Bedste mediaplayer

  • Hej





    Jeg er på udkig efter en medieafspiller som skal bruges til at
    streame film fra nas server/computer til mit sony smart tv.



    Synes simpelthen det er så forvirrende med hvilken mediaafspiller man skal vælge.

    Har kigget på Dune HD Base 3D, men synes det er en skam den ikke selv henter covers

    og har en fed film list menu.
    Ved ikke 100% om der er mulighed for en pæn menu med dune hd, det ser bare ikke sån ud.



    Vil vil gerne have en medieafspiller som har:
    - Mulighed for en pæn film list med covers.
    - det vigtigste over alt er at den afspille mkv filer i alle top kvaliteter
    som true hd og alt det der.

    det er fuldstændig lige meget om den kan netflix bare den kan mkv i top kvalitet.




    tusind tak for hjælpen.
    Mvh lasse. :9xo




  • På DUNE players kan du bruge 3rd party programmet YADIS. Check Youtube for mere info. Generelt er Dune de bedste synes jeg. De bruger bedste chipset og er kodet bedst. (Og jeg arbejder med det til dagligt)

  • Hejsa Jeg vil anbefale en ældre mediaplayer som virker, BoxeeBox den kan findes på DBA til under 500.- Den afspiller alt..fra mkv/blu-ray iso vob osv. den bliver desværre ikke opdateret længere, men boksen Gør det du søger til "ug" Der er også indbygget wifi Plus at der findes plugin fra IMDB "http://www.imdb.com/" så næsten alle film cover/beskrivelser kan findes - tilføres, Den opdatere selv ellers finder den en bid midt i filmen og viser den som cover.
    Mvh Michael.

  • Hej Lasse,


    Jeg er også på jagt efter nøjagtigt det samme som du søger.
    + Det ville være lækkert hvis boksen også kunne få direkte adgang til Spotify, så jeg havde både film og musik samlet et sted.


    Jeg synes det er over AL KRITIK at der ikke er lavet nogle bedre mediebokse endnu ...


    Der findes 1.000 forskellige, men de kan alle kun det samme møg. Det er generelt bare virkeligt opreklameret med alt det streaming-pis, til Netflix, Viaplay osv. osv.


    Næææ, hvis man vil have sine EGNE film liggende på en medieboks, med brugbart interface, så er dette tilsyneladende ikke-eksisterende! Dybt tragisk !!

  • hva'eh det kunne være du lige skulle prøve XBMC 8|
    evt på en raspberry Pi som koster 350kr (krøver dog at du kan en smule linux)
    sig til hvis det er så gir jeg en hjælpende hånd


    har selv pt 4 stk af dem hvor de spiller alle mulige forskellige filer fra min server og også fra alle mulige streamings tjenester.


    du kan også installerer det på windows eller bruge en livedisk og så behøver du slet ikke installerer noget.



    det eneste der mangler i xbmc er understøttelse af netflix. men xbmc understøtter airplay så kører bare netflix fra en ipad :P

  • Tak for svaret Bit Phreak !


    Kender godt til XBMC, og synes faktisk også at det Interface er meget lækkert !
    Men vidste ikke at man kunne benytte det på andet end sin PC (Er ikke nogen vild computer-haj, men kender da til en smuuuule).


    Men en Raspberry Pi har jeg aldrig hørt om. Umiddelbart synes jeg bare at det ligner et miniature-bundkort. Jeg søger noget hvor der er indbygget harddisk i, da jeg ikke gider have 1.000 ting stående i mit set-up. Er det muligt med Raspberry Pi ?


    Tak.

  • raspberry pi er en forholdsvis sløv mini pc med et ganske udemærket gfx kort som gør at den kan trække film i fuld HD uden problemer.
    her er lidt info om den http://raspberrypi.dk/
    det skal være en B model du skal kigge efter


    bundkortet er udstyret med 512mb ram og 700mhz arm processor (skal overclockes en smule før den virker helt optimalt til xbmc) den er passiv kølet og derfor 100% lydløs. selve styresystemet er baseret på linux og der er her flere forskellige distributioner man kan vælge imellem. på http://raspberrypi.dk/ kan man købe et SD kort som er konfigureret med raspbian + xbmc og det funker fint nok. men hvis man har mod på det kan jeg klart anbefale openelec's udgave. det kører lige en anelse bedre. men er så også noget mere langhåret at få indstalleret.
    selve styre systemet skal bare ligge på et klasse 10 SD kort og man kan så enten vælge at sætte en ekstern HD til. eller trække filmene over netværket fra fx en NAS boks.
    eller connecte til en ftp server på internettet og streame derfra (det sidste virker rigtigt godt :D ) men er jo nok ikke lovligt. det kræver bare at den der sender min har 10mbit i upload.
    der er også mange andre muligheder for at tilslutte andre enheder.


    når man køber selve raspberry kortet følger der ikke strømforsyning eller sd kort med (man kan dog købe en pakke løsning inde på siden)
    men hvis du har en gammel micro usb lader liggende til en smartphone som kan trække 1 amp kan du bruge den.


    du kan også med fordel slutte en remotecontrol til via usb.
    denne her virker rigtigt godt sammen med xbmc http://www.edbpriser.dk/fjernb…ontrol-kit-id-642781.aspx


    og vil du selv starte fra bunden og bruge openelec med xbmc så kan jeg klart anbefale dette SD kort
    http://www.edbpriser.dk/hukomm…-class-10-id-4916651.aspx



    hvis du ikke har mod på at installere det selv kan du evt godt få en kopi af mit SD kort (det er helt lovligt, da alt er opensource)

  • Det lyder umiddelbart som en super løsning ! Endnu en gang tak for svar !!


