linux til klappen. men hvilken

  • hej jeg har i overvejelserne at installere linux på klappen. men hvilken linux skal jeg gå efter.


    specs


    compaq presario 1255
    amd k6-2 333 mhz
    160 mb ram
    3,2 gb harddisk
    gfx onboard
    lydkort soundblaster 16

  • Det kommer lidt an på hvad du skal bruge den til..


    Jeg vil tro at ubuntu bliver for tungt.


    Skal du have adgang til en masse software og features, ville jeg tage debian og installere icewm, fluxbox eller måske xfce4.


    Arch Linux og KateOS skulle klare sig godt på low-spec systemer, og det lidt større Frugalware Linux skulle også kunne køre fint på din bærbar der.
    Du kunne også vælge Vector linux eller Zenwalk linux, som begge er baseret på slackware.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU


  • ja vector og zenwalk er udelukker da de er for tunge til min comp. men zenwalk koerer tilgengaeld paa den stationaere

  • okay, kan godt være det bliver svært at finde noget så. Jeg har hørt at freebsd skulle være hurtigt. Du kan også prøve puppy linux, som er en livecd.
    Du kunne også kigge på Damn Small Linux.


    Edit: Egentlig tror jeg det største problem bliver at køre de programmer man gerne vil i et ordenligt tempo, for det er jo nok ikke skrivebordsmiljøet der er flaskehalsen. Ved ikke hvordan man får maksimal ydeevne ud af sine programmer, men er det ikke noget med at de kører hurtigere, hvis de bliver compilet på det pågældende system? Det er dog et stort arbejde.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

    Rettet en gang, sidst af [FDB] FifaFrazer ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af [FDB] FifaFrazer
    okay, kan godt være det bliver svært at finde noget så. Jeg har hørt at freebsd skulle være hurtigt. Du kan også prøve puppy linux, som er en livecd.
    Du kunne også kigge på Damn Small Linux.


    Edit: Egentlig tror jeg det største problem bliver at køre de programmer man gerne vil i et ordenligt tempo, for det er jo nok ikke skrivebordsmiljøet der er flaskehalsen. Ved ikke hvordan man får maksimal ydeevne ud af sine programmer, men er det ikke noget med at de kører hurtigere, hvis de bliver compilet på det pågældende system? Det er dog et stort arbejde.


    okay...


    men jeg har hvis lidt at lære endnu... hvad det angår...


    men hvis ikke at nogen af dem kører med en ordenlig hastighed. ja så bliver jeg nok ved windåse 98

  • altså jeg vil klart mene Ubuntu, ville kunne kører fint på den lille PC der, og UBUNTU er godt som første Linux system


    EDIT: Æder det lige i mig igen efter jeg fandt Requirements


    System Requirements


    Ubuntu is available for PC, 64-Bit and Mac architectures. CDs require at least 256 MB of RAM. Install requires at least 2 GB of disk space.


    http://www.ubuntu.com/getubuntu

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Ja, Ubuntu er godt nok pænt sløvt synes jeg. Har lige prøvet puppy linux og det virker ganske godt. Når man bruger live-cd'en kører det hele fra rammene og det går pænt stærkt, men det kan give problemer, hvis man bruger computeren i længere tid ad gangen. Derfor er det også muligt at installere puppy på harddisken og få mere fri plads i rammene.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • hehe hvis du synes ubuntu er tungt, så prøv windows XP vista, de er KLART begge tungere.... :T

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Vil da mene at det vil være svært at finde NOGET styresystem med GUI som vil køre godt på den maskine (som er forholdsvis nyt ihvertfald).
    Men en ubuntu server edition skulle da nok kunne klares.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Brain
    hehe hvis du synes ubuntu er tungt, så prøv windows XP vista, de er KLART begge tungere.... :T


    På min computer kører xubuntu 7.10 ikke meget hurtigere end XP med SP2. Derimod kører debian med xfce flere gange hurtigere og bruger det halve ram. Xubuntu 7.04 var også meget hurtigere. Vista er der vist ingen grund til at snakke om, for det er da godt nok det mest bloatede stykke software jeg nogensinde har prøvet :D

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU