Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 31. januar 2008, 13:36

Ja hej vil egentligt bare gerne vide hvad benchmark er og hvordan man bruger det.

-FredeK

2

torsdag, 31. januar 2008, 13:46

Benchmark er bare et andet ord for test -på en måde... :)

3DMark xx er f.eks. et test/benchmark program. Det bruges til at måle ydelse i 3D grafik. SuperPi er et program der regner Pi ud med x antal decimaler, f.eks. 1 million. Der er faktisk en tråd i denne sektion hvor det gælder om at få den bedste tid ved lavest mulige hastighed på processoren...

Sådan findes der forskellige programmer til alt muligt!

* 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
* SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

3

torsdag, 31. januar 2008, 16:50

Ok tusind tak

4

torsdag, 31. januar 2008, 17:09

Citeret

Oprindeligt indlæg af fredek
Ja hej vil egentligt bare gerne vide hvad benchmark er og hvordan man bruger det.

-FredeK

Google er din bedste ven ;)

http://www.google.dk/search?client=firef…le-s%C3%B8gning

Evt. Kig på definitionerne af Benchmark... :)

"All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them." - Galileo Galilei

"Man skal ikke accelerere geologiske fragmenter i ballistiske baner, når man selv. residerer i et transparent domicil"

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Phoque" (31.01.2008, 17:10)

5

torsdag, 31. januar 2008, 21:42

Benchmarking er sammenligning og med hensigt på optimering.... Du kan da lige få en kort lille tekst... ;)

Jeg er i øvrigt ikke enig med min egen besvarelse herunder, men skrev hvad læren/censor ville se...
- Skulle kort forklare om benchmarking..

f) Lav en kort beskrivelse af idéen bag benchmarking-metoden, som kan give de to direktører et indtryk af metodens muligheder.

X er uanset analysens udfald klar over, at fremtiden stiller store krav om øget effektivitet.

Han er i sin arbejdsgiverforening blevet gode venner med direktøren for en større metalvarefabrik, der arbejder med helt andre produkter. Den nævnte fabrik er ca. 3 gange større end Jørgen Dues, men han overvejer alligevel, om det kunne være relevant at igangsætte et benchmarking-projekt. Da hverken Jørgen Due eller hans direktørkollega har særlig erfaring på dette område, har han bedt om jeres assistance på nedenstående to områder:

Koncept:
Konceptet i benchmarking er sammenligning, finde fordele/ulemper, optimere således at bedst mulige resultat fremkommer – under denne proces, at tage lære af andres fejl og gode trin.

Benchmarking foregår på strategisk niveau.

Ved benchmarking har man 5 faser:
1) Internal Study and Preliminary Competitive Analyses.
2) Developing long-term commitment to the benchmarking project and coalescing the benchmark team.
3) Identify benchmarking partners
4) Information-gathering and sharing methods.
5) Taking action to meet or exceed the benchmark.

Første fase:
Valg & sammenligning.
Ved første fase vælges indenfor hvilket område virksomheden ønsker at sammenligne sig. Dette kan eksempelvis være indenfor produkt.
Yderligere sammenlignes virksomhedens niveau med branchens standard.

Anden fase:
Adaption
Anden fase er adaption af processen, nedsamle folk til at gøre undersøgelsen mulig, sørge for den fornødne support fra ledelse såvel som autorisation, påvirke ansatte til at foretage forandring.
Anden fase bør inkludere personale fra alle niveauer i virksomheden.

Tredje fase:
Partnere
I tredje fase identificeres partnere, partnere som ligeledes ønsker at benchmarke, ydereligere er der følgende kriterier:
• Størrelse af partnere.
• Antal af partnere.
• Position i henhold til partnerne.
• Tilliden til partnerne.

Fjerde fase:
Indsamling af data

Fjerde fase omhandler to parametre: typen af information som indsamles og metoder som den indsamles på.

Der findes tre klasser af information som en virksomhed kan fokusere med hensigt på:
• Produkt orienteret benchmarking
• Funktionalitet orienteret benchmarking
• Strategisk orienteret benchmarking

Metoder:
• Præstationsmålings benchmark
• Database benchmarking
• 3. parts benchmarking
• Kooperativ benchmarking

Præsentationsbenchmarking:
Identifikation af specifikke præstationsmål som virksomheden gerne vil forbedre i forhold til konkurrenter.

Database benchmarking:
Database benchmarking er anvendelse af databaser fra eksempelvis externe konsulenthuse såvel som industri- brancheorganisationer, til at analysere virksomhedens præstationer i forhold til konkurrenterne.

3. parts benchmarking
Sammenligning af virksomheder, dette kan være i branchen såvel som potentielle indtrængere (hvis man ser på det som Porters Five Competitive forces)

Kooperativ benchmarking:
Sammenligning af virksomheder.
Til forskel fra 3. parts benchmarking opstår dette benchmark gennem frivilligt samarbejde mellem organisationer.

Femte fase:
Handling
Femte fase er implementering af resultatet for benchmarking, tilpasning, optimering.

Jeg er narcissist...
No2 er bare ikke godt nok for mig...
Se mig, hør mig, dyrk mig, men stil aldrig spørgsmålstegn..
^^ Så er den på plads, heh

6

torsdag, 31. januar 2008, 22:03

Citeret

Oprindeligt indlæg af BP#1
Benchmarking er sammenligning og med hensigt på optimering.... Du kan da lige få en kort lille tekst... ;)

Jeg er i øvrigt ikke enig med min egen besvarelse herunder, men skrev hvad læren/censor ville se...
- Skulle kort forklare om benchmarking..

f) Lav en kort beskrivelse af idéen bag benchmarking-metoden, som kan give de to direktører et indtryk af metodens muligheder.

X er uanset analysens udfald klar over, at fremtiden stiller store krav om øget effektivitet.

Han er i sin arbejdsgiverforening blevet gode venner med direktøren for en større metalvarefabrik, der arbejder med helt andre produkter. Den nævnte fabrik er ca. 3 gange større end Jørgen Dues, men han overvejer alligevel, om det kunne være relevant at igangsætte et benchmarking-projekt. Da hverken Jørgen Due eller hans direktørkollega har særlig erfaring på dette område, har han bedt om jeres assistance på nedenstående to områder:

Koncept:
Konceptet i benchmarking er sammenligning, finde fordele/ulemper, optimere således at bedst mulige resultat fremkommer – under denne proces, at tage lære af andres fejl og gode trin.

Benchmarking foregår på strategisk niveau.

Ved benchmarking har man 5 faser:
1) Internal Study and Preliminary Competitive Analyses.
2) Developing long-term commitment to the benchmarking project and coalescing the benchmark team.
3) Identify benchmarking partners
4) Information-gathering and sharing methods.
5) Taking action to meet or exceed the benchmark.

Første fase:
Valg & sammenligning.
Ved første fase vælges indenfor hvilket område virksomheden ønsker at sammenligne sig. Dette kan eksempelvis være indenfor produkt.
Yderligere sammenlignes virksomhedens niveau med branchens standard.

Anden fase:
Adaption
Anden fase er adaption af processen, nedsamle folk til at gøre undersøgelsen mulig, sørge for den fornødne support fra ledelse såvel som autorisation, påvirke ansatte til at foretage forandring.
Anden fase bør inkludere personale fra alle niveauer i virksomheden.

Tredje fase:
Partnere
I tredje fase identificeres partnere, partnere som ligeledes ønsker at benchmarke, ydereligere er der følgende kriterier:
• Størrelse af partnere.
• Antal af partnere.
• Position i henhold til partnerne.
• Tilliden til partnerne.

Fjerde fase:
Indsamling af data

Fjerde fase omhandler to parametre: typen af information som indsamles og metoder som den indsamles på.

Der findes tre klasser af information som en virksomhed kan fokusere med hensigt på:
• Produkt orienteret benchmarking
• Funktionalitet orienteret benchmarking
• Strategisk orienteret benchmarking

Metoder:
• Præstationsmålings benchmark
• Database benchmarking
• 3. parts benchmarking
• Kooperativ benchmarking

Præsentationsbenchmarking:
Identifikation af specifikke præstationsmål som virksomheden gerne vil forbedre i forhold til konkurrenter.

Database benchmarking:
Database benchmarking er anvendelse af databaser fra eksempelvis externe konsulenthuse såvel som industri- brancheorganisationer, til at analysere virksomhedens præstationer i forhold til konkurrenterne.

3. parts benchmarking
Sammenligning af virksomheder, dette kan være i branchen såvel som potentielle indtrængere (hvis man ser på det som Porters Five Competitive forces)

Kooperativ benchmarking:
Sammenligning af virksomheder.
Til forskel fra 3. parts benchmarking opstår dette benchmark gennem frivilligt samarbejde mellem organisationer.

Femte fase:
Handling
Femte fase er implementering af resultatet for benchmarking, tilpasning, optimering.

En virksomheds Benchmark kan ikke helt sammenlignes med en computer hardware benchmark

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Cyclups" (31.01.2008, 22:04)

7

torsdag, 31. januar 2008, 22:43

Kan det sagtens - dog er der altid nuancer.

Benchmarking af IT er ligeledes sammenligning - sammenligning på diverse punkter, finde fordele og ulemper, og lur mig om virksomhederne også lærer af hinandens fejl såvel som success...

Men nej, somsagt er jeg ikke helt enig i min tekst, er dog ret sikker på hvad benchmarking er... Skal stå ved "OC camp" og give den gas til Cebit - overbevise medier, mulige distributører, eksisterende distributører og lignende... Så bør være nogenlunde inforstået :razz:
Jeg har dog fået besked om jeg ikke skal være kong gulerod, skal stå i skyggen af en græker "Hipro5"

Jeg er narcissist...
No2 er bare ikke godt nok for mig...
Se mig, hør mig, dyrk mig, men stil aldrig spørgsmålstegn..
^^ Så er den på plads, heh

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.