    Jeg har også på YouTube set at SmartLivin TV har lagt 5 vejledningsvideoer op, så man kan vel i realiteten følge dem, og således sætte det hele op selv.


    Jeg har ikke behov for at lave alt muligt andet med kortet. Det skal udelukket fungere til XBMC. Dog har jeg hørt at Raspberry Pi godt kan have problemer, når man tilslutter en ekstern harddisk... Har du oplevet det?
    - I så fald, er den jo desværre helt ubrugelig for mig, da jeg netop ønsker at se film fra en ekstern harddisk..


    Derudover har jeg ikke heeeelt forstået hvad der kræves for at kortet kan køre... Det lyder som om at man skal have kortet liggende, og ved siden af have en kæmpe kasse (strømforsyning) stående, samt harddisk også.
    Umiddelbart bliver det godt nok ikke særligt kønt... Har man ikke lavet en form for "indpakning", så både strømforsyning og Rapberry Pi er gemt væk !?


    Sidst men ikke mindst, så vil det vel i alt kræve følgende:


    - Raspberry Pi
    - Ekstern Harddisk
    - SD-kort
    - Strømforsyning
    - Remote


    ALT det kan vel ikke gøres for under 1.000 kr?
    -Det virker umiddelbart som en meget dyr affære for noget der er knap så selvkørende og er decideret grimt at se på :S

  • inde på den webside jeg linkede til kan du købe en kasse til kortet. men i realiteten er det ikke nødvendigt, da kortet fylder så lidt at man bare kan smide det om bagved ens tv. og så ser man det overhovedet ikke. det gør også at HDMI kablet bliver gemt helt væk.
    hvis du har et tv med USB 3. kan det også give nok strøm til kortet. (USB 2.0 kan ikke levere nok strøm)
    som jeg skrev ovenover kan du også bruge en lader til en smartphone som har micro usb stik eller en USB hub med ekstern strømforsyning.


    hvad angår eksterne harddiske. så har jeg aldrig oplevet problemer med dem jeg har konfigureret.
    dog har jeg selv herhjemme et setup hvor de forbinder til en server i min kælder via SMB


    hvad angår prisen. så er det helt korrekt at hvis du skal have alle stumperne og den fuldendte pakke så kan det ikke gøres for under 1000 kr.


    det setup jeg plejer at lave til andre koster ca 955. og det er så uden en HD
    raspberry pi 339.-
    strømforsyning 79.-
    SD kort ca. 150
    Remote 350.-
    HDMI kabel 17.-
    mpeg2 Decoder licens 20.-


    dertil skal du så medregne at en raspberry kun bruger 3,7watt i strøm, hvilket er sindsygt lidt og gør at den er enorm kosteffektiv i forhold andre media playere med fx en atom cpu som bruger mellem 40 og 80 watt. jeg plejer at gå ud fra at 25 watt i timen koster ca 400kr om året.


    du kan godt købe et SD kort hvor hele baduljen er installeret og så skal du selv sætte det op efter dine behov. det er super nemt. men mine erfaringer med det er at det kan komme til at køre meget bedre hvis man gør det selv. og især hvis man bruger openelec's distribution og optimere / tweaker nogle forskellige ting.... og det er vel derfor vi er herinde på dette forum :clap:

  • Ok.
    Jamen jeg tror faktisk at jeg vil kaste mig ud i en Raspberry Pi så, da det lyder som det der er mest nærliggende det jeg ønsker.


    Hvad er det for en remote du taler om?
    Jeg havde fundet et trådløst mini-tastatur til formålet, til 519 kr. men vil da 10-gange hellere have en fjernbetjening dertil, hvis man da stadig kan bruge alle funktioner med den (højreklik fx. !?).


    Her er hvad jeg havde tænkt mig at anskaffe:


    -Raspberry Pi, Model B 339,-
    -Strømforsyning 99,-
    -SD-kort 8GB (Class 10) 149,-
    -HDMI-kabel (1 meter) 49,-
    -Ethernet kabel (3 meter) 39-
    -Multicomp Case 79,-


    +
    Ekstern WD My Book 3 TB, m. egen strømforsyning: 940,-



    Er der noget af det som du mener er helt hul i hovedet?
    - Eller er der noget du hellere vil anbefale frem for det andet?


    Endnu engang tusinde tak for hjælpen Bit Phreak !
    Dit brugernavn bliver indgraveret på toppen af min case ;-D

  • Ved du i øvrigt om man kan benytte Spotify på Raspberry Pi ?
    - Hvis ikke, kan det jo faktisk være at BoxeeBox er et bedre valg for mig,
    da man i BoxeeBox har adgang til sine playlister på Spotify.


    Dog er interface på BoxeeBox ikke ligeså lækkert som i XBMC, meeeen i sidste end handler det nok mest om at boksen er brugbar, jf. ens behov..

  • denne remote er super god og kan alt hvad der er behov for
    http://www.edbpriser.dk/fjernbetjening/hauppauge-mc-remote-control-kit-id-642781.aspx



    nu ved jeg ikke hvad det er for et sd kort du har fundet
    men dette her er super godt og før det hele til at køre lidt mere glidende end dem der er inde på raspberrypi.dk
    http://www.edbpriser.dk/hukomm…1-class10-id-7334037.aspx



    kabler kan jeg anbefale at du køber hos avexperten.dk hvor fx et 0,5m hdmi kabel koster 17kr