VISTA fordele

  • Hi


    tænkte at lave en tråd med vista fordele..



    * Formatering og vista nyinstallering på en 500GB hdd på 20min


    * Formaterings menuen er i "windows" format, meget bruger venligt


    * Vista aero`s vinduerne køre som i filmen Swordfish, totalt flydene


    * Harddisk der ikke er i "brug" men tilslutted suger ikke strøm


    * "Glemmer" man at slukke PCen, slukker den selv efter 30min, med mindre den arbejder



    post endelig dine indput



    cheers

  • Fordele ved Vista hos mig er at jeg får genopfrisket hvor meget jeg nu elsker Linux :)


    Den store hverdags erfaring har jeg ikke, da min stationær har Vista og den eksistere kun til at afspille serier og musik. Men umiddelbart er jeg glad for at Vista er så klar efter installation mht. drivers og opdatering via Windows Update, dog mangler Microsoft lige at tage skridtet fuldt ud hen imod Linux's repository, men kræver tildels så mere open source software til windows platformen.

  • Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg bruger vista, eneste grund var nok DX10 den gang.
    Men jeg har prøvet at installere xp igen, men den mangler bare en masse features som jeg ikke lige kan leve uden nu.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

    • Lir
    • Sidebar
    • Brug af RAM som cache i stedet for en slags "tank".
    • Søgefunktion i Start


    Umiddelbart er Vista et ok system, selv når man kigger en gang under skallen, som vi kender med GUI og lir, men M$ har ikke kunnet markedsføre det ordentligt, og har IMO lavet masser af brølere, hvor den største klart er at tvinge folk til at bruge vista for at kunne bruge dx10 for eksempel. XP er jo langt fra dødt...


    Vista kunne IMO godt have brugt et par måneder ekstra inden for murene i Seattle for at få lukket flere bugs, og bl.a få tweaket den nye RAM styring (igen, Vista bruger RAM som cache).


    Desuden er der den slemme, slemme UAC. Klart en detalje der i det mindste skulle kunne vælges fra eller til under installationen af Vista, en lille, men rimelig irriterende detalje for dem der ikke har brug for det.


    Sidebar'en er en nydelig tilføjelse, som jeg dårligt kan leve uden. Ikke bare giver den mulighed for at lave flere ure for whatever tidszoner der er relevante, men andre ting såsom Google søgninger kan laves hurtigt og nemt herfra... dejligt.


    Jeg vil sige, at hvis M$ spænder hjemen, så vil windows 7 klart blive et OS der er værd at vente på... glæder mig rimelig meget til hvad det nye filsystem, WinFS kommer til at byde på ;)


    Det vil klart være en fordel at M$ tager noget med fra Linux repository systemerne (yum, emerge og apt), og evt. laver noget service halløj til at folk kan lave og hente gratis programmer til deres OS samtidig med at de opdaterer samtlig kode fra i386 standarden til, say i686. Vista sidder stadig fast i i386 optimeret kode, hvilket forhindrer det i at udnytte ens hardware fuldt ud, modsat Arch Linux, der er optimeret fuldstændigt til i686 platforme. Vista kan i forvejen ikke køre ordentligt på pre-i686 CPU'er, så det vil klart være en fordel at windows 7 vil kunne udnytte moderne hardware bedre end tidligere Windows udgaver.


    btw. en uattended win xp ligger på maskinen efter en halv times tid, og en optimeret Vista install kan laves på kortere tid (ca. 10-15 min) hvis man har et hurtigt dvd drev og en hurtig harddisk ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • "Umiddelbart er Vista et ok system, selv når man kigger en gang under skallen, som vi kender med GUI og lir"


    Er så langt fra rigtigt, ser man under skallen på Vista ser man et system som er ved at bukke under for sin egen vægt.
    Et af de problemmer Microsoft ikke rigtig har turdet at tage stilling til er bagudkompilitet. Hver generation af windows har altid sørger for at den var kompatible med den forgående version, før at gøre en stor ting simplet, betyder dette at windows begynder at nå det punkt hvor ændringer i kildekoden har en domino effekt igennem systemmet og besværliggøre derfor, eller nok rettere sagt, begrænser den vidre udvikling af systemmet.

  • jeg forstår stadig ikke den måde ms laver operativ systemer på...hver gang laver de et bug fyldt os, der er endnu langsommere end det sidste.......hvad med at lave en light version der er ekstremt billig, men hvor der faktisk ikke er ret meget pre-installeret..........som er optimeret til bedste ydelse til fx gaming. jeg har sq ikke brug for IE, WMP osv osv.......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    jeg forstår stadig ikke den måde ms laver operativ systemer på...hver gang laver de et bug fyldt os, der er endnu langsommere end det sidste.......hvad med at lave en light version der er ekstremt billig, men hvor der faktisk ikke er ret meget pre-installeret..........som er optimeret til bedste ydelse til fx gaming. jeg har sq ikke brug for IE, WMP osv osv.......


