Iran laver forbud mod alle udenlandske film

  • Irans nye præsident Mahmoud Ahmadinejad har sammen med en komité af præster nedsat et forbud mod alle udenlandske film, i et forsøg på at udrydde hvad man kalder "korrupt vestlig kultur".


    Især vil man udrydde specifikke elementer som alkohol, stoffer, sekularisering, liberale, anarkister og feminister fra det iranske mediebillede.


    Mange eksperter forudser at forbuddet blot vil få det sorte marked for vestlige film til at eksplodere.


    Irans 70 mio. indbyggere - hvoraf over halvdelen er under 30 år - nød godt af den forrige præsidents Khatamis mere afslappede forhold til vestlig kultur, og kunne bl.a. se udenlandsk tv via sattelit-tv. Parabol-antenner er officielt forbudte, men tolereres af politiet.


    Det ser dog ud til at Ahmadinejad vil sætte en stopper for denne tolerance. I sidste uge blev flere videobutikker lukket af politiet, fordi de solgte materiale der blev vurderet som værende uforlignelig med islamisk kultur.


    kilde: http://film.guardian.co.uk/new…y/0,12589,1600883,00.html


    Hva fanden er det for noget pis at gøre? de er mærkelige de muslimer :boxed:

  • Quote

    Originally posted by origin
    Hva fanden er det for noget pis at gøre? de er mærkelige de muslimer :boxed:


    Tja ... Kineserne er sgu ikke meget bedre .... men ja, de er sgu ikke for kloge. Men når man lever i et undertrykkende samfund, så ved man jo ikke hvad man går glip af ... slet ikke hvis der er forbud mod indflydelse fra omverden ... men det kan jo forklare visse landes, kulturers og personers syn på andre folks måder at drive deres samfund.


    Jalousi is a bitch ... :))


    -----------------------------------------------------


    Læste lige noget i morges ... :)) ...



    Muslimer kender ikke koranen ...


    Der er overhovede ingen sag om "forbudte" tegninger af profeten Muhammed. Dét koranen forbyder, er, at muslimer skaber billeder af Allah/Gud. Da ingen har set ham, kan ingen vide , hvordan han ser ud, og så bliver tegninger og statuer af ham let til afguder, og de er forbudte i Islam. Forbuddet gælder dog kun for muslimer, alle andre må tegne, hvad de vil. Men muslimer må også tegne Muhammed da han ikke var en Gud, men en profet. Det er typisk, at muslimerne ikke selv aner, hvad der står i Koranen.


    - Flemming Lindskov, KBH


    ... :))


  • Ja det læste jeg også, meget morsomt - og tankevæggende! :))

  • Jeg kan ikke sætte mig ind i deres tankegang. Men fair nok, hvis de har et så indædt had til vesten, så lad dog lortet passe sig selv og håbe de ikke kommer og sprænger os i luften med en A-bombe en dag. Selvom det nok er uundgåeligt..


    Om de vil se Clint Eastwood eller ej.. tja..

  • Nu kan man så til "muslimernes" forsvar også sige at den vestlige verden alle dage har pisset på deres kultur, så ikke underligt at de forkaster vores, et eller andet sted.


    Kan nævne korstogene i middelalderen, overdravelsen af Israel til jøderne, og desuden en masse andre krige i de muslimske lande.

  • Quote

    Originally posted by AtoM!C
    Nu kan man så til "muslimernes" forsvar også sige at den vestlige verden alle dage har pisset på deres kultur, så ikke underligt at de forkaster vores, et eller andet sted.


    Kan nævne korstogene i middelalderen, overdravelsen af Israel til jøderne, og desuden en masse andre krige i de muslimske lande.



    Jamen nu er det heller ikke som om, at vi IKKE gør nar af vores egen kultur eller religion. Det hele er bare den her humor, man IKKE skal tage seriøst.

    This post has been edited 1000 time(s), it was last edited by Malone on 02-19-2006 15:27.

  • Quote

    Originally posted by Torque
    Jeg kan ikke sætte mig ind i deres tankegang. Men fair nok, hvis de har et så indædt had til vesten, så lad dog lortet passe sig selv og håbe de ikke kommer og sprænger os i luften med en A-bombe en dag. Selvom det nok er uundgåeligt..


    Om de vil se Clint Eastwood eller ej.. tja..


    Man bør hverken overlade ting eller folkeslag til sig selv, da dette blot vil gå fra galt til værre. Så er det da stensikkert vi får smidt en a-bombe i nakken, men på den anden side - det vil holde de skide amerikanere/yankier beskæftigede for en stund.



    Men ja - det er dybt godnat det de foretager sig. Hvis befolkningen ikke var undertrykket, så bliver de det i hvert fald da deres verden bliver indskrænket væsenligt hvis man ikke må sætte sig ned og se en film. Hvad bliver det næste? At man heller ikke må sende live tv til landet, og al tv skal foregå på Iransk..


