Kan man få film i 7.1?

  • Jeg har tænkt noget på at købe et helt nyt anlæg, alt ink. Men nu var det lige at jeg kom til at tænke på hvor meget jeg har at bruge 7.1 højtaller til. Er der nogen film der bliver indspillet i 7.1 eller er det stadig "kun" 5.1?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp
    Jeg har tænkt noget på at købe et helt nyt anlæg, alt ink. Men nu var det lige at jeg kom til at tænke på hvor meget jeg har at bruge 7.1 højtaller til. Er der nogen film der bliver indspillet i 7.1 eller er det stadig "kun" 5.1?


    DTS understøtter det vist (er ikke sikker)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp
    Jeg har tænkt noget på at købe et helt nyt anlæg, alt ink. Men nu var det lige at jeg kom til at tænke på hvor meget jeg har at bruge 7.1 højtaller til. Er der nogen film der bliver indspillet i 7.1 eller er det stadig "kun" 5.1?


    De film med THX er .. ellers ikk ...

  • Nu er THX jo ikke et digitalt lyd format som Dolby Digital og DTS, men derimod en certificering af systemet som afspiller.


    Jeg tror du får svært ved at udnytte dit nye anlæg med helt almene købefilm.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lasse
    Nu er THX jo ikke et digitalt lyd format som Dolby Digital og DTS, men derimod en certificering af systemet som afspiller.


    Jeg tror du får svært ved at udnytte dit nye anlæg med helt almene købefilm.


    Min Pirates of the Caribbean dvd har THX lyd, der kan man teste alle 7 kanaler .. Da jeg dog ikke selv har 7.1 anvendte den de højtaler som nu var tilsteder til de forskellige kanaler .. Jeg har kun front højtalere og en center, så den afspillede eksempelvis subwoofer på fronthøjtalernes bass (så vidt jeg da husker) ...


    Men jeg vil da mene man kan få udbytte af det på de få film som nu har THX .. Ofte Disney og ellers Lucas' egen film .. Vil ikke mene det kan betale sig at have THX når det kommer til stykket.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz


    Min Pirates of the Caribbean dvd har THX lyd, der kan man teste alle 7 kanaler .. Da jeg dog ikke selv har 7.1 anvendte den de højtaler som nu var tilsteder til de forskellige kanaler .. Jeg har kun front højtalere og en center, så den afspillede eksempelvis subwoofer på fronthøjtalernes bass (så vidt jeg da husker) ...


    Men jeg vil da mene man kan få udbytte af det på de få film som nu har THX .. Ofte Disney og ellers Lucas' egen film .. Vil ikke mene det kan betale sig at have THX når det kommer til stykket.


    Næh, for Creative ejer 60% af aktierne, og kan derfor smække et THX logo på næsten alt hvad de begærer, i teorien.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp
    Jeg har tænkt noget på at købe et helt nyt anlæg, alt ink. Men nu var det lige at jeg kom til at tænke på hvor meget jeg har at bruge 7.1 højtaller til. Er der nogen film der bliver indspillet i 7.1 eller er det stadig "kun" 5.1?


    Som nævnt i et par af de andre tråde er Dolby Digital EX og DTS-ES 6.1 kanaler.


    Vi kommer ikke til at se 7.1 lyd på film "før" DTS-HD eller Dolby's modstykke kommer.


    EDIT: Læste lige indlægget fra Bubbi igen. Det ser ud som om DTS-ES og DTS-NEO:6 også understøtter 7.1 kanaler, men jeg har dog ikke ikke set film med mere end 6.1 i DTS-ES. Så jeg tror stadig ikke at der kommer film med 7.1 før Blue-Ray og/ eller HD-DVD.


    DTS-HD (DTS High Definition) bliver en af de nye standarder som Blue-Ray og HD-DVD kommer til at understøtte.


    "Signifying “best in class” technology, DTS-HD can support a virtually unlimited number of discrete surround sound channels..."


    Læs mere her:
    http://www.dtsonline.com/compa…=267941252&cID=1&yID=2004


  • Så kan man jo bare håbe de gider udnytte det. Ofte lyden er elendig på dvder ... Der er film som Matrix og LOTR hvor det er lækkert, men så har man en film som Gladiator (en af mine største favoritter), hvor lyder er direkte elendig ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz


    Så kan man jo bare håbe de gider udnytte det. Ofte lyden er elendig på dvder ... Der er film som Matrix og LOTR hvor det er lækkert, men så har man en film som Gladiator (en af mine største favoritter), hvor lyder er direkte elendig ...


    Huh er lyden elendig på Gladiator?


    Jeg har den i R2 med DTS, og det er da et ganske fremragende lydspor på den DVD?


    Bemærk der kommer snart en extended Gladiator, dog uden DTS desværre.
    Se evt. her:
    http://www.dvdanswers.com/index.php?r=0&s=1&c=6410&n=1&burl=


    Og jep THX er en godkendelse/certificering.
    THX dækker som sådan både over en standard for billede og lyd. (Selve THX begrebet er dog blevet noget udvandet efter Creative overtog det meste)


    F.eks har SW filmene samt Indiana Jones Dolby Digital EX, et format udviklet af Dolby i samarbejde med George Lucas og Lucasfilm.


    Pirates of the Caribbean har både Dolby Digital samt et DTS lydspor.

  • DTS behøver ikke at være bedre end Dolby Digital!


    DTS findes i både 16, 20 og 24 bit.
    DD findes (så vidt jeg ved) i 16 og 24 bit.


    Bl.a. Gladiator er i 24 bit DD, hvor SuperBit-udgaven af Gladiator er i 16 bit DTS = bedre billede men dårligere lyd.


    Alle SuperBit-DVD er med 16 bit DTS - hvilken nærmest er en skandale, når der nu er gjort noget ekstra ud af billedet...


    På de fleste DVD'er er det umuligt at se, hvilken opløsning lydsporet er i... :(


    En af fordelene ved DTS-HD er at lyden er komprimeret lossless, dvs. at du får et nogenlunde pladsforbrug, men optimal lyd.


    At vi så allesammen skal ud og købe nye dekodere/ receivere er så en anden sag, men vi skal jo alligevel have ny DVD-afspiller når Blue-Ray og/ eller HD-DVD lanceres.


  • Den DVD skal jeg da eje ..


    Har Special 2 disc limited edition af Gladiator, og lyden er fandeme til at brække sig over :( ... Den har umiddelbart ikke DTS men "kun" DD ...


    ALtså lyden er ret lav, så man skruer op hvilket resultere i lyden bliver endnu ringere ... Det lyder bare ikke så godt i mine øre ligesom hvis jeg ser LOTR eller Matrix ... Jeg er lydfreak, så der skal ikk meget til før jeg siger dårlig lyd .. hehe ...



    Synes ellers at have læst Superbit skulle være bedre billede og lyd ?`Hvis det kun er billedet, så gider jeg da absolut aldrig investere i en sådan, havde ellers tænkt mig at købe Godzilla i Superbit ...


    Og hvad angår nyt anlæg etc., ja så er det en mega ulemper. DVD'en er da først rigtigt blevet udbredt også kommer det nye format dumpende ind ad døren ... Bare skidtet er bagudkompatibel, så man kan afspille sine nuværende skiver :)


  • Det er også 2 disc Limited edition jeg har i Region 2.
    Den har et DTS spor, og det lyder fremragende og spiller fint højt.
    Denne her for at være helt præcis:
    http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=4333


    I øvrigt jeg har også for nyligt investeret i både surroundreceiver og højttalere, så jeg har ikke haft "adgang" til DTS så forfærdeligt længe.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Synes ellers at have læst Superbit skulle være bedre billede og lyd ?`Hvis det kun er billedet, så gider jeg da absolut aldrig investere i en sådan, havde ellers tænkt mig at købe Godzilla i Superbit ...


    Og hvad angår nyt anlæg etc., ja så er det en mega ulemper. DVD'en er da først rigtigt blevet udbredt også kommer det nye format dumpende ind ad døren ... Bare skidtet er bagudkompatibel, så man kan afspille sine nuværende skiver


    Superbit er som oftest dvd'er med vægten lagt på billedet, der er dog superbit udgivelser der både udmærker sig på billede- og lydsiden.


  • Nej det gør det bestemt ikke, men det er dog ofte tilfældet.
    Dette skyldes også ofte at DTS sporet har en højere Bitrate. (Bemærk at der her er både half-bitrate, full bitrate og også noget helt tredje)
    Men DD:EX er bestemt ikke noget at kimse af.


    jeg er dog ikke ummidelbart klar over om Gladiator L.E bruger 16 eller 24 bit dts.
    Kan heller ikke huske om den er i normal DTS eller DTS:ES, har set begge dele nævnt.
    EDIT: DTS:ES findes kun på den udgåede R1 Collectors Edit.


    DTS 96/24 er omtrent det bedste man kan få på en "normal" dvd.


  • Hmm, det er også den udgave jeg har i R2 ... Prøve lige at tjekke igen ... Kan da godt være jeg bare har afspillet filmen uden at gøre noget ved lyden ... Men normal skulle den selv hoppe på DD ... Dog oplevet film hvor den ikke gider gå på DD selvom de har formatet ...


    Har selv kun fronthøjtalere og en center ... Baghøjtalere må vente til jeg får en bedre lejlghed, da jeg aldrig ville kunne udnytte det hvor jeg bor ... Det er btw Dali Grand og Dali Grand Vocal sat til en Denon AVR-3802 .. Regner stærkt med det bliver en ny surround-reciever når man engang flytter sammen med 2x Dali Grand Diva som baghøjtalere ... Og til den tid fåes forstærkerne nok med de nye formater, håber jeg ... flytter tidligst sommeren 2006 ...
    '
    Men tjekker lige min Gladiator dvd igen ..


