Big time noob i server

  • Hej med jer.


    Jeg er en big time noob i server området, det vil sige jeg ved intet, om server, men jeg vil gerne vide noget, så jeg nogle kan hjælpe mig med par spørgsmål.


    1: Hvilken progammer skal jeg bruge som førstegangsbruger
    2. hvordan opretter jeg en hjemmeside på serven
    3: hvordan opretter jeg en mailserver


    Jeg har 2 computter


    PC 1 OPS: vista
    PC 2 OPS: 2000


    Min plan var at jeg kunne bruge PC2 til server, så jeg håber nogle kan hjælp mig fra bunden af og opad


    På forhånd mange tak.

  • Altså du vil bruge Windows 2000 som server eller hvordan skal det forståes?


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • For at kunne få noget (ordentligt) hjælp må du lige specificere hvad det er du har brug for. Hvad skal den server lave?


    Er det til egen intern brug, eller er det til at hoste en hjemmeside til nettet (hvis det er det sidste skal du også være obs på størrelsen af din upload)
    Skal den bruges til fildeling lokalt?
    Skal du bruge php, mysql, asp, whatever


    Til sidst, hvorfor vil du have egen server, hvis det kun er hjemmeside/mail - det kan købes langt billige (du kommer til at bruge en del strøm) ved at finde et ordentligt web-hotel.


    Mvh
    Jacob ask

  • det er både host en hjemmeside, FTP, det er til intern og Extern.


    php, mysql, asp, jeg er ikke sikker på hvad det er,
    min internets er på 10/10 Mbit.


    og ja jeg vil bruge den computter som der 2000 på som serven hvis det er en god ide


    eller skal bruge et andet OPS til det.

  • Hejsa ghettolover og velkommen til tweak.dk.


    Jeg har flyttet din tråd til Software da det umiddelbart er her din forespørgsel hører hjemme. Hvis du fremover evt. er i tvivl om hvor de enkelte tråde skal placeres kan du altid finde hjælp her, hvor du også kan finde mange andre oplysninger.


    Nu hvor jeg er i gang med at henvise til en masse læsestof vil jeg også gerne gøre ekstra opmærksom på reglerne samt hvordan du skal forholde dig til spørgsmål om kopiering her på siden.


    Skulle du have nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte mig, eller en anden fra teamet, og så kan vi være behjælpelige med at svare på dem.


    Jeg håber du får en rigtig god tid her på siden, og er frisk på at dele det du ved med os andre.


    Mvh


    Heidi | Tweak.dk Crew

  • Hej Du!


    Du kan give din "server" en statisk IP på det interne netværk.
    Installér WAMP (Freeware - Apache, MySql, PHP, m.m.)
    Lav port forwarding i routeren på de relevante porte til den nye statiske IP.