Oprindeligt indlæg af Happy^
Oprindeligt indlæg af Tweak.dk
Oprindeligt indlæg af Happy^
Hmm 2x Raptor i RAID (synes det ser lidt lavt ud?!):
Med det resultat vil jeg væde med at du kører med Windows XP og NTFS? Har jeg ret?
Yes mester, du har ret
Tænkte jeg nok
Der er en "feature" i den NTFS.sys der er i Windows XP, der gør at læse hastigheden bliver halveret eller det der er værre.
Det skyldes at Windows XP understøtter 2 processorer, og at Microsoft ikke ønsker at man bruger Windows XP som en mindre server.
Der for er der en lille indbygget feature i NTFS filsystemet, der gør at læse ydelsen bliver sat væsentligt ned når flere kriterier er opfyldt.
Det er NTFS + RAID, som oftest bliver set som SCSI selv om det er IDe på flere nyere bundkort.
Det er ikke alle controllere NFTS.sys ser som en "rigtig" SCSI RAID controller, men når filsystemet tror at her er kriterierne opfyldt, så sættes ydelsen ned.
Man vil jo normalt bruge NTFS på en server, og når NTFS.sys så samtidig ser at hovsa der er en SCSI RAID controller, så så sættes hastigheden bare ned for at "tvinge" en til at købe en server licens.
Hvorfor alle IDE RAID controllere ikke gør at denne "feature" træder i kraft ved jeg ikke. Men jeg har set det rigtig mange gange. Og det er IKKE en fejl fra Microsoft's side. De har beskrevet denne "feature" og har meldt ud at der ikke kommer et hot-fix da det IKKE er en fejl.
Windows 2000 Pro har ikke denne feature, og hvis man benytter FAT32 under Windows XP sættes ydelsen heller ikke ned.
Man kan ikke benytte NTFS.sys fra Windows 2000 på Windows XP, da de 2 filsystemer ikke er helt ens.
Men den NTFS.sys der er i Windows 2003 server skulle faktisk kunne bruges. Og den har selvfølgelig ikke featuren.