Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 5. april 2019, 12:22

... og banner folk der siger det modsatte fra deres support-fora.
Vi starter lige lidt :offtopic:
Nu ved jeg ikke lige om vi alle kan sætte nyheder ind, siden det i den sidste lange tid kun er Uber der har skrevet news herinde :D . Admins kan bare slette/flytte tråden hvis det ikke er noget der passer ind her.
Ikke desto mindre følte jeg det nødvendigt at dele dette med jer allesammen, navnligt jer Apple-ejere der bliver løjet durk op i ansigtet. ;)

Tilbage til historien:

Jeg følger en del med i Louis Rossman's kanal på YouTube. Louis er selv en Apple-reparatør, bosat i New York, der bl.a. udfører board-level reparationer på Apple's brede palette af produkter.

Jeg vil lade videoerne tale for sig selv, og give et kort oprids af hver video ;)
CBC (Canandian Broadcast Corporation) har i sidste uge lavet et indslag med Louis' canadiske kollega, Jessa Jones:

Indslaget introducerer Jessa Jones, samt et par af hendes kunder, der meget gerne ville have deres feriebilleder genskabt fra deres iPhone, som var gået død.
Parret havde først prøvet at indlevere deres iPhone til en Apple-butik, men fik kontant afslag fra deres geni-bar på at deres data kunne genskabes. Parret har derefter givet deres telefon til Jessa i håb om at kunne få deres billeder tilbage, og Jessa demonstrerer i videoen at hun har genskabt billederne.
Jessa viser også, at hun gentagende gange får slettet eller redigeret sine posts på Apple Support Community, og tillige har fået konti banned... blot fordi hun har forklaret at data ofte sagtens kunne genskabes fra iDevices.

Apple har nægtet at udtale sig om sagen.

Video nummer to er en obligatorisk rant fra Louis selv, hvor han også beskriver et par andre af sine erfaringer:

I video nummer 3 demonstrerer Jessa et par af hendes posts på Apple Support Community på sin livestream. I selvsamme video opretter hun en ny post på forummet, som bliver slettet igen inden for meget kort tid:

Personligt har jeg selv en hel del data-recovery erfaring i bæltet (dog ikke iPhone & co.), og kan sige at der aldrig er 100% chance for at kunne genskabe samtlige data på et lagringsmedie om det er harddiske eller flash-hukommelse. Det er dog ikke undskyldning for at Apple banner personer for at dele fakta på deres fora.
Husk dog, at min post ikke skal tages som opfordring til ikke at tage regelmæssig backup af jeres devices. Professionel data recovery som Jessa tilbyder er ikke billigt ;)

Meninger og erfaringer høres gerne, og jeg vil opdatere tråden efterhånden som der kommer nyt i sagen.

Til Apple-ejere derude, vid at det er muligt at få genskabt data på jeres devices, også selvom producenten siger noget andet!

CPU: Pentium III 500 MHz
RAM: 256 MB PC133 SD RAM
Bundkort: HP bundkort
GPU: Matrox MGA G200

2

fredag, 5. april 2019, 12:26

Det er en herlig historie - og det viser virkelig den firmakultur Apple har fået efterhånden.

De vil ikke bygge deres enheder, så at reparation er nem og ligetil både rent fysisk, men også ift. kryptering og tvangslukning af Macbooks, hvis du skifter ting der intet har med sikkerhed at gøre (eller har mulighed for at slå denne kryptering fra)

De lyver om reparationsmuligheder, og vil hellere sælge dig noget nyt, end at hjælpe med at redde dine data og SÅ sælge dig noget nyt. De er kort sagt dovne.

Cyberduck
| Lian Li PC-O11 | ASRock Taichi Z370 | Intel 8700K @5.2GHZ | 2x8GB Trident RGB @3200 Mhz | Zotac RTX2080 | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x500GB NVME, 2x500GB SSD | 2TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK, Alphacool og Enermax |

3

fredag, 5. april 2019, 14:32

det er ikke dovne, de er ligeglade...
.

det rager dem en skid at der er nogen som kan have mistet noget som kan være vigtigt, det eneste de tænker på er at sælge så mange enheder som muligt og skide på brugeren...
.
jeg kan ikke forstå at folk bliver ved med at bruge deres produkter når de gang på gang viser hvor ligeglade de er med brugeren af deres produkter...men det jo bare min mening :)

4

fredag, 5. april 2019, 14:54

De er dovne i den forstand at de går glip af penge og goodwill hos kunderne. :D

Cyberduck
| Lian Li PC-O11 | ASRock Taichi Z370 | Intel 8700K @5.2GHZ | 2x8GB Trident RGB @3200 Mhz | Zotac RTX2080 | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x500GB NVME, 2x500GB SSD | 2TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK, Alphacool og Enermax |

5

fredag, 5. april 2019, 17:40

Jeg ser også en del af Louis Rossman's video'er på youtube. For et par dage siden opdagede jeg så ved et tilfælde Jessa Jones. Netop den beskrevne opførsel som vi ser fra apple i deres video'er er min hovedgrund til jeg holder mig væk fra apple produkter.

Jeg har også en bror der har dårlig erfaring med den måde tingende er skruet sammen på når man skal sætte en ny enhed på en gammel konto. Så i vores familie er vi efterhånden grundigt trætte af apple.

Så vil jeg meget hellere støtte firmaer som OnePlus der nærmest opfordrer folk til at rode med deres mobil og stadig gerne vil reparere den for en. Jaja deres support har ikke været den bedste til at starte med, men alle skal jo starte et sted.

