Mapper er låst

  • Jeg har haft en bærbar med Windows Vista som gik i stykker, og som ikke kunne betale sig at reparerer på (Det var enten bundkort eller grafik kort som var defekt). Jeg gik derfor ud og købte en ny i stedet og pillede harddisken ud da der er masser og billeder og dokumenter som er vigtige for mig.


    Regnede med at jeg bare kunne putte den i sådan en ekstern harddisk med usb og så kopierer alle de filer jeg havde brug for. Jeg kan også komme ind på harddisken, men når jeg prøver at kopierer eller åbne de filer, siger den, at jeg ikke er administrator og ikke har adgang til filerne.


    Jeg har prøvet at boote på den eksterne harddisk, men den siger den mangler nogle filer.


    Er der nogen der ved om der findes et program til at låse det op? Har bruger navn og password.


    Nogen der kan hjælpe, da det er vigtige filer jeg står og mangler.


    Mvh René

  • Eneste måde jeg lige kan huske er denne


    Slå simpel fil deling fra (folder options)
    Højreklik på den mappe du vil ha adgang til, du kan nu se der er kommet en ekstra fane der hedder security, her klikker du på advanced > owner > marker din nuværende bruger > klik af i replace owner... > tryk apply


    Jeg sidder på eng xp, så du må selv lige oversætte, hvis det ikke virker så er det mig der har glemt noget :)

  • Jeg har ikke den ekstra fane som hedder security. Kan det være fordi jeg nu sidder med XP istedet for Vista?


    I såfald det er rigtigt, er der en anden måde jeg kan få adgang til filerne?


    Det skal også siges at det ikke kun er mapper som er låst, men f.eks også word filer, hvor jeg så prøver at åbne dem siger den, at jeg ikke har retighederne.


    René

  • Det hjalp. Tusind tak for hjælpen


    Til andre som har samme problem, kan jeg fortælle at med windows XP professional skal man logge på i fejlsikret tilstand. Så får man den ekstra fane der hedder sikkerhed (security).


    Tak endnu engang. Skal man gøre noget, når man har fået løst problemet herinde?


    mvh Rene