Søger en der er god til Linux

  • Hejsa


    er ved at efterudanne mig selv lidt her hjemme og det er så fordi jeg gerne vil lære at bruge linux da jeg syntes at det ser skide flot ud og så høre man jo aldrig noget skidt om det som sådan, nå men jeg har googlet lidt og har valgt Fodora 7


    skulle det ikke være muligt at finde en her inde som vil hjælpe mig igang med det :D

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Du kunne jo hente en live cd, bare for lige at prøve det. Så lidt videoer fra det nye ubuntu - det ser dælme vildt ud!

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Ja synes også du skal hente en ubuntu live cd... Så vidt jeg har forstået så er ubuntu den nemmeste at gå til, har da selv prøvet deres live cd, og synes det var vildt godt... Jeg havde sikkert også skiftet hvis Linux understøttede directx så man kunne spille, men det gør det desværre ikke..

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Hejsa


    ja ok nu har jeg haft det til at køre en gang før men det var for et års tid siden ca så kniber lidt med at huske hvordan jeg fik det til at køre.
    Hvad angår DX og spil så er det ikke et problem da man jo bare kan køre dual boot altså installere en xp først og så linux bagefter på en anden disk.
    Jeg vil da lige tage et kig på den ubuntu der

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • I det nyeste ubuntu (fra i tirsdags - eller er det først på tirsdag) er der også fuld understøttelte for read/write til NTFS - et klart plus hvis du skal køre med dual-boot. Så er du ikke lænket til FAT32 på "delte" drev.


    /ask

  • Ja jeg er sikker på at der er WRITE til NTFS også. Det kan meget vel være den sidste forhindring der blev rydet, før jeg kan begynde at bruge det mere seriøst.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Ja jeg er sikker på at der er WRITE til NTFS også. Det kan meget vel være den sidste forhindring der blev rydet, før jeg kan begynde at bruge det mere seriøst.


    /ask


    Jep det er write.


    Quote

    NTFS writing


    While previous Ubuntu releases only supported read access to Windows (NTFS) partitions, Gutsy Gibbon now fully supports reading and writing to them, by integrating the NTFS-3g project. This significantly eases file and document sharing with Windows.

  • Hejsa


    har nu fået Ubunto til at køre men skal da lige vende mig til opsætningen af den når jeg nu er blevet afhenig af XP
    men holda op mand det køre stærkt !!!


    EDIT. nu har jeg f.eks. fået min skype op at køre men hvordan får man det frem på skærmen og hvor filan installere det her system de programmer som skype og andre ting ???

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

    Rettet en gang, sidst af Brumbassen ().

  • Er det live-cd du kører med for at prøve det, eller har du installeret det. Er selv lidt nysgerrig :D

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Hejsa


    har installeret det og det ser sku ud til at køre mega fint er bare lidt mongol til at bruge det :O

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Når du har kørt skype (som ligger i applications/internet/skype), så vil det ligge oppe i din statusbar. Du åbner det ved et enkelt klik.


    Til at installere programmer kan du enten bruge "applications/add/remove" eller Synaptic som ligger i "system/administration/synaptic". Begge steder ligger der et utal af nyttige programmer.


    Et lille fif til skype og andre programmer som du gerne vil have skal åbne når du booter er at tilføje dem inde i "system/indstillinger/sessioner". Det er lidt ligesom startup i windows.


    Her er et screenshot så du kan se hvordan du gør:

  • Hejsa


    jep så langt er jeg også nået men mit problem er bla. at hvis jeg trykker på kryset i topen så forsvinder skype og der er jo ikke et lille ikon nede i bunden så man kan få det frem igen ligsom i xp f.eks. så hvad gør man så?


    har også ved en fejl "prøver mig jo lidt frem her" kommet til at fjerne den linie der var i toppen som du også har på det billede mojn kan man få den frem igen ??


    mand jeg er sløv til det her linux :O

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64


  • Damn din ubuntu ser nice ud :T hehe lidt anderledes end den standard rimelig grimme ( hvis du spør' mig ) orange farve... :P Hvordan har du fået det til at se så nice ud..?!

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Ved godt jeg stjæler tråden lidt!


    Men hvis man allerede har vista installeret, kan man så installere Ubuntu på ens D:\ drev eller skal det være på fresh harddiske? :)


    På forhånd tak for hjælpen.


    PS. Hvis i ikke synes det passer at spørge i denne tråd ville det så være en idé at lave en Ubuntu tråd med guides og hjælp og oplevelser med det etc.? :)


  • Når du lukker Skype på krydset, så vil den minimere det op i den top-bar som du har fjernet :D Du kan se det lille skypelogo på mit screenshot før.


    Hvis du stadig har den nederste bar, så kan du bare højreklikke på den og vælge add panel. Inde i properties på det nye panel kan du så bare justere den til at være i toppen. Jeg er bare bange for at du skal starte forfra med alle de funktioner der skal være i den. Så dem skal du manuelt smide ind igen :D


    xdream >> Det er skam bare et nyt baggrundsbillede, AWN og så et lidt anderledes theme. Tog ikke mange minutter at lave :D
    Nu er det kun et screenshot, så man kan ikke se alle de lækre features der er kommet med compiz. Men du kan se denne video for at få et lille indtryk af det.


    SGN_X >> det kan du sagtens. Jeg kører med dual boot mellem vista og ubuntu og det virker perfekt :D