Apple har mere end rigeligt tid til at lytte til deres kunder, men dollars tegnene i deres øjne gør dem åbenbart blinde overfor almindelig fornuft og omtanke. Men fortsæt da endeligt af den vej Apple, så nedlægger i jer selv.

6

fredag, 5. april 2019, 19:35

Wow, allerede noget af en reaktion, både her og på FB :D
Det er en herlig historie - og det viser virkelig den firmakultur Apple har fået efterhånden.
Mig bekendt er det noget de altid har haft... der har også for år tilbage været problemer i DK, hvor de forsøgte at nægte reparation og garanti, selvom forbrugeren havde krav på det. Det fik dem i sin tid ud i uføre hos bl.a. forbrugerombudsmanden...
De vil ikke bygge deres enheder, så at reparation er nem og ligetil både rent fysisk, men også ift. kryptering og tvangslukning af Macbooks, hvis du skifter ting der intet har med sikkerhed at gøre (eller har mulighed for at slå denne kryptering fra)
Det der egentlig er værst, er at alle forsøger at efterligne dem, selvom deres ingeniørkunst er noget ral... Lad mig bare sige at det er blevet en smule mere besværligt at reparere laptops end det var før i tiden.... i det mindste har jeg dog endnu ikke oplevet fx. en fastloddet SSD...
Min teori er at Apple kun laver money på tåber... Jeg har i min karriere fx endnu ikke oplevet at IT-afdelingen indkøber iphones velvilligt... de er som regel presset af direktøren til det. Det samme med grafikere osv (no offense) der er "oplært" på mac...
springet fra mac til pc for en grafiker er MEGET lille.... Ctrl bruges i stedet for Cmd ( der på et "rigtigt keyboard bliver den mappet til windows tasten btw) til shortcuts i photoshop og resten af adobe pakken for eksempel.
ikke for at nævne at deres laptop og desktop keyboards imo føles som at skrive på en gammel ZX spectrum :D
Det at producenter med vilje sætter enhedens pålidelighed eller repairability har jeg slet intet til overs for... da stakkels dem der bruger Apple servere :S
Jeg ser også en del af Louis Rossman's video'er på youtube. For et par dage siden opdagede jeg så ved et tilfælde Jessa Jones. Netop den beskrevne opførsel som vi ser fra apple i deres video'er er min hovedgrund til jeg holder mig væk fra apple produkter.
Har fulgt ham i et års tid, men opdagede kun Jessa fordi han lavede en mirror af CBC indslaget, som er den jeg postede.
Mine grunde går dog længere tilbage, siden jeg selv har repareret grej for andre... jeg er gået glip af rigtig meget indtjening for at afvise Apple-skrammel, mest af alt fordi deres udstyr kræver specialværktøj.
Desuden har de stadig ikke et OS der tillader at skrive til en ekstern NTFS harddisk... derfor blev min mac mini hurtigt skrottet som mulighed til en film-pc til stuen i sin tid. OS X kan ikke engang sættes til at afspille en vil i VLC uden skriveadgang, og NTFS er read-only medmindre man hacker... :thumbdown:
Jeg har også en bror der har dårlig erfaring med den måde tingende er skruet sammen på når man skal sætte en ny enhed på en gammel konto. Så i vores familie er vi efterhånden grundigt trætte af apple.
start ikke med iCloud & co. Det er seriøst til at lukke op og skide i.... det er nok hos dem man skal springe gennem flest hoops for at få gendannet et password.
Så vil jeg meget hellere støtte firmaer som OnePlus der nærmest opfordrer folk til at rode med deres mobil og stadig gerne vil reparere den for en. Jaja deres support har ikke været den bedste til at starte med, men alle skal jo starte et sted.
Oneplus er virkeligt win... seriøst det eneste der mangler er at den er rooted fra fabrikken... har aldrig haft en bedre telefon :D

Men ja, det er som at gå ud og købe en ferrari og få at vide man skal købe en ny fordi den ikke vil starte i vinterkulden...

CPU: Pentium III 500 MHz
RAM: 256 MB PC133 SD RAM
Bundkort: HP bundkort
GPU: Matrox MGA G200

7

lørdag, 6. april 2019, 00:02

Nej det har absolut ikke altid været sådan med Apple. :D

Nu arbejder jeg selv med IT reparation og service, så jeg ved skam godt hvor umuligt det er blevet at fikse Apple produkter (og laptops generelt) i de senere år. Det er sgu en kende fjollet at man skal have bundkortet op for at skifte en RAM stang, hvor man tidligere havde en låge bagpå.

Eller så er skidtet ligefrem loddet, fordi alle laptops skal være så tynde at en M.2 ikke er tynd nok i sig selv.

Cyberduck

8

lørdag, 6. april 2019, 08:31

Nej det har absolut ikke altid været sådan med Apple. :D

Nu arbejder jeg selv med IT reparation og service, så jeg ved skam godt hvor umuligt det er blevet at fikse Apple produkter (og laptops generelt) i de senere år. Det er sgu en kende fjollet at man skal have bundkortet op for at skifte en RAM stang, hvor man tidligere havde en låge bagpå.

Eller så er skidtet ligefrem loddet, fordi alle laptops skal være så tynde at en M.2 ikke er tynd nok i sig selv.

Groft sagt er det vel benhård forretning.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.