    Det vil utvivlsom ligeledes sætte gang i det sorte marked som indeholder ulovlig handel med alverdens ting og sager - ikke kun film.


    Så er man lidt selv om hvis landet går mere skævt end det er i forvejen.


  • Det er vel rigtigt nok.. Men det er stadig lidt respektløst synes jeg.. Altså der er jo ingen grund til at pisse dem mere af end de allerede er...


    Altså grunden til jeg tror de ikke må drikke alchohol er at de er så temperements fulde i forvejen at det går helt galt... De mennesker jeg kender til eller har set som er gået MEST amok når de har drukket er invandrere.. De kan slet ikke styre det.. Altså SLET ikke...


    Men IMO burde man bare lade iran passe sig selv.. Så får de hvad de vil have og vi slipper for at høre på dem... Kan ikke se at man vil presse vores tankegang ned på folk...


  • Jeg er nu ellers overbevist om, at hvis amerikanerne aldrig havde rørt palestinensisk jord, ville billedet have set noget mere fredeligt ud idag.

  • Quote

    Originally posted by Torque


    Jeg er nu ellers overbevist om, at hvis amerikanerne aldrig havde rørt palestinensisk jord, ville billedet have set noget mere fredeligt ud idag.


    Det er du ikke alene om ... De skal altid stikke deres snude i tingene !

  • Quote

    Originally posted by Burger
    købkøb .. Tror du selv på den? At der i koranen står, at de ikke må drikke alkohol fordi de ikke kan styre en brandert? :))


    Det er rigtigt nok hvis det har har en promille over 1.0 får de et klip i koranen


    3 klip så bliver koran og bedetæppe inddraget og så skal de op til orienterende koranprøve i deres lokale moske


    ;)


  • Hehehe.. klip i koranen. Den var god.


    Men pas på, det er blasfemi! Irans præsident ringer Fogh op igen og kræver dig retsforfulgt! og stenet! :P

  • men mange gange ER det virkelig som om de ikke kender koranen.


    Os kristne bliver konfimeret for at vise at vi er blevet indviet i bibelen og har bekendtgjort vores tro.


    der er en indvielse i islam der minder om vores konfirmation, men det er dyrt for forældrene, og der er ikke mange der har råd til det.
    Derfor kan der ske det at Iranerne også sennem staten har fået forvrænget koranen.


    I Iran skal alle kvinder gå med sort tørklæde. tørklæde står der ikke noget om i koranen.


    Det var bare et eksempel på at de har lavet deres koran om på en måde.


    jeg mener da Khomeni kom til magten valgte han også at revidere koranen.


    USA har også et eller andet problem med at skulle blande sig i alt. Der var endda en snak om at Bush var psykisk syg, fordi han "snakker" med Gud.


    Stat og religion skal holdes fra hinanden, derved skabes harmoni for alle befolkningsgrupper, en religiøs stat er noget lort hvis en kristen tager til fx. Iran og bliver boende. For at han kan blive boende skal han konvertere til Islam.


    Gud og andre troers overhoveder skal slet ikke indgå for politik, her er det en persons meninger der tæller... hvis der er andre der er uenige nå de komme op med en løsning som alle er enige om.


    partier inden for staten en ligeså dårlig ide, da de aftaler hvad de skal stemme og hver eneste partimedlem skal stemme for partiets intersse.
    den personlige mening kommer af den grund frem.


    befolkningen skal have fri ret til at bestemme hvilken religione de vil tilhøre, men inden for Islam står der i koranen at det fremprovokerer dødsstraf ved stening, men folk kan frit konvertere til Islam.


    Igen er det faktisk USA der er skyld i meget ballade i verden. det ser ud som om Bush vil gøre det samme som mange diktatorer har gjort; agere politimand i verden, og få dem der ikke følger ham ned med nakken.


    Jeg vil faktisk ønske at Clinton var kommet på tronen igen, da han gik ind for fred. Siden Bush kom på har verden været noget lort, det er som om han suger alt terror til sig, fx. da han var til topmøde i England her til sommer.


    den mand er herre paranoid, og man kan føle at han er ved at knække sammen for det pres, jeg tror ikke at han kan holder flere år ud mere. Heldigvis kan han ikke stille op til valg mere, da en præsident max kan være præsident i 8 år i USA

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Originally posted by Malone



    Jamen nu er det heller ikke som om, at vi IKKE gør nar af vores egen kultur eller religion. Det hele er bare den her humor, man IKKE skal tage seriøst.


    Tænker heller ikke på at "gøre nar" ad dem. Tænker mere på generelle krænkelser, indblandinger i ting man ikke skal blande sig ind i, undertrykkelse i vestlige lande osv.


    Og som Torque også siger, så tror jeg også det hele ville have set meget anderledes ud hvis amerikanerne ikke havde rørt palæstinensisk jord