Hvorfor MP3, når Wav eksistere?

  • Jeg søger et sted, hvor jeg kan downloade musik i wav-format. Jeg vil påstå, at vores linier er ved at være der, hvor det ikke giver mening, at hente det i MP3. Diskplads, burde heller ikke være noget problem. Hvad synes I. Står jeg helt alene her? Og hvis I kender et sted, hvor der findes musik til download i wav, så sig endelig til ! ! !

  • Det hele afhænger af bitrate. 128-192 kbps MP3 vs wav = ingen hørbar forskel.


    >192 kbps MP3, så kan jeg høre forskel i nogle typer musik og ikke i andre.


    320 kbps MP3, så kan jeg høre forskel i alle typer musik.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Woqini
    Det hele afhænger af bitrate. 128-192 kbps MP3 vs wav = ingen hørbar forskel.


    >192 kbps MP3, så kan jeg høre forskel i nogle typer musik og ikke i andre.


    320 kbps MP3, så kan jeg høre forskel i alle typer musik.


    Hvad er det for noget vrøvl!
    Du mener seriøst du ikke kan høre forskel på en 128kbps MP3 fil og en 1411kbps WAV fil?
    Der er trodsalt kun én kvalitet i WAV - det er raw - så er det en cd i stereo hedder den 1411kbps ~ 44100khz, 16bit.
    Men du kan derimod godt høre forskel fra en 128kbps MP3 til en 320kbps MP3... Det giver jo ikke mening, vel? ;)

  • Nåh jo, glemte lige: Men du har da ret i, det hele afhænger af bitrate hvordan det lyder - men det er jo egentlig ikke det OP's spørgsmål går på, det virker som om han er udemærket klar over det. :crazyeyes:


    No hard feeling, prøver ikke være provokerende - men nærmere oplysende. Håber ikke du misforstår.

  • Altså du kan høre forskel på 320 og så en wav, men du kan ikke på en 128 og så en wav. Det må jo være omvendt. 128 er jo lavere kvalitet end 320.


    Men hvordan laver jeg en lossless flax fil om til wav. Eller skal filen hedder raw og så kan Nero selv finde ud af det?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af skumhest
    Altså du kan høre forskel på 320 og så en wav, men du kan ikke på en 128 og så en wav. Det må jo være omvendt. 128 er jo lavere kvalitet end 320.


    Men hvordan laver jeg en lossless flax fil om til wav. Eller skal filen hedder raw og så kan Nero selv finde ud af det?


    Hvorfor alle de omkonverteringer?
    Flac, Apple Lossless, WAV - de er i princippet samme format...


    Flac: Open source format
    Apple Lossless: Opfundet af Apple
    WAV: Medopfinder, Microsoft


    Kvaliteterne de findes i er de samme, de er i realiteten alle et RAW format.
    FLAC/AL er bare en nyere udgave af de samme principper der ligger bag WAV.


    Der findes ikke et format der ender på RAW når vi snakker lyd, RAW lyd er jo en live koncert.
    I computerverdenen snakker man som typisk de tre nævnte formater, WAV, FLAC alle AL - alt afhængig af om man er til Open Source, Mac eller Windows.



    Håber det gav mening.

  • ATOMAC - En dag.. Bare en dag, så skulle du prøve at klikke på knappen "Rediger" .
    Yderst brugbar..
    Der er 10 post i denne tråd. 6 af dem er fra dig.


    Til topic.. Jeg er fint tilfreds med 320kbps mp3'ere.. Men ville naturligvis ikke brokke mig over at kunne få snavset ned i WAV eller lign. i stedet. Dog må jeg sige, at jeg sjældent downloader, men ripper i stedet CD'erne jeg køber over på god kvalitets Mp3 i stedet.
    Og 128kbps.. Det er alligevel for ringe til mine ører.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet 3 gange, sidst af urbananen ().

  • LOL!! :T jeg fik byttet om på rækkefølgen. Jeg må f.... have været morgentræt da jeg skrev.


    Jeg mente ....


    Det hele afhænger af bitrate. 128-192 kbps MP3 vs wav = Der er hørbar forskel.


    >192 kbps MP3, så kan jeg høre forskel i nogle typer musik og ikke i andre.


    320 kbps MP3, så kan jeg IKKE høre forskel på wav og mp3.


  • :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af skumhest
    Lige et sidste spørgsmål. Lad os sige, at jeg købte en flac fil hos Cph-records og gerne ville brænde den på en cd i den gode kvalitet. Kan Nero så klare dette?


    Boing.


  • Hvis du har bare et nogenlunde anstændigt anlæg og dine ører ikke er komplet ødelagte af en højtråbende kone, eller lignende, så bør du altså være i stand til at høre om der er fjernet 80% af alle data i din musik.
    Så enten har du aldrig sat dig ned og lyttet forskel, eller også har du et skod anlæg.


    Lige en til Skumhest, så er det vist ikke muligt at have meta-tags i WAV, derfor bruger jeg selv FLAC til min Squeezebox transporter.
    Jeg anvender i øvrigt OJOSoft til at konvertere mellem forskellige formater.

  • Altså nu siger du Boing. Men min version af Nero vil ikke genkende, hverken Flac eller mp4 fra apple. Skal jeg bruge et plugin? Hvis ja, hvordan gør jeg dette, eller skal jeg "bare" have en nyere version?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af skumhest
    Altså nu siger du Boing. Men min version af Nero vil ikke genkende, hverken Flac eller mp4 fra apple. Skal jeg bruge et plugin? Hvis ja, hvordan gør jeg dette, eller skal jeg "bare" have en nyere version?


    Hvilken version har du ? Ja, du skal bruge dette. Du skal bare smide .dll-filen ind i Nero's plugin-mappe. Lukker Nero og starter det op igen. Så burde det virke. Jeg har selv version 8, og det virker fint.