 16. juni 2019, 16:12

Installationen: Den lille chipklemme sættes først fast på ben 21 af "Odd CIA" chippen. Denne skal bruges til at sende et interrupt signal som ikke er tilgængelig via CPU soklen. Klemmen er et fint alternativ til at skulle lodde, da den fint kan fjernes igen hvis man evt. vil installere den oprindelige processor igen. Den oprindelige Motorola 68000 CPU fjernes så fra sin sokkel med en chip-udtrækker eller en lille flad skruetrækker. Da jeg har en kompakt Amiga-model skal "relocator" boardet insta...

søndag, 16. juni 2019, 16:11

I et svar til Del 3, fik jeg givet til kende at jeg havde købt lidt mere hardware ind til Amigaen. Jeg har dog valgt ikke at røbe for meget om indkøbet indtil nu.... Vi kan jo ikke have at denne serie bliver for kedelig. Det skal siges at det kan være en fordel at have læst Del 3 for at lære Amigaens hardware at kende, før du læser denne guide. Hvis du i forvejen er Amiga fan og kender til deres hardwareopbygning kan du trygt læse videre. Jeg har, inden jeg startede denne serie om retrocomputere...

fredag, 14. juni 2019, 10:51

Elektronik råd søges

Du vil skulle bruge modstande ud til LEDs'ne, i hvert fald til hver serie af LEDs, ellers popper du dem ret hurtigt. Selv billige LED-bånd og strips har en modstand for hver 2-3 LEDs. Modstanden virker som en ballast og begrænser strømstyrken igennem LED'en, og det forhindrer bl.a. at LED pæren brænder af før tid. Du kan spare modstandene væk såfremt spændingen modsvarer spændingsfaldet over LED'en eller serien af LEDs nøjagtigt. Jeg vil dog kraftigt foreslå du stadig bruger modstande, da du ikk...

fredag, 14. juni 2019, 09:41

Gratis spil

Heller ikke helt gratis, men vil lige give den her for dem der gerne vil prøve lidt andet og "ryste posen" lidt. Green Man Gaming har en mystery box til salg med 10 spil for €3,99 pt. Boksen indeholder 10 tilfældigt valgte spil ud af en pulje på ca. 70. https://www.greenmangaming.com/games/mys…3f100fb0a180513 En liste over mulige spil, samt odds til hvert spil findes også derinde. Der er dog mange gode imellem, både kendte og mere ukendte titler...

onsdag, 12. juni 2019, 17:50

RAM "over-clock'ing"

HerrMansen er inde på noget af det rigtige med XMP profilen. det kan sagtens være at du skruer op for RAM'nes hastighed, men du tager ikke højde for timings. Nogle BIOS'er kan sætte RAM'ne korrekt automatisk med instillingen "XMP Profile" som skal være enabled. Hvis indstillingen er "disabled", sættes RAM'ne til den bedste JEDEC-standardoptsætning. "XMP Profile" er ofte disabled som default. Alternativt kan du aflæse RAM'nes SPD chip, hvor deres profiler inkl. frekvens og timings står i. CPU-Z k...

mandag, 10. juni 2019, 14:46

Høretelefoner

Mikrofonen kan tages af... se 3. billede i linket Et godt tip er altid evt. om muligt at prøve hovedtelefoner af i butikken sammen med damen eller en ven. Det kan godt være at et par virker comfy eller tillukkende, men lukker de ikke nok til om dit hoved (der findes mange hovedfaconer), så vil ørebollerne heller ikke være isoleret. Den type BPM linker til er dog et rigtig godt udgangspunkt

torsdag, 6. juni 2019, 18:53

Gratis spil

Rex: Another island via indiegala: https://freebies.indiegala.com/rex-another-island/

onsdag, 5. juni 2019, 08:12

Retrocomputere Del 3: Amiga

Citeret fra "Yupper" Super fed artikel omkring en del af Commodores maskinhistorie, du kan evt. tilføje noget om de forskellige teknologier der blev benyttet dengang af Amiga/Apple og Intel/Cyrix/AMD med forskellen på de forskellige cpu'er og RISC/CISC. Lyder som en fremragende ide. Kunne godt finde på at lave noget der forklarer mere om CPU'ere, RISC/CISC og andet der hænger sammen med det... endianness for eksempel Btw. Jeg har lokket mig selv lidt i fordærv, så har endnu en gang bestilt lidt...

fredag, 31. maj 2019, 19:15

reserveret til yderligere tips, tricks og faq

fredag, 31. maj 2019, 19:14

Udskiftning af Microswitches på musen: Originale Amiga mus bruger standard 6x6x4.3mm microswitches, som også findes i meget andet elektronik. Disse er normalt rated til ca. 250.000 tryk. Dog bliver disse gerne slidt efter 20-25 års brug, især hvis musen har været brugt meget. Mange timers Railroad Tycoon, Dungeon Master, Sim Earth og andre "musetunge" spil kan hurtigt få de 250.000 tryk brugt op. Symptomer er bl.a. at museknappen virker "svampet" når man klikker og den har problemer med at regis...

fredag, 31. maj 2019, 19:13

Tips & Tricks Emulering Amigaen kan i sig selv også køre emulatorer til andre computere. ShapeShifter, Fusion og Basilisk II er populære Macintosh emulatorer til Motorola 680x0-baserede Macs, som kan køre på de oprindelige Amigaer. Dengang blev Amiga 1200 og 4000 ofte omtalt som at være "En bedre Mac end en Mac", navnligt hvis disse var udstyret med en Motorola 68060 CPU. Disse maskiner kunne, selv under programmernes virtuelle maskine, ofte overhale tidens Macs i rå ydelse. Der findes også Comm...

fredag, 31. maj 2019, 19:13

Hvor kan jeg købe dele? Komplette maskiner kan findes mange steder, bl.a. på Gul & Gratis, DBA, i Facebook-grupper samt visse retroshops som Bozz.dk og wtsretro.dk. Dette gælder også det mest basale tilbehør som joysticks og forskellig software. Amigastore.eu er en god kilde til ny hardware, acceleratorkort og forskellige adaptere, samt kabler. De sælger også nye Kickstart ROMs og Workbench-disketter, hvis du har problemer med at skaffe disse. Amigakit er en anden god butik, igen mest fokuseret ...

fredag, 31. maj 2019, 19:12

Til at loade data ind på de oprindelige maskiner, bruges som regel et 720KB 3,5'' floppydrev; dog anvender Amigaen en særlig controller til at presse 880KB ned på en 720KB diskette. Amigaer er dog stadig i stand til at læse 720KB disketter der er formateret af DOS (via CrossDOS der følger med Workbench 2.0 og fremefter) men det modsatte er ikke tilfældet uden særlig hardware. Der er dog løsninger på at få software over på Amigaen via fx. en seriel forbindelse, hvilket jeg vil komme ind på senere...

fredag, 31. maj 2019, 19:10

Hardwaren Amiga hardware er bygget på Motorola 68000-serien af processorer, der også bl.a. er blevet brugt i tidens Apple Macintosh computere, og stadig bruges bl.a i nogle embedded systemer og lommeregnere (fx. Texas Instrument's TI-89-serie graflommeregnere). Hardwaren er meget fleksibel og kan udbygges rigtig meget (En Amiga 1200 eller 4000 kan fx. opgraderes til en PowerPC processor op til 300MHz med et acceleratorkort). Hardwaren opererer normalt på to forskellige busser, chipset bussen, de...

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.