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Her er lidt læsning om hvor galt det kan gå med DTS vs. DD.


    SuperBit-udgaven af Gladiator er med dårligere lyd end originalen...
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4563&PN=2


    Her er lidt info om SuperBit:
    http://www.sonypictures.com/ct…bit/what_is_superbit.html


    Fair nok, det siger jo det hele :boxed:


    Edit:
    Jeg trækker mine ord i mig igen, der er jo formidabel lyd hvis man bare lige er så smart at vælge DTS :O

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Her er lidt læsning om hvor galt det kan gå med DTS vs. DD.


    SuperBit-udgaven af Gladiator er med dårligere lyd end originalen...
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4563&PN=2


    Her er lidt info om SuperBit:
    http://www.sonypictures.com/ct…bit/what_is_superbit.html


    Ja DTS er ikke altid lutter lagkage.
    Men som regel er et DTS spor at foretrække fremfor DD, hvis der er DTS på udgivelsen.


    Dog irriterende at der ikke rigtigt er nogen oversigt der angiver 16, 20 eller 24 bit?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Hmm, det er også den udgave jeg har i R2 ... Prøve lige at tjekke igen ... Kan da godt være jeg bare har afspillet filmen uden at gøre noget ved lyden ... Men normal skulle den selv hoppe på DD ... Dog oplevet film hvor den ikke gider gå på DD selvom de har formatet ...


    Har selv kun fronthøjtalere og en center ... Baghøjtalere må vente til jeg får en bedre lejlghed, da jeg aldrig ville kunne udnytte det hvor jeg bor ... Det er btw Dali Grand og Dali Grand Vocal sat til en Denon AVR-3802 .. Regner stærkt med det bliver en ny surround-reciever når man engang flytter sammen med 2x Dali Grand Diva som baghøjtalere ... Og til den tid fåes forstærkerne nok med de nye formater, håber jeg ... flytter tidligst sommeren 2006 ...
    '
    Men tjekker lige min Gladiator dvd igen ..


    Jeg har en ganske ny Yamaha receiver RXV-650 der kan nuppe stort set alle tænkelige formater, min DVD afspiller skal dog skiftes, for den kan ikke kende forskel på DD:EX / DD eller DTS / DTS:EX / DTS 96/24 alt er bare DD eller DTS.
    Men den er også 5-6 år gammel efterhånden. ;)


    Højttalerne er et Dali Trio sæt fra HiFi-Klubben som egntlig passer ganske godt til min lille lejlighed.
    De kan ihvertfald spille rigeligt højt, og klart. Er positivt overrasket prisen taget i betragtning. :))


    Note: Bemærk at ofte er bassen kraftigere på et DTS spor, dette skyldes bl.a. den højere bitrate meget af den bruges til bassen.
    Ofte er volumen også noget højere, derfor lyder det spøjst at du siger den er lavere hos dig?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz


    Min Pirates of the Caribbean dvd har THX lyd, der kan man teste alle 7 kanaler .. Da jeg dog ikke selv har 7.1 anvendte den de højtaler som nu var tilsteder til de forskellige kanaler .. Jeg har kun front højtalere og en center, så den afspillede eksempelvis subwoofer på fronthøjtalernes bass (så vidt jeg da husker) ...


    Men jeg vil da mene man kan få udbytte af det på de få film som nu har THX .. Ofte Disney og ellers Lucas' egen film .. Vil ikke mene det kan betale sig at have THX når det kommer til stykket.


    Jeg prøver lige igen! THX er IKKE et lydformat men en certificering. Står der THX på en DVD, så er det fordi et THX panel har godkendt lyd og billede med strenge krav.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lasse


    Jeg prøver lige igen! THX er IKKE et lydformat men en certificering. Står der THX på en DVD, så er det fordi et THX panel har godkendt lyd og billede med strenge krav.


    Ahh okay, jeg bøjer mig i støvet :]



    Min dvdafspiller har også lidt år på bagen, men ikke så mange igen .. Det er en Denon DVD-3300 .. Glimragende produkt, meeen den er nok efterhånden bagud på div. standarder der findes idag .. både den og recieven skal nok bare skiftes når jeg flytter i noget bedre ... Og det kommer til at koste sine penge :]


    Men Dali er kræs :] Er rigtig glade for mine højtalere, de spiller bare lækkert. Ikke altid sikker på naboen er enig dog, men ham om det :]


    Men altså lyden er fin nok på Gladiator, bare jeg vælger DTS, så er lyden faktisk ret høj , faktisk højere end på LOTR 8o .. På LOTR tror jeg ikk der var den store forskel i DD eller DTS, synes jeg ikke at opleve ...