iR kodning?!?

  • Jeg sidder her og skal til at programmere en Philis Pronto TSU9600 udfra RC5 koder.
    Problemet er bare at jeg ikke lige kan lure hvad der er hvad i det her skema jeg sidder med til de Thule Apparater den skal fungere til - nogen der kan hjælpe??


    Her er et udpluk af skemaet der ellers kan findes på http://www.thule-audio.dk under downloads:



    "All Thule Audio products use RC5 code, with 38,2kHz transmission rate and 950nm IR receiver.
    Codeformat is according to RC5 standard:


    2 sync bits: s
    1 bit that togles for new push: t
    5 system adress bits: a
    6 command bits: c => maximum value for a command is 0x3F = 63 decimal


    s s t a a a a a c c c c c c
    - - 1 1 x 1 0 1 . 0 0 x x x x x x Amplifier + CD + DVA: System address = 0x14 = 20 decimal
    - - 1 1 x 1 0 0 . 0 0 x x x x x x Processor + AV: System address = 0x10 = 16 decimal


    AMPLIFIER (system address: 0x14)
    ------ Hex: Dec:
    VOL UP 0x10 16
    VOL DOWN 0x11 17"


    Kigger man i Philips ProntoEdit Pro (det program der skal bruges til remote programmeringen), så skal jeg bruge både en System og en Command Code.

  • I vores eksamensprojekt i teknikfag på HTX brugte vi også RC5 standarden til at styre/programmere, dog i BasCom. Kan godt huske noget med Command og Adress, skal nok lige love at kigge efter hvad der menes med disse, ved dog ikke om det vil hjælpe dig?


    Mvh. VDK

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af VDK
    I vores eksamensprojekt i teknikfag på HTX brugte vi også RC5 standarden til at styre/programmere, dog i BasCom. Kan godt huske noget med Command og Adress, skal nok lige love at kigge efter hvad der menes med disse, ved dog ikke om det vil hjælpe dig?


    Mvh. VDK


    Det er præcist det jeg er i tvivl om - hvis du har en forklaring eller noget i relation til det må du meget gerne poste det.

  • Jeg har ikke lige arbejdet med RC5, men har dog leget med andre kommunicationsstandarder før, så vil dog prøve med en lille formodning :D


    Dette er rækken af bit der skal sendes:
    s s t a a a a a c c c c c c


    "a a a a a" er som du nævner adressen. Ud fra dine eksempler fortæller den hvilke typer apparater der skal modtage dine signaler. Så det er et tal på 5 bit der skal bruges. Hvis du bruger andre tal end dem som er opgivet, er der sikkert nogle apparater af anden fabrikat der opfører sig underligt når du sender :D


    "c c c c c c" er (igen) som du nævner commandoen. Det vil sige at dette tal angiver hvad apparatet skal gøre - altså det apparat du har addresset via 5 bit tallet. Du har selv postet hvilke tal du skal sende for at få den til at skrue op og ned :)


  • Nu kom du jo mig i forvejen, men det er ihvertfald præcis sådan det fungerede da vi kodede med Philips-standarden (RC5). Multi fjernbetjeninger bruger det samme, altså der kan adressen ændres således den kan bruges til alle apparater der opererer med standarden, skide smart. Det samme gælder jo at command kan bindes til forskellige taster.


    Held og lykke med projektet!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af VDK


    Nu kom du jo mig i forvejen, men det er ihvertfald præcis sådan det fungerede da vi kodede med Philips-standarden (RC5). Multi fjernbetjeninger bruger det samme, altså der kan adressen ændres således den kan bruges til alle apparater der opererer med standarden, skide smart. Det samme gælder jo at command kan bindes til forskellige taster.


    Held og lykke med projektet!


    Jo altså så langt er jeg egentlig godt med - der hvor den går lidt galt for mig er den forklaring Thule har i deres manual.


    Kan I se hvad der er adressen og hvad der er commanc koden??
    -jeg kan nemli ikke..


    Nogen der vil give et bud på hvordan en enkelt kodelinie vil se ud - f.eks. volumen op som er en af de to koder jeg har postet i første tekst..?

  • ->2 sync bit og 1 push bit<- ->5 bit til adressen<- ->6 bit til command<-


    1 1 x 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 <- VOL UP
    1 1 x 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1 <- VOL DOWN


    Det kommer af at 0x10 er hexadecimal for tallet 16 og 010000 er den binære måde at skrive 16 (når der skal bruges 6 bit).
    Samme gæler for 17, som skrives med 0x11 i hexadecimal og 010001 i binær.



    Har ikke lige undersøgt i hvilke tilfælde du skal bruge push bittet, men det kan du sikkert læse om på thules side. :) Jeg ville prøve at sætte den til 0 først og se om det virker, ellers skal den nok være 1 :D


    EDIT FTW :D


    Sidste edit: addressen er valgt som den første med forstærkere og sådan, da det nok er dem som vil reagere på VOL UP og VOL DOWN. Som du skrev i den post er det adresse 20 eller 0x14 eller 10100, alt efter hvilket talsystem du vælger at se det i. :)

  • Jeg har fundet løsningen!!


    Det Thule prøver at sige i deres IR manual er at i RC5 sprog så hedder system adressen 20 for deres Stereo amps, Command adressen hedder 16.
    Binært hedder volumen op altså 5000 0000 0000 0001 0014 0010 i RC5 sprog.


    Det jeg troede var at man skulle skrive det alm. binært i Pronto Edit Pro - men nej, jeg har lige fundet en menu til netop at skrive det som tal ift. RC5 - og NU KØRER DET BARE!!


    :dance: