Originally posted by Bullfaegter
- Hvilken online musikbutik har det største udvalg af numre?
- Hvor er priserne lavest? (jeg går ud fra, at de er forholdsvis ens, men det skader ikke at spørge
)
- Kan man selv bestemme lydkvaliteten?
- Er DRM et problem?
Hvordan fungerer handlen som regel? Køber man et nummer, hvorefter man får adgang til at downloade dette en enkelt gang. Eller får man adgang til download af samme nummer i al fremtid.
iTunes Music Store er den virtuelle verdens største musik butik, uden tvivl!
-men bl.a. CDON.COM er heller ikke helt tosset
Priserne er nogenlunde ens alle steder, fra 7-12 kr. er det normale.
Det er helt op til musik butikken hvilke formater De tilbyder.
Langt de fleste tilbyder WMA DRM filer, men fx. iTunes der er det i AAC+ formatet.
Nogle enkelte tilbyder WMA Lossles eller AAC Lossles og endnu færre har MP3 formatet med.
-det kan være ufattelig svært at finde nogle af de gode formater, WMA L og AAC L eller FLaC, eneste sted jeg har set dem er hos allofmp3.com som nu er banned hos langt de fleste danske internet udbydere, på grund af deres arbejdsvilkår (køb musik sindsyg billigt og skid hul i at kunstneren bag ikke tjener noget.. hmm..!)
DRM er ikke noget problem så længe du har en afspiller der kan afspille det format du får ned.
Lad os sige du har en Creative MuVo afspiller, den understøtter WMA DRM, så der kan du roligt købe hos fx. CDON.COM eller TDC MusikButik.
Har du derimod en Apple iPod, så kan du godt afspille en alm. WMA fil - bare ikke en med DRM..
Omvendt er det også med lad os sige Creative MuVo, den vil ikke spille iTunes AAC+ format..
Det normale er at man køber filen 1 gang og så får rettigheder til at kunne downloade den 3-10 gange.
Andre steder er de meget strikse og tillader kun 1 download - så hold lige øje med det..
Fælles er at så vidt jeg ved findes der ingen sider hvor du for bestandigt kan blive ved med at downloade et købt nummer.