Linux og mine drivere

  • Jeg vil forsøge mig i en verden uden Microsoft. Så jeg har startet med at Bruge Open Office i stedet for Microsoft Office. Så læste jeg om det nye Linux sytem, som virkelig ser cool ud. Mit spørgsål er så. Nu har jeg en recovery disk til mit nuværende system. Hvis jeg nu installere Linus. Hvordan kommer jeg så i gang med det, når jeg ikke har nogle drivere til mine ting. Vil de sige jeg skal på nettet inden jeg installere det for at finde alle drivere?

  • De fleste nyere distributioner har drivere til det meste hardware /hvis du da ikke bruger et eller andet specielt eksotisk). Lidt afhægingt af hvilken linux du vil have, så findes der til de fleste live-cd'er som du kan prøve systemet fra (og også se om der det vigtigste hardware-ting virker).


    /ask

  • Ok er det en cd jeg smider i mens jeg stadig kører Windows for at se, om der er drivere til mine programmer? Hvordan virker det så, når jeg installere Linux, Installere den så selv drivere til mine programmer, som Windows recovery? Jeg kender intet til Linux, så hvordan med opsætning af Internet osv? Vil det være en ide at få fat i en, som kender lidt til det, første gang jeg installere Linux?

  • Du skal først finde ud af hvilken linux du vil have (ubuntu er ret brugt og anbefalet i øjeblikket - samt de har et rigtigt godt support-forum). Når du har fundet dig en distribution kan du være heldig at der er en live-udgave - dette er en udgave som kan køres uden at installere noget, ved at boote fra en cd og køre hele systemet derfra.


    Det er begrænset hvor mange distributioner jeg har prøvet, men ubuntu (og alle bygget på denne), debian, knoppix og mandriva sørger selv for det meste - og resten er rimeligt ligetil.
    Som førstegangsbruger kan det være en rigtig god ide at vælge en distribution med god support (i form af godt forum eller lign) - det kan hjælpe igennem mamge af startvanskelighederne.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Du skal først finde ud af hvilken linux du vil have (ubuntu er ret brugt og anbefalet i øjeblikket - samt de har et rigtigt godt support-forum). Når du har fundet dig en distribution kan du være heldig at der er en live-udgave - dette er en udgave som kan køres uden at installere noget, ved at boote fra en cd og køre hele systemet derfra.


    Det er begrænset hvor mange distributioner jeg har prøvet, men ubuntu (og alle bygget på denne), debian, knoppix og mandriva sørger selv for det meste - og resten er rimeligt ligetil.
    Som førstegangsbruger kan det være en rigtig god ide at vælge en distribution med god support (i form af godt forum eller lign) - det kan hjælpe igennem mamge af startvanskelighederne.


    /ask


    Tjek lige pm ask :)

  • Ubuntu er klart det nemmeste i øjeblikket, og som Jacobask siger, har de et fantastisk support forum, hvor du kan få hjælp til rigtig meget.
    Alt efter hvad du skal have ud af din maskine, kan Ubuntu være ret ligetil, men du kommer nok ikke uden om at bruge en masse tid på at få det hele til at spille, indtil du lærer at bruge det. Der er også stadig mange ting som er ret besværglige, men der er som regel guides og how-to's som kan hjælpe dig.
    Hvis du ikke er glad for en kommando prompt, er det nok ikke linux du skal kaste dig ud i, men hvis du er tændt på at sidde og rodde med det tekniske bag dit OS, så er det lige sagen.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Det er begrænset hvor mange distributioner jeg har prøvet, men ubuntu (og alle bygget på denne), debian, knoppix og mandriva sørger selv for det meste - og resten er rimeligt ligetil.


    Ikke for at være på tværs, men det er lidt omvendt. Ubuntu er bygget på Debian (ligesom knoppix er), ikke den anden vej rundt. Mandriva er vist bare Mandrake, og har som sådant ikke noget med nogle af de andre at gøre.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fhqwhgad


    Ikke for at være på tværs, men det er lidt omvendt. Ubuntu er bygget på Debian (ligesom knoppix er), ikke den anden vej rundt. Mandriva er vist bare Mandrake, og har som sådant ikke noget med nogle af de andre at gøre.


    Det var heller ikke sådan ment (jeg ved godt at ubuntu er bygget på debian) - der var for ikke at nævne alle de forskelligfe afarter bygget på ubuntu - kubuntu (som jo er det samme bare med KDE), edubuntu og hvad der ellers efterhånden findes.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Det var heller ikke sådan ment (jeg ved godt at ubuntu er bygget på debian) - der var for ikke at nævne alle de forskelligfe afarter bygget på ubuntu - kubuntu (som jo er det samme bare med KDE), edubuntu og hvad der ellers efterhånden findes.


    /ask


    Gotcha.
    Kører du forresten ubuntu på dine thinkpads? Nogle problemer med hardware understøttelse i dem?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fhqwhgad
    Gotcha.
    Kører du forresten ubuntu på dine thinkpads? Nogle problemer med hardware understøttelse i dem?


    Det er ved at være lidt tid siden, da jeg bruger min primære en del til arbejde (og jeg her skal bruge nogle windows programmer - og min maskine ikke er helt hurtig nok til at køre dem med vmware...).


    Sidst jeg prøvede virkede stort set alt. Der var vidst lidt med PCMCIA (som jeg alligevel aldrig brugte) - samt med IBM-hotkeys (bl.a. tænd/sluk af lys fik jeg aldrig til at virke). Som sagt er det noget tid siden.
    Det meste af dette skulle vidst ikke være et problem længere.


    Hvis du ikke allerede kender siden, er der en god info at finde på thinkwiki.


    /ask