Fjernelse af Vista?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shiver
    Hvordan fjerner jeg windows vista, så jeg kan installere XP igen?


    Smid XP skiven i drevet og boot på den... Så formatere du bare den partition hvor vista ligger og installere XP i stedet for... Det er præcis samme fremgangsmåde som hvis du kom fra win2k, win98 osv.. No big deal...

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • er du helt sikker på det ? for mener da at nogle snakkede om at det ikke helt var så enkelt med vista.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    er du helt sikker på det ? for mener da at nogle snakkede om at det ikke helt var så enkelt med vista.


    Jeg har i hvert fald ikke haft nogen problemer med at gøre det på den måde før... :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    er du helt sikker på det ? for mener da at nogle snakkede om at det ikke helt var så enkelt med vista.


    100% sikker... Har nemlig selv lige gjort det i sidste uge.. ;) Så der er no problems i det...

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Det var næppe så enkelt. Efter jeg havde formateret kunne XP ikke installeres, da den sagde at den ikke kunne finde nogen harddisk som var mulig at installere det på.


    Nu har jeg så fået installeret XP, og jeg har det problem at jeg kun kan boote op ved at sætte Windows 98 disk i og vælge: "Boot fra harddisk". Ellers vil den kun boote fra CD af, hvor den skriver noget lignende dette når jeg starter computeren op: "Insert system disc".


    Harddisk er sat som første prioritets boot, men den vil stadig ikke boote windows af sig selv?
    Hvad kan jeg gøre?


    Skal jeg køre noget fixboot eller fixmbr eller lign?

  • Er du sikker på dit bundkort selv sørger for en SATA-driver til din harddisk? (Jeg formoder det er SATA)


    Ellers skal du gøre det vha. en diskette under opstart til Windows installationen ved at trykke F6.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Brition
    Er du sikker på dit bundkort selv sørger for en SATA-driver til din harddisk? (Jeg formoder det er SATA)


    Ellers skal du gøre det vha. en diskette under opstart til Windows installationen ved at trykke F6.


    Der har ikke været nogle problemer førhen hvor jeg kørte xp og derefter vista. Det er kun nu at problemet kommer.
    Og jeg har ikke noget diskette drev.


    Den kan jo godt boote xp hvis jeg vælger "Boot harddisk" fra Windows 98 cd'en.

  • Mit råd er at finde et af de disktools som din harddisk producent laver - Seagate har noget der hedder Seatools, WD har noget der hedder LifeGuard og de andre har alle noget tilsvarende.


    De kan alle overskrive harddisken med 0'er over hele fladen - det tager fandens til tid hvis det er en stor harddisk, men det fjerner enhver rest af Vista (ihvertfald de rester der nok driller dig lidt nu, genskabes kan det stadig med lidt snilde) og prøv så igen at indstallere XP mens du har din SATA driver ved hånden samtidig.

  • Du kan enten gøre som xdream har skrevet, med at smide XP skiven i og formatere via den.


    Eller du kan komme din Vista dvd i drevet og boote fra den, og så følge installationen, der hvor du vælger hvilket drev du vil installere på.
    Der kan du slette/oprette partitioner og formatere partitionerne.
    Så kan du bare formatere dig C-drev, og derefter afslutte installationen.
    Derefter sætter du bare din XP-cd i, og booter fra den.


    Min personlige guide:


    1. Sæt Vista dvd i drev, og boot fra den.
    2. Vælg dit Vista sprog/tastatur mv.
    3. Vælg avanceret installation.
    4. klik på den partition/drev hvor Vista er installeret, og tryk på "formater" (en rødlig knap der er illustreret med et viskelæder).
    6. Afslut installationen.
    7. Tag din Vista dvd ud, og genstart/boot fra din Vista dvd.


    Btw. overvejer at gøre det samme, er uendeligt træt af Vista!

    \\PoLLuX
    CPU - Intel Core 2 Quad Q6600 - 2.4Ghz @ 3.0Ghz
    MB - Asus Striker, nForce 680i
    RAM - 2048MB DDR2 800Mhz
    GFX - 2x nVidia Geforce 8600GTS Silent SLi
    PSU - 750W Thermaltake Toughpower
    HDD - 250GB WD C16 +500GB WD +250GB Maxtor
    OS - Windows Vista Ultimate
    KAB - Antec P182

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dB1
    Mit råd er at finde et af de disktools som din harddisk producent laver - Seagate har noget der hedder Seatools, WD har noget der hedder LifeGuard og de andre har alle noget tilsvarende.


    De kan alle overskrive harddisken med 0'er over hele fladen - det tager fandens til tid hvis det er en stor harddisk, men det fjerner enhver rest af Vista (ihvertfald de rester der nok driller dig lidt nu, genskabes kan det stadig med lidt snilde) og prøv så igen at indstallere XP mens du har din SATA driver ved hånden samtidig.


    Gør som dB1 skriver. Er din disc en seagate henter du seatool og sletter alle gale partitioner. Jeg var ude for det samme jeg gik fra vista 64 bit til alm xp proff der kunne den heller ikke finde noget at installere på. Troede min gamle seagate disc var stået af og tænkte på at sende den til RMA men læste lidt om seatool på seagate´s site. Hentede det brændte det ud på en disc i drevet med den og boote fra den så kan du slette hele din hdd. Måtte dog sætte den i min kones pc med partitionmagic 8.0 og etablerer partitioner først så kunne jeg komme igang med en ny version af xp. Har kun prøvet det med en seagate disc. :D