dit yndligs guitar tab?

  • Ja, som overksriften siger, vil jeg gerne høre jer om hvad i godt kan lide at spille i en stille stund. Jeg tænker her mest på akustisk, altså ikke alt for vildt el-guitar (el-guitar behøver heller ikke var vild, but you get the point)


    Selv holder jeg meget af
    Stairway to heaven - Led Zeppelin
    Nothing Else Matters - Metallica
    uden al der det solo pjat, men der er jo heller ikke så nemt at spille akusisk.


    og ellers er det
    Tears in Heaven - Eric Claption


    //BrixenDK

  • Hejsa,


    Har spillet akustisk guitar i godt og vel en måned, så jeg er stadig på begynder stadiet.
    Kan ikke spille det helt store, men det kommer jo med tiden - heldigvis.
    Er gået i kamp med John Denver's - Leaving on a Jet Plane, som passer meget godt til min niveau.
    Du skulle vel ikke ligge inde med tabs til Deep Purple - Smoke on the Water, bare selve introen?
    Har hørt at den skulle være til at overkomme som begynder, men alle de tabs jeg finder på nettet er simpelthen umulige at aflæse, som f.eks. denne her:


    b = bend
    r = release bend
    p = pull off
    ~ = vibrato


    riff
    (G)(A#) (c) (c#)
    e----------------------------------------------
    B----------------------------------------------
    G----------------------------------------------
    D-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
    A-5-8-10---5-8-11-10---5-8-10-8-5--------------
    E-3-6-8----3-6-9--8----3-6-8--6-3--------------


    repeat riff 6x


    Taget fra guitaretab.com

  • Er helt vild med Nick Drake.. Så det er Day is done og Road.. Hvis du kan li' acoustic folk guitar, så skulle du høre ham.
    Ellers er der selvfølgelig, Led zeppelin - Babe Im Gonna Leave you, Over the Hills and far Away, Ramble on og The Rain Song..
    Eric Clapton - Layla :)
    Og Pink Floyd med Is There Anybody out There, Goodbye Blue Sky og Wish you were here.
    Ellers er der også en masse andre gode sange.. Bob Dylan har lavet en masse :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus
    Du skulle vel ikke ligge inde med tabs til Deep Purple - Smoke on the Water, bare selve introen?


    Den her er rimelig simpel
    http://www.ultimate-guitar.com…n_the_water_intro_tab.htm


    og her er en guide til at læse tabs
    http://www.howtotuneaguitar.or…s/how-to-read-guitar-tab/


    du skal forstille dig, hvis du sidder og holder normalt på din guitar, og så vender den om på den lange led, så er det ligesom billedet med stregerne og tallene.
    Tallene repræsentere bånd numer. 1. bånd er altså helt oppe der hvor du stemmer guitaren, og så tæller man ellers opad, sepereret af de lodrette metal stykker


    [Blocked Image: http://z.about.com/d/guitar/1/0/9/5/frets.jpg]
    Fret = bånd

  • Har spillet guitar i godt og vel 3 år nu, og jeg synes hel klart den dejligste akustiske sang (at spille) er Alkaline Trio - Radio! Det er egentligt ikke en akustisk sang, men den akustiske version er fantastiske.


    Ellers er el-guitar jo altid det bedste :-)
    Der er dejlige sange som
    Dizzy Mizz Lizzy - Glory
    Rage Against the Machine - Bulls On Parade
    Kashmir - Mom in love, daddy in space!

  • får mig helt til at prøve igen..har selv spillet i 3 år men en del år siden..guitaren er desværre i stykker idet den ene af strammerne er smadret i tandhjulet....men skulle være nemt at fixe, og det er jo en santana...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Beatles - Black Bird

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless


  • Så for at spille introen til Smoke on the Water, skal jeg kunne spille akorderne G, D og A, eller er jeg gået forkert i byen?

  • Everlast : Whats it like


    Eagles : Hotel California


    DAD : Laugh and a half


    Gasolin : This is my life


    Puha der er mange gode når man lige føler trang til at gribe guitaren, men de 4 er ihvertfald altid fede :drink:





    Og Maleficus. Det er altså ikke nødvendigt at kunne de tre akkorder for at spille introen til smoke on the water. De akkorder du har henvist til er noget der hedder powerchords de er lidt anderledes end alm. akkorder. du kan nøjes med at bruge de 2 midterste strenge som følger :


    åben, 3, 5


    åben, 6, 5


    åben, 3, 5


    3, åben


    det skulle gerne lyde lidt derhenad, så kan du altid lære powerchordsne senere

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Hold da fast.. Jeg kan sagtens læse tabs, men al det i skriver gør det egentligt bare meget kompliceret.
    Se på det link du har fået.


    Tabs bliver vist sådan her
    E--
    A--
    D--
    G--
    H--
    e--



    dvs hvis der nu står
    E--1
    A--3
    D--3
    G---
    H---
    e---


    Så betyder det at det er 1. bånd på E strengen, 3 bånd på A strengen og 3 bånd på D strengen. De resterende strenge skal ikke spilles medmindre der er angivet et tal.


    Det samme gør sig gældende med det tab du har fået link til. Spil der hvor der er tal! :)

  • Så dvs. at jeg blot skal finde det femte bånd på min guitar, og spille strengene D og A på samme tid, for at kunne spille starten på dette?


    E----------------------------------------------------------
    B----------------------------------------------------------
    G------3------5-------------3-----6-----5-----------3----5-
    D--5---3------5--------5----3-----6-----5------5----3----5-
    A--5-------------------5-----------------------5-----------
    E----------------------------------------------------------


    E---------------
    B---------------
    G--3------------
    D--3------5-----
    A---------5-----
    E---------------
    X5

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sancheZ
    Fruitloop, det er ikke helt rigtigt det du skriver.


    0 - 3 - 5
    0 - 3 - 6-5
    0 - 3 - 5 - 3-0


    0 er betyder løs streng. Det hele er på E strengen




    hov der var en smutter. godt set ;)

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu





  • Lige præcis

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu


  • Cannibal Corpse laver noget udemærket musik, ja. :)


    Fruitloop: Tak skal du have, lige hvad jeg havde håbet på. ;)


    EDIT: Er det barré som benyttes til introen, eller kan man spille den uden?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tryllerylle
    "Heartbeats" med José González - bedre kendt fra Sony reklamen.


    Link til reklamen: http://www.youtube.com/watch?v=iB32Qu2OrnU



    Ja den er kewl, har du en tab til den, for jeg synes den er lidt tricky - jeg har prøvet at lure den af via youtube, men kan ikke rigtig ramme den

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fruitloop



    Ja den er kewl, har du en tab til den, for jeg synes den er lidt tricky - jeg har prøvet at lure den af via youtube, men kan ikke rigtig ramme den


    Prøv her:
    http://www.youtube.com/watch?v=Cn63LYAEW44&feature=related


    Tabs
    http://www.fretplay.com/tabs/g…jose/heartbeats-tab.shtml
    http://loveyoursong.com/pages/tab/4.php

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

    Rettet 2 gange, sidst af betaboy ().