Debat: Trenden med de mange 80er-hits inden for EDM (Electronic Dance Music)

  • I min søgen på et nummer oprindelig fra 80erne kom jeg til at tænke lidt over denne store trend, hvorpå det vælter frem med det ene covertrack efter det andet af populære hits fra 80erne.


    Hvad synes i egentlig om dette?


    Er det kun originalen der dur? og er det i det hele taget noget fis med en "updateret" version?


    Eller er det lækkert med et friskt pift til noget ældre musik?


    ..........................................


    Personligt synes jeg 80erne var et fedt årti, hvad angår musikken. Der findes utrolig mange gode numre fra dette årti, som stadig virker den dag i dag.


    Derimod kan det måske også blive for meget med alle disse covertracks, især fordi de bare vælter frem. Det er jo lige før nogle er covertracks på et andet covertrack.


    På den anden side forekommer der nogle heldige coverversioner i ny og næ. En af disse kunne være Infernal's version af Self Control, oprindelig sunget af Laura Branigan tilbage i 1984. Sjovt nok, så er hendes version faktisk heller ikke den originale (tjek selv Wiki).

  • Der blev lavet så mange vilde og populære tracks i 80'erne.


    Når en af nutidens DJs laver en cover, så tror jeg det er fordi at musikken på daværende havde en go' klang og i ørefaldene lyric, og så er det oplagt for en for DJ at gøre den electronisk, så den passer godt med nutidens populære musikgenre - dvs. dance, trance osv. (inde for mange unges verden ihf). Så er der opmærksomhed og klejner at hente - og alligevel ikke, for folk henter sg bare lortet gratis.


    Fx. Groove Coverage lånte lige Alice Cooper's Poison, der endte med at blive vældig populær.


    Og jeg synes da det er helt fint at der bliver lavet nye versioner, men mange gange er originalen nu bedst ;)

  • Er enig med Bukkemanden.


    ... Nu er en sang som 'Æblemand' godt nok ikke lige fra 80'erne såvidt jeg husker, men kan ihvertfald ikke snuppe små poptøser på 8 år, det viser sig frem i stramt undertøj mens de påfører gamle sange nye klæder. Måske bare mig der er underlig :boxed:


  • Det er skam også lækkert nok, at man kan tilpasse et ældre stykke musik til tutidens, men skal man lave et cover skal det squ gøres ordentlig, hvor Poison er et andet godt eksempel :D


    Men husk DJ og Producer ikke altid er en og samme person :boxing:


    Nu så du sikkert min anden tråd omkring Topmodelz. Den kan jeg i hvertfald godt foreslå, også originalen ;)

  • Jeg har som sådan ikke noget imod alle de covernumre, som er blevet produceret på det sidste. Som i begge er inde på, er mange af numrene ørehængere, hvilket betyder at de hurtigt bliver populære. Det har så selvfølgelig den ulempe at mange ofte bliver hutigt glemt igen, da man hurtigt kan blive træt af den overspilning som ofte finder sted, eller fordi de ofte ikke giver den store mening.


    Lytter ikke selv så fantastisk meget til den musikgenre i hverdagen, men til fester osv. er det kanont. Folk kan synge med, musikken er somregel "glad" og musikken er rimelig harmløs (den er ikke ekstrem som fx Metal, hardcore/hardstyle osv...).


    Synes bestemt at alle de her covernumre har deres eksistensberettigelse, og kan da godt forstå hvorfor nogle folk lytter til det.
    Selv skal jeg bare have noget lidt mere varieret, end alt det man allerede har hørt før ;)

  • Yeahh, bring back the old shit :clap: -og det forstår Cascada vist oss. Tror ikke der er ét nummer som ikke er en cover på deres seneste cd :roller:


    Btw så er Topmodelz sg lidt tørre imo :boxing: Men ja, originalen er nu meget go'.


    Et eks. mere; Pulsdriver - Cambodia som de fleste nok kender.

  • Quote

    Originally posted by BukkeMand
    Btw så er Topmodelz sg lidt tørre imo :boxing:


    Ahhh, den tror jeg lige du skal trække tilbage til en ny overvejelse ;)


    Kan foreslå videoen til L'esperanza :dance:


    Desuden består Topmodelz af nogle af de hotteste navne indenfor Commerciel Trance :hb: