Bedste setup med højtaler

  • Hey tweakers :)


    Har et lille "problem" hvis du kan kalde det. Jeg har et lille værelse, godt 8-9 m2. Ikke meget, så jeg må bruge pladsen fornuftig.


    Har et anlæg som er forholdsvist godt, gav 15.000kr for det, så det er udemærket. Derfor vil jeg også gerne have den optimale lyd ud af det, når jeg sidder ved computeren, hvor anlægget er sluttet til.


    Pt. ser værelset sådan her ud: (billed nedenfor)


    H1 og H2 er hvor højtalerne står lige pt, og FS er forstærkeren. Den runde blå cirkel er hvor jeg sidder normalt. Men har lidt på fornemmelsen at det ikke er en optimalt opsætning, med hensyn til hvordan lyden er for mig, når jeg sidder der.


    Så tænkte på, om der er nogle retningslinjer, om hvordan det skal stå, for at lyden er optimal?
    Eller om i kender noget til det, og vil dele ud af jeres erfaring.


    Håber i kan/vil hjælpe :)


    Mads

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

    Rettet 2 gange, sidst af AbeTis ().

  • hvis der er nogen retningslinjer ville jeg gætte på der står noget i manualen.
    Nå men, jeg har også lige købt anlæg, og mit værelse er nok i samme stil som dit.
    Jeg valgte at smide mine højtalere op på vægen. Det ville svare til den væg hvor du har dit store bord ved, og det er jeg meget tilfreds med :D

    MSI Z77A-GD65 / 16 GB Crucial ballistiX 1600 mhz / I7 3770k / EVGA GTX 670 FTW SLI / Corsair HX 850W

    Venter på et Corsair Obsidian 900D

  • Generelt siger man at den optimale placering er så diskanterne er i lyttehøjde (ørehøjde) samt at der skal være samme afstand mellem højttalerne som der er ud imod dig fra midten af afstanden mellem dem (altså, en ligebenet trekant).
    I de fleste tilfælde kan det ikke lade sig gøre i et normalt hjem, og på den afstand du sidder og det lytteniveau du kommer til at spille når lokalet ikke er større - så er det fuldstændig ligemeget om de står som de gør nu eller om du gør som beskrevet - du vil kunne MÅLE en forskel, men hovedet på blokken, helt sikkert ikke kunne høre én tone forskel.
    Selvfølgelig, medmindre der er mindre ressonans eller andre ting hvis de står anderledes - men det har som sådan ikke noget med placeringen at gøre, det ville også kunne fjernes med andre metoder.


    Placering af en højttaler er selvfølgelig super essentielt for at få den optimale lyd, men se det nu i forhold til hvor det bruges og så giver det ikke meget mening at flytte den ene højttaler 10 cm i dit tilfælde her.
    Snakker vi en hjemmebiograf vil perfekt højttaler placering straks være mere kritisk, da du der typisk vil sidde på 2.5 - 3 meters afstand som minimum samt der er en del flere lydindtryk i spil end "bare" højre og venstre højttaler.


    ..af ren nysgerrighed, hvad udstyr har du?


    :cheers:

  • Som ATOMAC skriver så betyder det ærlig talt ikke særlig meget i et lille lokale som dit.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hej.


    Hvilket anlæg har du ? - ellers er det lidt svært. Det ville være lettere hvis vi fik et pic af værelset.


    Med 8-9m[SIZE=7]2[/SIZE] håber jeg det er nogle mindre højttalere. Ellers kan der hurtigt opstå mudret lyd og dårlig spredning, bla. på grund af roomgain og faseproblemer og den lille mængde plads. Man skal aldrig kun vælge anlæg efter egen smag, men også efter hvordan rummet er lavet.


    Men det er jo ligemeget når du har købt det ;)


    Den bedste måde man kan gøre det på er at bruge måleudstyr fx. som Clio. Hvis man ikke har det, må man prøve sig frem.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af AT0MAC
    Generelt siger man at den optimale placering er så diskanterne er i lyttehøjde (ørehøjde)


    Det kommer helt an på hvordan kabi og delefilter er lavet.

  • Sengen skal stå i modsatte ende af værelset, midt på væggen (drejet 90 grader), med en højttaler i hver ende.
    Skabet rykker du ned i den modsatte ende af værelset.
    Skrivebordet drejer du 90 grader og placerer midt i rummet.


    Måske ikke den mest funktionelle løsning, men nok den med bedst potentiale til god PC lyd ;)

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

  • Hey


    Jeg har 2x Dali Ikon 6 og en NAD C372.


    Men kan godt se hvad i mener.. hader også mit værelse for at være så bette.

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-