    Nej men det har 9 ud 10 andre brugere - Den "normale" PC bruger gider jo ikke bruger flere timer på at lede efter programmer til det ene og det andet.


    jeg forstår helt fint MS de laver en samlet løsning som lagt de fleste er tilfredse med.


    Mvh Stubkier

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    jeg forstår stadig ikke den måde ms laver operativ systemer på...hver gang laver de et bug fyldt os, der er endnu langsommere end det sidste.......hvad med at lave en light version der er ekstremt billig, men hvor der faktisk ikke er ret meget pre-installeret..........som er optimeret til bedste ydelse til fx gaming. jeg har sq ikke brug for IE, WMP osv osv.......


    Windows Server 2008 enterprise -.- nuff said. den er ikke billigere og der er IE og WMP med osv. osv. men den er bare en smule til en del bedre end vista.


    Understøtter 2 terabyte ram eller sådan noget i 32-bit.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

    Rettet en gang, sidst af RAC ().


  • så kan de jo betale ms det dobbelte for at finde det til dem......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Ingen tvivl om at Vista installationen er hurtigere end de forgående Windows versioner, men format af en 500 GB HDD + vista installation på 20 min ? ... ej den er der vel ingen der hopper på. og lad nu være med at sig at "quick format" er en format :crazyeyes:


    Øhm, spindown? :ph34r:


    Øhm, power scheme? :ph34r:


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    jeg forstår stadig ikke den måde ms laver operativ systemer på...hver gang laver de et bug fyldt os, der er endnu langsommere end det sidste.......hvad med at lave en light version der er ekstremt billig, men hvor der faktisk ikke er ret meget pre-installeret..........som er optimeret til bedste ydelse til fx gaming. jeg har sq ikke brug for IE, WMP osv osv.......


    Tror heller ikke at det er meningen at man skal forstå hvorfor de gør som de gør. Egentlig kan de jo gøre som de vil da jo i praksis egentlig har et verdensomspændende monopol.


    Men du kan jo altid ændre på indholdet af windows og opsætningen, så det er vel ikke så galt igen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Ingen tvivl om at Vista installationen er hurtigere end de forgående Windows versioner, men format af en 500 GB HDD + vista installation på 20 min ? ... ej den er der vel ingen der hopper på. og lad nu være med at sig at "quick format" er en format :crazyeyes:


    ? når jeg smider vista CDen i og kommer ind i vista formaterings/installations menuen
    er der da ikke noget der hedder "quick format"


    man sletter den tidligere os partition, laver en ny, og trykker formater
    hvilket den gør lige hurtigt om det er en 50GB eller 500GB hdd = øjeblikligt
    og så installere vista, hvilket tager ca. 20min.


  • hvilket er quick format. Hvis du virkelig vil formatere den ordenligt tager det en del tid ekstra.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • * Formatering og vista nyinstallering på en 500GB hdd på 20min
    På 20 minutter, det er vidst kun en skrøne. Derimod kan du få en lynhurtig installation med distributionen Debian, som samtidig er uhyre brugervenlig.


    * Formaterings menuen er i "windows" format, meget bruger venligt
    Hvis du vil have brugervenlighed er Ubuntu mindst lige så langt fremme som Windows, personligt synes jeg det er hurtigere, nemmere og mere overskueligt i Ubuntu.


    * Vista aero`s vinduerne køre som i filmen Swordfish, totalt flydene
    Vista Aero suger ram, som en teenager suger Cola på McD. Derimod compiz til Unix kører så let samtidig med at man får mange sjove effekter.


    * Harddisk der ikke er i "brug" men tilslutted suger ikke strøm
    Læste lige at ACER ville bruge Linux på deres bærbare, da det ville øge batteriets varighed fra 5 til 8 timer.


    * "Glemmer" man at slukke PCen, slukker den selv efter 30min, med mindre den arbejder
    Personligt vil jeg da mene at denne funktion er yderst irreterende, jeg går da tit fra min computer i et godt stykke tid, og ville da være træt af hvis den var slukket når jeg kom tilbage.


    ... Eneste fordel jeg kan se ved Windows og Vista (DX10) er egentlig alle de spil der bliver udviklet til denne platform, og er også eneste grund til at jeg har Windows liggende på min harddisk.


    Tror der er lagt op til at jeg får et par flade fra et par Windows-fanboys nu ;D

    AMD Athlon 64 Processor 3400+
    2048MB DDR PC3200 RAM
    ATI HD4850 512MB DDR3

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RAC
    hvilket er quick format. Hvis du virkelig vil formatere den ordenligt tager det en del tid ekstra.


    der er da ikke noget der hedder "quick" format i vista`s installations vindu ?


    der er da kun en option der hedder "formater" ?

  • hmm, hvordan kan folk så sidde og sige...




    asgerbj: På 20 minutter, det er vidst kun en skrøne


    RAC: hvilket er quick format. Hvis du virkelig vil formatere den ordenligt tager det en del tid ekstra.


    GrillRotten: men format af en 500 GB HDD + vista installation på 20 min ? ... ej den er der vel ingen der hopper på. og lad nu være med at sig at "quick format" er en format




    :crazyeyes: