Dual-boot med Vista og XP

  • Hey,


    Jeg står med et mindre problem - og jeg har gennem googlet det.


    Jeg har installeret PC for min svigerfar, og der skulle jeg Vista på synes han. Så det fik han.
    Vi fandt så ud af at hans Navision version ikke kunne køre under Vista. Bad luck - hvad gør man så... Nå, men så må der jo XP på samtidig...


    Hans gamle XP er versionen uden service packs, dvs. den kan ikke se over 130GB. på en harddisk før der er lavet Windows update....
    Vi indkøbte derfor en ekstra 80GB. disk som vi så ville lægge XP på og bruge den som "arbejdsharddisk".
    Da jeg nogle gange har oplevet de gamle XP versioner lave sjove ting ved andre partitioner, pillede jeg harddisken hvorpå Vista ligger, fra så der ikke skulle ske noget.


    Alt er installeret og nu har vi så to diske, en med Vista og en med XP. Nu kommer vi til problemet med dual boot.
    Vista disken er den primære harddisk - XP sekundær. Derudover er der en ekstra partition på Vista disken. I Vista's diskmanager er de navngivet så: Vista = C:\, XP = D:\, Ekstra partition = E:\.


    Jeg har googlet en del og fundet frem til at VistaBootPro, skulle kunne gøre tricket og ændre måden hvorpå Vista booter, så jeg skulle kunne vælge at starte XP - simpel dual boot :)


    Men efter at have prøvet 117 gange, på 117 måder er der intet der virker.
    Jeg har fået ændret boot-screen med VistaBootPro så man kan vælge mellem Vista eller XP.
    Men nu er der så det jeg ikke fatter. Hver gang jeg prøver at boote XP'eren op så rebooter PC'en, som om den slet ikke finder noget XP disken.
    En enkelt gang har jeg fået den til at boote på XP, men det var så med den lækre fejl /ntldr is missing =) og ikke engang det kan jeg få den til igen.


    Så nu står jeg lidt med pikken i postkassen og den måde vi vælger boot-disk på lige nu, er ved at hive stikket ud af den ene harddisk. Rigtig fedt.


    Er der nogen herinde der har haft samme problem som mig, eller generelt bare er eksperter på området og kunne komme med et par gode forlag?

    Intel Core 2 Duo E6550 @ 3.00 GHz
    ASUS P5K-VM iG33
    ASUS GeForce 7300GT 256MB. Silent
    2GB. Mushkin Enhanced PC2-8500 DDR2
    Thermalright XP120 m./ 120 mm. 18dB Papst
    Antec Fusion V2 HTPC Kabinet

  • Hvis det kun er til enkelte ikke grafikkrævende programmer på en rimeligt bestykket computer - så er det værd at overveje VMWare, og køre XP virtuelt under vista.


    /ask

  • Præcis hvordan fungerer det?


    Vi snakker om at den skal bruges til arbejde; Navision, Navision Financial, Outlook, Netbank og MSN...

    Intel Core 2 Duo E6550 @ 3.00 GHz
    ASUS P5K-VM iG33
    ASUS GeForce 7300GT 256MB. Silent
    2GB. Mushkin Enhanced PC2-8500 DDR2
    Thermalright XP120 m./ 120 mm. 18dB Papst
    Antec Fusion V2 HTPC Kabinet

  • Pris = 0 (tjeck http://www.vmware.com/) Du kan hente VMWare server gratis, og så virker det som en computer der bliver bootet fra den du sidder ved. Mao du installerer vmware, starter det op, og herfra kan du så installere XP som på en normal computer. Når du så skal starte XP starter du VMWare og starter i denne din XP, som så vil køre i et vindue (eller full screen hvis du vil det).


    /ask


    EDIT: Jeg har efterhånden brugt det en del til at teste diverse server software eller forskellige linux varianter, men indtil videre kun fra XP Pro.

  • Lyder som et godt alternativ... Hvordan ser det ud mht. til partitioner? Som jeg nævnte i min tråd så kan den XP vi fedter med ikke udnytte over 130Gb. og har før prøvet at den har "fucket" andre partitioner op.


    Point : Med WMware... Skal XP ligge på samme partition eller disk som Vista?
    Eller er Vista installationen slet ikk i fare for at ryge ved en fejl? =)
    (... må hellere spørge, det lyder lidt som om du har rodet med det ;))

    Intel Core 2 Duo E6550 @ 3.00 GHz
    ASUS P5K-VM iG33
    ASUS GeForce 7300GT 256MB. Silent
    2GB. Mushkin Enhanced PC2-8500 DDR2
    Thermalright XP120 m./ 120 mm. 18dB Papst
    Antec Fusion V2 HTPC Kabinet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Eiberg
    Point : Med WMware... Skal XP ligge på samme partition eller disk som Vista?
    Eller er Vista installationen slet ikk i fare for at ryge ved en fejl? =)
    (... må hellere spørge, det lyder lidt som om du har rodet med det ;))


    Vista er slet ikke i fare. Og XP ligger i en fil....


    VMWare kan på mange måder betragtes som en lukket sandkasse (som man kan åbne mere eller mindre) hvor man kan installere hvad man vil. Når du opretter systemer i VMWare ligger disse bare som en fil på disken som man selv bestemmer hvor stor skal være - derved er der ikke nogen form for bøvl med formatering og andet der ikke passer.


    Når du skal starte XP (i dit tilfælde) vil det forgå inden fra vista og virke som et hvilket som helst andet program der startes op. Ud over dette vil din XP opføre sig som en seperat computer som om du havde en kasse mere stående ved siden af den eksisterende.


    /ask

  • Dual boot burde ikke være noget problem. Hvis du har Installeret XP FØRST, skulle vista selv finde ud af at ændre boot selectoren.... den anden vej rund er jeg ikke sikker på.
    Men eller er jeg enig at wmvare, eller evt. Microsoft virtualpc/server er en anden udemærket løsning...

    P4 2800mhz 800fsb På intel D865GLC.
    Sapphire X800GT
    4 X 512 mb DDR400
    Øvrigt: nec 2510, 19" 970p, zippy tastatur, antec 1000 amg kabinet

  • Ja, det har jeg også læst mig frem til at det er meget nemt hvis XP ligger på først - men her er det omvendt, og da der allerede er lagt en del timer i Vista, har han ikke lyst til at formatere det hele om.


    Men jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan laves nemt selvom Vista er lagt ind først?

    Intel Core 2 Duo E6550 @ 3.00 GHz
    ASUS P5K-VM iG33
    ASUS GeForce 7300GT 256MB. Silent
    2GB. Mushkin Enhanced PC2-8500 DDR2
    Thermalright XP120 m./ 120 mm. 18dB Papst
    Antec Fusion V2 HTPC Kabinet

  • En hel anden ting ved dual-boot - man ender med at blive træt af det.


    Jeg har kørt med det nogle gange, og det fungerer altså ikke optimalt!! Jeg syntes at det er irriterende at man skal vælge ved boot hvad det er man skal lave istedet (hvilket OS der skal bootes) og skal reboote hvis man senere ombestemmer sig. Hvis det er til "små" programmer og test ville jeg til en hver tid vælge en virtuel løsning (virtuel server eller vmware).


    /ask

  • Dit problem er højst sandsynligt at nogle vigtige boot-filer fra xp's rootmappe ikke er i vistas rootmappe.
    Læs denne guide:


    http://www.pro-networks.org/forum/viewtopic.php?t=92429 (Step nr 6 hentyder til de 3 filer som er Boot.ini, ntldr, og NTDETECT som der osse står senere efter en gut har spurgt.)


    Installerer man xp bagefter, kan dualboot fixes med vistabootpro men så er man nødt til at gøre som den ovenstående guide.


    Jeg tror ikke VMware er løsningen her.. det er jo kun til tests og jeg går ud fra det også skal kunne køre medier osv, og det fungerer ikke så godt når det er virtuelt.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Azjo
    Jeg tror ikke VMware er løsningen her.. det er jo kun til tests og jeg går ud fra det også skal kunne køre medier osv, og det fungerer ikke så godt når det er virtuelt.


    Arrhh - det er da vidst ikke helt korrekt. Jeg kender mange netværk, hvor de fleste af de servere der kører er virtuelle servere....


    Hvad er det du mener der ikke vil fungere - skulle kunne køre medier er et rimeligt abstrakt begreb.


    /ask

  • Hvis man vil køre video osv?


    udover det bruger man jo så alt for meget ram da det skal køre 2x OS.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU