Linux Install Tuturial? PLz!

  • Quote

    Originally posted by Wacked
    Jeg sidder på Red Hat kige nu og vil gerne installere Gabber.... Men kan F...::::.... ikke finde ud af det... er der en som vil lave mig en lille ''Tuturial'' så bliver jeg GLAD!!! PLz!


    Hvilket format ligger den i ? rpm , gz,bz2 eller måske tar ?

  • Quote

    Originally posted by Wacked
    rpm (Tak for den HURTIGHED!) :D


    he he np


    Vil meget gerne hjælpe der er bare 1 problem. Jeg har ikke rpm på min da det jo hovedsagligt er Red hats packet manager.


    Men det du kan gøre er at åbne en terminal (kører ikke andet selv) og skrive "man rpm" der vil du kunne se hvordan du skal pakke den ud. Kunne f.eks hedde noget så enkelt som "rpm gabber.rpm" Måske skal der lige tilføjes nogle attributter ;)


    Når den er pakket ud burde der være en mappe der hedder noget med Gabber, så er det bare "cd gabber" og derefter "make install" eller måske ".configure". Du skal nok være root for at installere den ;)

  • Quote

    Originally posted by Wacked


    Okaii nåede ikke at se du skrev.... hvordan laver jeg attributter? (Undskyld jeg måske er lidt ?"#)¤ men er første gang


    Har kigget lidt på deres man-sider => RPM


    Burde egentlig bare kunne skrive rpm filnavn.rpm
    Derefter skulle du kunne gå ind i den nye mappe der bliver lavet og brude de kommandoer jeg nævnte før.


    Attributter betyder egenskaber.
    2 eks på attributter til rpm kunne være -v og -i


    rpm -i filnavn.rpm => Pakker ud og installerer
    rpm -v filnavn.rpm => Verbose - viser detaljer under udpakning.

  • Når jeg skriver ''man rpm'' kommer der en uendelig lang liste.. har prøve at køre ned for enden.. men den kom aldrig :(.... når jeg prøvet at skriver ''gabber 0.8.8-1.src.rpm -i'' som der står jeg skal (sådan ser det ud):
    [root@Wacked-Redhat wacked]# gabber 0.8.8-1.src.rpm -i


    Skriver den bare:


    bash: --install: command not found
    bash: gabber: command not found



    Hvad er det jeg gør forkert? Det er godt nok træls at jeg ikke fatter det!!

  • okaii så prøvede jeg lige at skrive ''rpm -i gabber_0.8.8-1.src.rpm (satte også lige et _ ind mellem gabber og 0 (ved ikke helt om der må være mellemrum)) men så siger den:
    [root@Wacked-Redhat wacked]# rpm -i gabber_0.8.8-1.src.rpm
    advarsel: bruger julian eksisterer ikke - bruger root
    advarsel: gruppe julian eksisterer ikke - bruger root
    Lagersegmentfejl


    HHHJJJÆÆÆLLLLLPPP! jeg bliver snart angry... er måske lidt Utålmodig.. men kan jo ike installere noget... :(


  • Damn - lyder underligt.


    Hvis du har lyst kan jeg prøve at køre en SSH indtil den og kigge lidt på det ;)


    Skriv evt en PM eller zutden@yahoo.dk på MSN ;)