Kopiering - hvad må jeg?

  • Hvad må jeg på tweak.dk?

    • Du må gerne spørge om hvilket brænderprogram andre brugere bruger.
    • Spørge om hjælp til hvordan du downloader video fra Youtube, m.v.


    Hvad må jeg ikke på tweak.dk?

    • Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer en CD/DVD/spil m.v. da dette går ind under reglerne om fremmed medhjælp.
    • Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer f.eks. musikken fra en DVD eller et spil.
    • Du må ikke spørge om hjælp til hvor du kan finde no-cd cracks og hvordan de anvendes.
    • Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du fjerner DRM fra musik købt online.


    Hvad må jeg ifølge loven?


    Musik

    • Du må gerne tage en kopi af en cd, hvis du ikke bryder en kopispærring.
    • Du må dog gerne bryde en kopispærring for at kunne lytte til musikken.
    • Du må gerne lave en digital kopi af en cd for at kunne lytte til den på din mp3-afspiller.
    • Du må gerne downloade musik fra en netradio.
    • Du må gerne kopiere en cd og spille den hjemme, til en privat fest, på dit arbejde, i skolen, i bilen, i sommerhuset osv.


    Film

    • Du må godt optage en film i fjernsynet, hvis det er til dig selv eller din husstand. Hvis kopien er analog, må du også lave enkelte kopier til dine venner og bekendte.
    • Du må gerne kopiere en DVD til brug på en anden DVD-afspiller, fx. hjemme eller i sommerhuset.
    • Du må gerne bryde en regionskode på en DVD.


    Spil

    • Du må gerne lave en sikkerhedskopi af et spil.
    • Du må gerne lave en kopi af et spil, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet.


    Bøger

    • Du må gerne lave en digital kopi af en bog, en avisartikel m.v., hvis det der kopieres fra er lovligt, og hvis kopieringen er til personlig brug for dig selv eller din husstand.


    Programmer

    • Du må gerne lave en sikkerhedskopi af et program.
    • Du må gerne have en kopi af et program, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte programmet.


    Hvad må jeg ikke ifølge loven?


    Musik

    • Du må ikke lave en digital kopi af en cd, du har lånt på biblioteket eller af venner/bekendte/familie.
    • Du må ikke downloade musik til eget brug, hvis det er lagt ud på nettet uden rettighedshavernes samtykke.
    • Du må ikke bryde en kopispærring for at tage en kopi af cd'en.
    • Du må ikke bryde en kopispærring for at kunne lytte til en cd på din mp3-afspiller.
    • Du må ikke downloade musik fra en netradio hvis du er bekendt med, at den pågældende netradio ikke har rettidhedshavernes tilladelse til at spille musikken.
    • Du må ikke bryde en kopispærring for at downloade musik fra en netradio.


    Film

    • Du må ikke lave en digital kopi af en DVD, du har lånt på biblioteket eller af venner/bekendte/familie.
    • Du må ikke bryde en kopispærring for at kopiere en DVD.


    Spil

    • Du må ikke lave en kopi af et computerspil for at have et ekstra spil.
    • Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.


    Bøger

    • Du må ikke få en kopibutik til at lave en kopi af fx. en lærebog.


    Programmer

    • Du må ikke lave en kopi af et program for at have et ekstra program.


    Hjemmesider

    • Du må ikke kopiere fra hjemmesider medmindre du har en aftale med rettighedshaveren eller hvis det fremgår af hjemmesiden, at kopiering er tilladt. Der er dog visse undtagelser hvis det er til privat brug.


    Medhjælp

    • Du må ikke få hjælp fra folk udenfor din egen husstand til at udføre lovlig kopiering.



    Uddybelse af de enkelte regler kan findes på infokiosk.dk, hvor du også kan finde yderligere materiale om ophavsretten.